Banner Portal
Ethnographic notes on the emergence of the science teachers training courses in the semiarid region of Bahia
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Science courses
Higher education
Ethnography
Teacher training
Bahian semiarid

How to Cite

CRUZ, Elizeu Pinheiro da. Ethnographic notes on the emergence of the science teachers training courses in the semiarid region of Bahia. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020004, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8655279. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655279. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This work presents notes on trajectories of institutions and subjects related to the emergence and development of the Science Courses in the semiarid region of Bahia. It is an ethnographic work, produced from 2011 to 2016 on the backing of contributions from Clifford Geertz, James Clifford, Marilyn Strathern, Mariza Peirano and Olívia Cunha.  The objective is to problematize statements that relate the genesis of the higher education in Bahia to teachers’ formation demand in an investigation which considers archives as ethnographic fields. The argument is that the Teacher Training Colleges marked the Science teacher’s formation in the semiarid region and qualified the emergence of the higher education related to the teacher training in the 1970s. The curricular reforms that gave the contours to the Science Courses and to the institutions to which they were tied to were stabilized by the State Government, but teachers, students, and the civil society disputed them.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8655279
PDF (Português (Brasil))

References

BOAVENTURA, E. Origem e formação do sistema estadual de educação superior na Bahia. Revista da FAEEBA, Salvador, v. 14, n. 24, p. 155-173, dez. 2005. Disponível em: http://books.scielo.org/id/4r/pdf/boaventura-9788523208936-05.pdf. Acesso em: 14 maio 2016.

BRASIL. Lei nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 3 de dez. 1968.

CHAPANI, D. T. A Formação de Professores na Gênese do Sistema Estadual de Ensino Superior da Bahia. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá-PR: Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE); Campinas-SP, v. 12, p. 146-166, 2012. Disponível em: http://www.rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/324/311. Acesso em: 10 nov. 2016.

CLIFFORD, J. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. 4. ed. Tradução de Patrícia Farias. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2014. p. 17 - 57.

COMAROF, J.; COMAROF, J. Etnografia e imaginação histórica. Proa-Revista de Antropologia e Arte, v. 1, n. 2, p. 01-72, 2016. Disponível em: http://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/proa/article/view/2360/1762. Acesso em: 16 fev. 2017.

COSTA, M. C. C. Etnografia de arquivos - entre o passado e o presente. Matrizes (USP. Impresso), v. 3, p. 171-186, 2010. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/matrizes/article/download/38263/41064/0. Acesso em: 05 ago. 2015.

CRUZ, E. P.; SANTOS, J. J.; NOGUEIRA, M. L. P. S. Apagamento da mulher em experiências de fundação do magistério na Bahia. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, BA: Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Vitória da Conquista-BA: Edições UESB, v. 14, n. 28, fev. 2018. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/praxis/article/view/7767. Acesso em: 05 ago. 2018.

CUNHA, O. M. G. da. Do ponto de vista de quem? Diálogos, olhares e etnografias dos/nos arquivos. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 36, p. 7-32, 2005. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2242. Acesso em: 17 abr. 2017.

CUNHA, O. M. G. da. Tempo imperfeito: uma etnografia do arquivo. Mana, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 287-322, oct. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132004000200003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 28 ago. 2016.

FOUCAULT, M. Arqueologia do Saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

GEERTZ, C. Interpretações das Culturas. 1. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2017. p. 03-21.

NEVES, V. F. A.; CASTANHEIRA, M. L.; GOUVEA, M. C. S. O letramento e o brincar em processos de socialização na educação infantil brincadeiras diferentes. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 20, n. 60, p. 215-244, mar. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782015000100215&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 06 mar. 2017.

NUNES, M. L. F.; NEIRA, M. G. O currículo de licenciatura em educação física e a fabricação do sujeito-cliente. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 23, 2018. e230038. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782018000100230&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 07 mar. 2019.

ORLANDI, E. P. Discruso e leitura. São Paulo: Cortez, 2012.

PEIRANO, M. Etnografia não é método. Horiz. antropol., Porto Alegre, v. 20, n. 42, p. 377-391, dec. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832014000200015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 31 ago. 2016.

STRATHERN, M. O efeito etnográfico. Tradução de Iracema Dulley Jamille Pinheiro e Luísa Valentini. São Paulo: Cosac Naify, 2014. p. 345-405.

TAVARES, L. D. R.; CASEMIRO, A. P. B. S. Relatos de Experiência: memória e educação do Ginásio Padre Palmeira. Publicatio UEPG. Ciências Humanas, Ciências Socias Aplicadas, Linguística, Letras e Artes, v. 15, p. 139-148, 2007. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/humanas/article/view/610. Acesso em: 08 mar. 2014.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.