Banner Portal
Blacks and no-ones
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History
Society and education
Formation of the brazilian
Intellectuals, race and social class

How to Cite

RIBEIRO NETO, Alexandre; SANTOS, Lincoln de Araújo. Blacks and no-ones: politics and education in Darcy Ribeiro’s social thought. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019023, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8654059. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654059. Acesso em: 20 jul. 2024.

Abstract

This work intends to analyze the social and educational thinking of Darcy Ribeiro from two works: O Povo Brasileiro (1995/2006) and Nossa Escola é uma Calamidade (1984).Without forgetting to consider the trajectory of the intellectual, politician and operator of the State and its reflections on the civilizing utopia of the germinal peoples that have constituted what we call Brazil. The ninguendadeas an explanatory category resulting from the diversity of the heterogeneous matrices - Indians, Blacks and Europeans and caboclos – found in the contradictions of a culture that erupts from the oppression of Mills - "people grinding machines”. The political project from the idealization of a full-time and universalized school, the Integrated Centers of Public Education (CIEPs), in the possibilities of recovering from the citizenship to the citizenship the sons and daughters of recent slavery.

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8654059
PDF (Português (Brasil))

References

CAMPOS, S. (org.). Encontros: Darcy Ribeiro. Rio de Janeiro: Beco do Azogue, 2007.

DAVIS, A. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.

GALEANO, E. As veias abertas da América Latina. Porto Alegre: L&PM, 2010.

GALEANO, E. O livro dos abraços. Porto Alegre: L&PM, 2002.

GOMES, A. de. C.; FERREIRA, J. 1964: o golpe que derrubou um presidente, pôs fim ao regime democrático e instituiu a ditadura no Brasil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.

IANNI, O. Raças e classes sociais no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 2004.

MAURÍCIO, L. V. Darcy Ribeiro. In: FÁVERO, M. de. L. de. A.; BRITTO, J. de. M. (org.). Dicionário de educadores do Brasil: da colônia aos dias atuais. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ: MEC-Inep: Comped, 2002.

MOTTA, M. O projeto político: a presidência da república. In: FERREIRA, M. de. M. (org.). A força do povo: Brizola e o Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Alerj: FGV, 2008.

NASCIMENTO, A. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo marcado. São Paulo: Perspectiva, 2016.

NOGUEIRA, O. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 19, n. 1, p. 287-308, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ts/v19n1/a15v19n1.pdf. Acesso em: 15 out. 2018.

RIBEIRO, D. Confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

RIBEIRO, D. Nossa escola é uma calamidade. Rio de Janeiro: Salamandra, 1984.

RIBEIRO, D. O povo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

RIBEIRO, D. O povo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

RODRIGUES, R. V. Castilhismo: uma filosofia da república. Brasília: Senado Federal, 2000.

SAID, E. W. Representações do intelectual. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

SALMERON, R. A. A universidade interrompida: Brasília 1964-1965. Brasília: Ed. UnB, 2012.

WHITEHEAD, C. The underground railroad: os caminhos para a liberdade. Rio de Janeiro: Haper Collins, 2017.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.