Banner Portal
Journal O Educador and the renewing ideas in the lessons of primary teacher Julita Ribeiro (1921-1922)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Pedagogical press
O educador
Renovating ideas
Lessons of things.

How to Cite

BISERRA, Ingrid Karla Cruz; COSTA, Jean Carlo de Carvalho. Journal O Educador and the renewing ideas in the lessons of primary teacher Julita Ribeiro (1921-1922). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019036, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8654885. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654885. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

The present text aimed to analyze the pedagogical ideas of the Journal The Educador (1921-1922) from the performance of the primary teacher of the state of Paraíba, Julita Ribeiro. We start from the understanding that the pedagogical press was a privileged space of action and also teacher training. It was necessary to institute renewed pedagogical practices. This press was a necessary material support for the educational renovation project. In its pages were inscribed pedagogical ideas, teaching methods, instructions, lesson plans and graphic resources, which fomented the discussion of the knowledge that aimed to form the faculty, especially the primary one. This type of form was an instrument of political action of the intellectual teachers. In the pages of The Educator, especially in the Pedagogical Section, Julita Ribeiro published lesson plans based on Lessons of Things and used the material as a repository of practical instructions for the teachers. 

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8654885
PDF (Português (Brasil))

References

BASTOS, M. H. C. As revistas pedagógicas e a atualização do professor: a Revista do Ensino do Rio Grande do Sul (1951-1992). In: BASTOS, M. H. C.; CATANI, D. B. (org.). Educação em revista: a imprensa periódica e a história da educação. São Paulo: Escrituras, 2002. p. 47-75.

BEZERRA, A. Em prol da instrucção. Jornal O Educador, Parahyba, ano I, n. 1, p. 1, nov. 1921.

CALKINS, N. A. Primeiras lições de coisas: manual de ensinamento elementar para uso dos paes e professores. Tradução de Rui Barbosa. 40. ed. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1886.

CARVALHO, M. M. C. A caixa de utensílios e a biblioteca: pedagogia e práticas de leitura. In: VIDAL, D. G.; HILSDORF, M. L. S. (org.). Brasil 500 anos: tópicos em história da educação. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001. p. 137-164.

CARVALHO, M. M. C.; TOLEDO, M. R. de. A. A imprensa periódica paulista como dispositivo de configuração do campo dos saberes pedagógicos (1893-1927). In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 8., 2015, Maringá. Anais [...]. Maringá: UEM, 2015. p. 1-15.

CHARTIER, R. Do livro à leitura. In: CHARTIER, R. (dir.). Práticas da leitura. 4. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.

O EDUCADOR. Jornal O Educador, Parahyba, ano I, n. 1, p. 1, 01 nov. 1921. 1 figura.

O EDUCADOR. Jornal O Educador, Parahyba, ano I, n. 20, p. 1, 07 abril 1922.

RIBEIRO, J. Expressões substantivas. Substantivos primittivos e derivados. Jornal O Educador, Parahyba, ano I, n. 7, p. 2, 12 dez. 1921a.

RIBEIRO, J. Nomes ou substantivos e suas qualidades. Jornal O Educador, Parahyba, ano I, n. 2, p. 2, 07 nov. 1921b.

RIBEIRO, J. Nomes próprios e communs collectivos. Jornal O Educador, Parahyba, ano I, n. 4, p. 2, 21 nov. 1921c.

RIBEIRO, J. Numeração. Jornal O Educador, Parahyba, ano I, n. 15, p. 1, 02 mar. 1922a.

RIBEIRO, J. Verbo. Sujeito do verbo. Jornal O Educador, Parahyba, ano I, n. 13, p. 2, 13 fev. 1922b.

SANTOS, E. L.; NUNES, M. L. da. S. Julita Ribeiro: reflexões sobre as lições de coisas (1921-1922). In: MACHADO, C. J. dos.; NUNES, M. L. da. S. (org.). Educação e educadoras na Paraíba do século XX: práticas, leituras e representações. João Pessoa: Editora Universitária - UFPB, 2009. p. 75-90.

SIRINELLI, J. F. Os intelectuais. In: RÉMOND, R. (org.). Por uma história política. Tradução Dora Rocha. Rio de Janeiro: FGV, 2003. p. 231-270.

SOUSA, C. P. de.; CATANI, D. B. A imprensa periódica educacional e as fontes para a história da cultura escolar brasileira. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 37, p. 177-183, 1994. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/71310/74315. Acesso em: 04 mar. 2016.

VALDEMARIN, V. T. O método intuitivo: os sentidos como janelas e portas que se abrem para um mundo interpretado. In: SAVIANI, D. (org.). O legado educacional do século XIX. Campinas: Autores Associados, 2006. p. 85-132.

VIEIRA, C. E. Jornal diário como fonte e como tema para a pesquisa em história da educação: um estudo da relação entre imprensa, intelectuais e modernidade nos anos de 1920. In: OLIVEIRA, M. A. T. de. (org.). Cinco estudos em história e historiografia da educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 11-40.

VILLELA, H. de. O. S. O mestre-escola e a professora. In: LOPES, E. M.; FARIA FILHO, L. M. de.; VEIGA, C. G. 500 anos de educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 95-134.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.