Banner Portal
Relations among labor division, social class and education in ancient times and it’s repercussions in the present
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Labor
Education
Social classes
Domination

How to Cite

ROGGENKAMP, Carla Irene. Relations among labor division, social class and education in ancient times and it’s repercussions in the present. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020059, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8657164. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8657164. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The connections between labor division and social classes can be found through humanity’s history. It’s considered that these connections have profound implications regarding education. Therefore, this article aims to reflect about the historical character of the domination and power relations linked to the working environment, which define the social antagonism between masters and workers (that formed the two main social classes), therefore, the ideas and education of each social development period. Based on Adorno and Horkheimer’s (1985) considerations about the Odysseus myth and his encounter with the sirens, registered in Homer’s Odyssey, is established a debate about the sometimes stern, sometimes dim, division between the productive/manual and intellectual/spiritual labors, in ancient times, these conditions reverberate to this day.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8657164
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

ANDERY, M. A. P. A. et al. Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. Rio de Janeiro: Garamond, 2014.

ARANHA, M. L. A. Filosofia da educação. São Paulo: Moderna, 1989a.

ARANHA, M. L. A. História da educação. São Paulo: Moderna, 1989b.

ARISTÓTELES. Política. São Paulo: Martin Claret, 2001.

CAMBI, F. História da pedagogia. São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU), 1999.

CARDOSO, C. F. S. O trabalho compulsório na antiguidade: ensaio introdutório e coletânea de fontes primárias. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2003.

CHÂTELET, F. Uma história da razão: entrevistas com Émile Noël. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

HAUSER, A. História social da arte e da literatura. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

HEGEL, G. W. F. Curso de estética: o belo na arte. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

LUZURIAGA, L. História da educação e da pedagogia. São Paulo: Editora Nacional, 1990.

MANACORDA, M. A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. São Paulo: Cortez, 2002.

MIGEOTTE, L. Os filósofos gregos e o trabalho na antiguidade. In: MERCURE, D.; SPURK, J. (Org.). O trabalho na história do pensamento ocidental. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

SOUSA JUNIOR, W. M. As fenícias de Eurípides: estudo e tradução. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Letras Clássicas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

TONET, I. Método científico: uma abordagem ontológica. São Paulo: Instituto Lukács, 2013.

VIEIRA, A. L. B. Trabalho e cidadania: o ideal de cidadão ateniense no século V a.C. In: LESSA, F. S.; SILVA, A. C. L. F. (Org.). História e trabalho: entre artes e ofícios. Rio de Janeiro: Mauad, 2008.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Carla Roggenkamp

Downloads

Download data is not yet available.