Banner Portal
The experience of automatic promotion in the Xavier da Silva School Group: 1965-1969
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School archives and sources. School group. Automatic promotion.

How to Cite

MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck. The experience of automatic promotion in the Xavier da Silva School Group: 1965-1969. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 483–494, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i2.8652210. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652210. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text presents is discussed in the school groups of Curitiba, especially the School Xavier da Silva, between 1946 and 1971. From the data found in the school sources an automatic promotion experience report lived in the School Group which was carried out from 1965 to 1969. The purpose of this experiment was to reduce the rate of disapproval and to attend to a larger number of students who failed. The analysis of the data reported is based on Thompson (1981), Bloch (2001), Farge (2009) and Mainardes (1998, 2009), UNESCO Recommendations (1934-1977) and reports of the Xavier da Silva School Group (1969-1982). The methodology based mainly on historical documentary research considers the school sources as indispensable documentation to have access to the life of the school, and as such, to the experiences lived in that pedagogical space. However, they are taken as traces within the meaning of Bloch (2001). It is also considered the articulation between the singular and the universal, in the case the singular is represented by the experience of the School Group, the category of the universal is represented by UNESCO. These categories are mediated by the National Institute of Pedagogical Studies at the national level and the Center for Educational Studies and Research at the state level. It is concluded that the possible contributions of the teachers were not considered for the effectiveness of the experience and that it followed the directives of the Center for Studies and Educational Research, INEP and UNESCO Recommendations.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652210
PDF (Português (Brasil))

References

BLOCH, M. Apologia da história ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CIRCULANDO POR CURITIBA. O Grupo Escolar Xavier da Silva. 2017. Disponível 1 fotografia. Disponível em: < http://www.circulandoporcuritiba.com.br/2017/03/grupo-escolar-xavier-da-silva.html >. Acesso em: 24 mar. 2018.

FARGE, A. O sabor do arquivo. Tradução de Fátima Murad. São Paulo: Ed. da EDUSP, 2009.

MAINARDES, J. A promoção automática em questão: argumentos, implicações e possibilidades. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 79, n. 192, p. 16-29, maio/ago. 1998.

MAINARDES, J. Escola em ciclos, processos de aprendizagem e intervenções pedagógicas: algumas reflexões. In: FETZNER, A. (Org.). Ciclos em revista. Rio de Janeiro: WAK, 2009. v. 3. p. 118-139.

PARANÁ (Estado). Relatório (1): experiência realizada no período de 1965/69. Curitiba:Grupo Escolar Dr. Xavier da Silva, 1965/1966a.

PARANÁ (Estado). Relatório (2): experiência realizada no período de 1965/69. Curitiba:Grupo Escolar Dr. Xavier da Silva, 1965/1966b.

PARANÁ (Estado). Relatório apresentado ao Exmo. Snr. Dr. Vicente Machado da Silva Lima, Presidente do Estado do Paraná, pelo Bacharel Bento José Lamenha Lins, Secretario d’Estado dos Negocios do Interior, Justiça e Instrucção Publica, Curytiba, 1906. Departamento Estadual de Arquivo Público do Paraná. Disponível em: < http://www.arquivopublico.pr.gov.br/arquivos/File/RelatoriosSecretarios/Ano_1905_MFN_709.pdf >. Acesso em: 03 jun. 2018.

PARANÁ (Estado). Secretaria de Estado da Cultura. Antigo Grupo Escolar Dr. Xavier da Silva. Disponível em: < http://www.patrimoniocultural.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=343 >. Acesso em: 08 mar. 2018a.

PARANÁ (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Museu da Escola Paranaense. Disponível em: < http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=44 >. Acesso em: 24 mar. 2018b.

THOMPSON, E. P. A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Tradução de Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

UNESCO. Recommandations 1934-1977. Conférenceinternationale de l’éducation. UNESCO. Disponível em: < http://www.unesco.org/education/pdf/34_77_E.PDF >. Acesso em: 29 mar. 2018.

VIDAL, D. G. (Org.). Tecendo história (e recriando memória) da escola primária e da infância no Brasil: os grupos escolares em foco. In: VIDAL, D. G. Grupos escolares: cultura escolar primária e escolarização da infância no Brasil (1893-1971). São Paulo: Mercado das Letras, 2006. p. 7-20.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.