Banner Portal
Criticism of the social-emotional skills formation at school
Créditos da imagem: Pixabay
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Social-emotional skills
Historical-cultural psychology
Alienation

How to Cite

SILVA, Márcio Magalhães da. Criticism of the social-emotional skills formation at school. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e022013, 2022. DOI: 10.20396/rho.v22i00.8659871. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8659871. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The development of socio-emotional skills at school has been identified as an urgent need to guarantee the individual success of children and adolescents. Those who defend these ideas consider that the school, since its emergence, has been concerned only with the intellectual development of students, regardless of their affective-emotional development, causing harm to everyone. Thus, this article presents an analysis of some proposals for the development of socio-emotional skills at school produced by the Ayrton Senna Institute, BID, OECD and present in the secondary education reform and in the Brazil’s Common Core. In these proposals, some information was selected and organized into pre-defined categories, according to the adopted theoretical framework, historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. As a result, there is the artificiality of the split established between the cognitive and affective functions of the human psyche that is expressed in the dichotomy between cognitive and socio-emotional skills, and that the formation of socio-emotional skills is presented as a solution to the problems arising from the alienation inherent to capitalist society, contributing, however, only to the deepening of this alienation and the maintenance of the existing relations of domination.

https://doi.org/10.20396/rho.v22i00.8659871
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, G. Trabalho e subjetividade: o espírito do Toyotismo na era do capitalismo manipulatório. São Paulo: Boitempo, 2011.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 6023: informação e documentação: referências: elaboração. Rio de Janeiro: ABNT, 2018.

BASSI, M. et al. Desconectados: habilidades, educação e emprego na América Latina. Banco Interamericano de Desenvolvimento (BID), 2012. Disponível em: https://bit.ly/3Gn3tBV. Acesso em: 06 maio 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: terceira versão. Brasília: MEC, 2017a. Disponível em: https://bit.ly/3I0IMvK. Acesso em: 16 jun. 2017.

BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho de 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, 2017b. Disponível em: https://bit.ly/3FtlhtS. Acesso em: 27 jun. 2017.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https://bit.ly/33swAFk. Acesso em: 27 jun. 2017.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital n. 44, de 10 de julho de 2014. Brasília, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3qjRhvU. Acesso em: 27 out. 2015.

CHAUÍ, M. A ideologia da competência. Belo Horizonte: Autêntica; São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2016.

HECKMAN, J. J. Giving kids a fair chance: a strategy that works. Boston: Review Books, 2013.

IAS. Instituto Ayrton Senna. Competências socioemocionais: material de discussão. São Paulo, 2013. Disponível em: https://bit.ly/3zTwUZH. Acesso em: 04 jun. 2017.

IAS. Instituto Ayrton Senna. Educação para o século 21. São Paulo, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3qm4Ueg. Acesso em: 04 jun. 2017.

LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia y personalidad. Buenos Aires: Ciencias del Hombre, 1978.

MARTINS, L. M. Da formação humana em Marx à crítica da pedagogia das competências. In: DUARTE, N. (Org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas, SP: Autores Associados, 2004. p. 53-73.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

MESQUITA, A. M.; BATISTA, J. B.; SILVA, M. M. O desenvolvimento de emoções e sentimentos e a formação de valores. Obutchénie: Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, v. 3, n. 3, p. 1-25, 22 nov. 2019. Disponível em: https://bityli.com/pwKAv. Acesso em: 01 jun. 2020.

MÉSZÁROS, I. A teoria da alienação em Marx. Tradução Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2006.

OCDE. Organização para a Cooperação e o Desenvolvimento Econômico. Estudos da OCDE sobre competências: competências para o progresso social: o poder das competências socioemocionais. Tradução Maria Carbajal. São Paulo: Fundação Santillana, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3GncquJ. Acesso em: 01 jun. 2020.

PATTO, M. H. S. Mutações do cativeiro: escritos de psicologia e política. São Paulo: Hacker Editores: Edusp, 2000.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Tradução Bruno Charles Magne. Porto Alegre: Artmed, 1999.

RIO DE JANEIRO (Estado). Conselho Estadual de Educação do Estado do Rio de Janeiro. Deliberação n. 344, de 22 de julho de 2014. Define diretrizes operacionais para a organização curricular do ensino médio na rede pública de ensino do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3qi6UnI. Acesso em: 18 jun. 2017.

SALDAÑA, P. Base Nacional Comum Curricular vai incluir habilidades emocionais. Folha de S. Paulo, 25 dez. 2016. São Paulo, 2016. Disponível em: https://bit.ly/33qTEUM. Acesso em: 18 jun. 2017.

SANTOS, D.; PRIMI, R. Desenvolvimento socioemocional e aprendizado escolar: uma proposta de mensuração para apoiar políticas públicas. São Paulo: Instituto Ayrton Senna, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3tgIq02. Acesso em: 21 jan. 2016.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. 40. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008a.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 2. ed. rev. e ampl. Campinas, SP: Autores Associados, 2008b.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

SELIGMAN, M. E. P. Florescer: uma nova compreensão sobre a natureza da felicidade e do bem-estar. Tradução Cristina Paixão Lopes. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.

SENNETT, R. A corrosão do caráter: as consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. Tradução Marcos Santarrita. 19. ed. Rio de Janeiro: Record, 2015.

SILVA, M. M. A formação de competências socioemocionais como estratégia para captura da subjetividade da classe trabalhadora. 2018. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2018.

SMOLKA, A. L. B. et al. O problema da avaliação das habilidades socioemocionais como política pública: explicitando controvérsias e argumentos. Educação & Sociedade, v. 36, n. 130, p. 219-242, mar. 2015.

TOUGH, P. Como as crianças aprendem: o papel da garra, da curiosidade e da personalidade no desenvolvimento infantil. Tradução Clóvis Marques. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2012.

VIGOTSKI, L. S. Acerca de la psicología de la creatividad del actor. In: Vigotski, L. S. Obras escogidas. v. 6. Madrid: Machado Nuevo Aprendizaje, 2014. p. 331-341.

VIGOTSKI, L. S. Sobre os sistemas psicológicos. In: Vigotski, L. S. Teoria e método em psicologia. Tradução Cláudia Berliner. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

WHITAKER, R. Anatomia de uma epidemia: pílulas mágicas, drogas psiquiátricas e o aumento assombroso da doença mental. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2017.

WILDE, O. A alma do homem sob o socialismo. Tradução Heitor Ferreira da Costa. Porto Alegre: L&PM, 1983.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.