Banner Portal
Mercantilization of education, public school and educational work
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Educational work
Mercantilization
Educational project

How to Cite

MARTINS, André Silva; PINA, Leonardo Docena. Mercantilization of education, public school and educational work: an analysis from historical-critical pedagogy. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020052, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8657754. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8657754. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text is founded on historical materialism and historical-critical pedagogy to analyze the meaning of the mercantilization of education and to understand its repercussions in the public schools of contemporary Brazil. What does mercantilization of education mean? What political and economic processes condition the mercantilization of education? What are the impacts of this project on educational work? Trying to answer these questions, the text proves that the mercantilization of education must be understood as a political-ideological project of the business people that aims to reduce the social right to education to mere commercial service integrated with the dynamics of the "business world", involving the production of sociability and the up-tick of the capital reproduction cycle. However, this project redefines the educational work of intentional action aimed at the formation of humanity through the transmission of the most developed ways of scientific, philosophical and artistic knowledge to the activity aimed at the training of skills considered useful to students daily lives.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8657754
PDF (Português (Brasil))

References

ADRIÃO, T. et al. Uma modalidade peculiar de privatização da educação pública: a aquisição de “sistemas de ensino” por municípios paulistas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, p. 799-818, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v30n108/a0930108.pdf. Acesso em: 10 mar. 2019.

AUDITORIA CIDADÃ DA DÍVIDA. Orçamento federal executado (pago) em 2019. 2020. Disponível em: https://auditoriacidada.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Orcamento-2019-PDF.pdf. Acesso em: 23 ago. 2020

BANCO MUNDIAL. Por um ajuste junto com crescimento compartilhado. Uma agenda de reformas para o Brasil. 2018. Disponível em: http://documents.worldbank.org/curated/pt/884871511196609355/text/121480-REVISED-PORTUGUESE-Brazil-Public-Expenditure-Review-Overview-Portuguese-Final-revised.txt. Acesso em: 19 out. 2018.

BECSKEHÁZY, I.; LOUZANO, P. Sala de aula estruturada: o impacto do uso de sistemas de ensino nos resultados da Prova Brasil – um estudo quantitativo no estado de São Paulo. [201-]. Disponível em: http://www.fundacaolemann.org.br/uploads/estudo sala_de_aula_estruturada_ilona_becskehazy_e_paula_louzano.pdf?_ga=1.246066503.2123516450.1449235915. Acesso em: 20 jan. 2016.

BEHRING, E. R. Fundo público, exploração e expropriações no capitalismo em crise. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL MARX E O MARXISMO, 2017, Niterói. Anais [...] Niterói, 2017, p. 1-25. Disponível em: http://www.niepmarx.blog.br/MM2017/anais2017/MC44/mc443.pdf. Acesso em: 27 jun. 2018.

BRASIL. Emenda constitucional n. 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/Emendas/Emc/emc95.htm. Acesso em: 22 ago. 2020.

BRASIL. Plano diretor da reforma do aparelho de estado. Define objetivos e estabelece diretrizes para a reforma da administração pública brasileira. Brasília, DF, 1995.

CARNOY, M. É preciso controlar o que acontece na sala de aula. São Paulo: Fundação Lemann, 2010. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=RBHJBrTFx64&index=37&list=PLiRvxKpahS16V0N1RElCLvmHVi0-7Gt2. Acesso em: 15 fev. 2016.

CHAVES, E. O. C. O liberalismo na política, economia e sociedade e suas implicações para a educação: uma defesa. In: LOMBARDI, J. C.; SANFELICE, J. L. (Org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas: Autores Associados, 2007.

CHESNAIS, F. (Org.). A finança mundializada: raízes sociais e políticas, configuração, consequências. São Paulo: Boitempo, 2005.

COUTINHO, C. N. Contra a corrente: ensaios sobre democracia e socialismo. São Paulo: Cortez, 2000.

DUARTE, N. Luta de classes, educação e revolução. In: SAVIANI, D.; DUARTE, N. (Org.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. Campinas: Autores Associados, 2003.

FREITAS, L. C. Os novos reformadores: pode a privatização melhorar a educação pública? Mouro: revista marxista – Núcleo de Estudos d’O, ano 6, n. 9, p. 53-66, jan. 2015.

FUNDAÇÃO ITAU SOCIAL. Guia de tutoria pedagógica. [201-]. Disponível em: http://fundacao-itau-social-producao.s3.amazonaws.com/files/s3fs-public/biblioteca/documentos/tutoriapedagogica.pdf?V24jDF.33d88JXFd1WEef_RdXbQUSj4e. Acesso em: 15 fev. 2016.

FUNDAÇÃO LEMANN. Gestão de sala de aula. Disponível em: http://www.fundacaolemann.org.br/gestao-de-sala-de-aula/. Acesso em: 04 fev. 2016.

GALL, N.; GUEDES, P. M. A reforma educacional de Nova York. Possibilidades para o Brasil. São Paulo: Fundação Itaú Social, 2012.

GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. v. 2.

GRAMSCI, A. Escritos políticos. Lisboa: Seara Nova, 1976. v. 1.

HARVEY, D. A loucura da razão econômica: Marx e o Capital no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2018.

KOSIK, K. Dialética do concreto. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

LEMOV, D. Aula nota 10: 49 técnicas para ser um professor campeão de audiência. São Paulo: Da Boa Prosa/Fundação Lemann, 2011.

LÜCK, H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. São Paulo/Curitiba: Fundação Lemann/Positivo, 2009.

MARX, K. Manuscritos econômicos e filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010.

MARX, K. O Capital. Crítica da economia política. Livro I: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto comunista. São Paulo: Boitempo, 2010.

MELLO, G. N de. Como um bom sistema de ensino pode melhorar o aprendizado. 2010. Disponível em: http://www.youtube.com/watch?v=5QEk5-cPIdQ. Acesso em: 24 out. 2014.

MONTAÑO, C. Pobreza, “questão social” e seu enfrentamento. Serv. Soc. Soc., São Paulo, n. 110, p. 270-287, abr./jun. 2012.

NETTO, J. P. Cinco notas a propósito da “questão social”. Revista Temporalis, ano 2, n. 3, p. 41-49, jan./jul. 2001.

NEVES, L. M. W. Educação e política no Brasil de hoje. São Paulo: Cortez, 1993.

OLIVEIRA, F. O surgimento do antivalor: capital, força de trabalho e fundo público". Novos Estudos Cebrap, n. 22, p. 8-28, 1988.

PASTORINI, A. A categoria “questão social” em debate. São Paulo: Cortez, 2004.

PINA, L. D. “Responsabilidade social” e educação escolar: o projeto de educação básica da “direita para o social” e suas repercussões na política educacional do Brasil contemporâneo. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016. Disponível em: http://repositorio.ufjf.br:8080/jspui/bitstream/ufjf/2252/1/leonardodocenapina.pdf. Acesso em: 24 out. 2017.

RAVITCH. D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.

RODRIGUES, J. Os empresários e a educação superior. Campinas: Autores Associados, 2007.

SARDINHA, R. C. O projeto procentro e as escolas charter: investigação de um modelo educacional defendido pela Fundação Itaú Social. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. Disponível em: https://ppge.educacao.ufrj.br/dissertacoes2013/drafaelasardinha.pdf. Acesso em: 15 mar. 2016

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 19. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. 38. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

SCHULTZ, T. Capital humano. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.