Banner Portal
Contributions of psychology to basic education and the problem of the psychologization of education: a narrative review
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Psychology. Psychologization. Education.

How to Cite

ZUCOLOTTO, Marcele Pereira da Rosa. Contributions of psychology to basic education and the problem of the psychologization of education: a narrative review. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 1195–1208, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i4.8652472. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652472. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The place occupied historically by psychological theories eventually produced the process of psychologizing education, that is, when educational problems are reduced, almost exclusively, to individual or family psychic problems. Thus, Psychology ended up establishing a path of legitimation of adaptational practices and exclusion that, at the same time, has been rethought by theories that seek to reinsert the social as an important pillar to support the explanations of problems related to learning and education. Through a research of narrative bibliographical revision, it is sought to rethink about the real contributions of the performance of Psychology to the field of Basic Education considering the phenomenon of the psychologization of education. It is understood that psychology can only contribute to this sphere of education by strengthening, through a critical eye on its theories and practices, a way of thinking and of operating that seeks to break with its history of psychologization and social adaptation.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8652472
PDF (Português (Brasil))

References

ANDALÓ, C. S. A. Psicologia e educação. In: ZANELLA, A. V. et al. (Org.). Psicologia e práticas sociais. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008.

ANTUNES, M. A. M. Psicologia escolar e educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Campinas, v. 12, n. 2, p. 469-475, dez. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572008000200020&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 19 set. 2018.

AQUINO, J. G. Ética na escola: a diferença que faz diferença. AQUINO, J. G. Diferenças e preconceito na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2008. p. 135-151.

BARROCO, S. M. S.; SOUZA, M. P. R. Contribuições da psicologia histórico-cultural para a formação e atuação do psicólogo em contexto de educação inclusiva. Rev. Psicol. USP, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 111-132, 2012. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/psicousp/article/view/42164. Acesso em: 19 set. 2018.

BIASOLI-ALVES, Z. M. M. Contribuições da psicologia ao cotidiano da escola: necessárias e adequadas? Revista Paidéia, Ribeirão Preto, v. 12-13, p. 77-97, 1997. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X1997000100007. Acesso em: 19 set. 2018.

BRASIL. Constituição da República Federal do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 10 abr. 2016.

BRASIL. Lei n. 8.069/90 de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 16 jul 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 15 maio 2016.

BRASIL. Lei n. 9394/96 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 abr. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&category_slug=abril-2014-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 maio 2016.

CARVALHO, J. S. F. A produção do fracasso escolar: a trajetória de um clássico. Revista Psicologia USP, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 569-578, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pusp/v22n3/aop2411.pdf. Acesso em: 19 set. 2018.

COIMBRA, C. M. B. Guardiães da ordem: uma viagem pelas práticas psi no Brasil do milagre. Rio de Janeiro: Ed. Oficina do Autor, 1995.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Contribuições da psicologia para a CONAE. Brasília: CFP, 2010.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. Brasília: CFP, 2013.

CORDEIRO, A. M. et al. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Rev. Col. Bras. Cir, Rio de Janeiro, v. 34, n. 1-2, p. 428-431, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rcbc/v34n6/11. Acesso em: 19 set. 2018.

GOULART, I. B. Psicologia da educação: fundamentos teóricos, aplicações à prática pedagógica. Petrópolis: Vozes, 2001.

MARINHO-ARAÚJO, C. M.; ALMEIDA, S. F. C. Psicologia escolar: construção e consolidação da identidade profissional. 4. ed. Campinas: Alínea, 2014.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico. 4. ed. São Paulo: Atlas, 1992.

MARTINEZ, A. M. Psicologia escolar e educacional: compromissos com a educação brasileira. Psicologia Escolar e Educacional, Campinas, v. 13, n. 1, p. 168-178, jun. 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572009000100020. Acesso em: 19 set. 2018.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.

ROCHA, M. L. Inclusão ou exclusão? Produção de subjetividade nas práticas de formação. Psicol. Estud., Maringá, v. 13, n. 3, p. 477-484, jul./set. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v13n3/v13n3a08.pdf. Acesso em: 19 set. 2018.

SALVADOR, C. C. (Org.). Psicologia do ensino. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

SANT’ANA, I. M.; GUZZO, R. S. L. Psicologia escolar e projeto político-pedagógico: análise de uma experiência. Psicol. Soc, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 194-204, abr. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/psoc/v28n1/1807-0310-psoc-2015aop004.pdf. Acesso em: 19 set. 2018.

YAZLLE, E. G. A formação do psicólogo escolar no estado de São Paulo: subsídios para uma ação necessária. 1990. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade de São Paulo, São Paulo, 1990.

WOOLFOLK, A. E. Psicologia da educação. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.