Banner Portal
Brief notes on a marxist pedagogy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Pedagogy
Historical-critical pedagogy
Marxism

How to Cite

SILVA, Vladmir Luis da. Brief notes on a marxist pedagogy. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 24, n. 00, p. e024008, 2024. DOI: 10.20396/rho.v24i00.8663984. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8663984. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Our purpose in this article is to trace a general picture of the historical-critical pedagogy, focusing on its main moments and features, in order to comprehend and to make explicit its essence. We take as object of our immanent reading some texts of the main founder of the pedagogical tendency in question, namely, the professor Dermeval Saviani. Although it does not constitute a scrupulous investigation of the already immense source of texts and practices regarding the historical-critical pedagogy, our contribution may perhaps help to visualize its shape and its guiding thread. Thus, although in a simple way, we intend to contribute to the publicizing and investigation of a very important pedagogic current in the disputes over the paths of the Brazilian education.

https://doi.org/10.20396/rho.v24i00.8663984
PDF (Português (Brasil))

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. Lisboa: Presença: Martins Fontes, [1980].

AZEVEDO, F. de et al. O manifesto dos pioneiros da educação nova (1932). Disponível em: https://www.histedbr.fe.unicamp.br/pf-histedbr/manifesto_1932.pdf. Acesso em: 12 jan. 2024.

DUARTE, N.; FERREIRA, B. J. P.; MALANCHEN, J.; MULLER, H. V. de O. A pedagogia histórico-crítica e o marxismo: equívocos de (mais) uma crítica à obra de Dermeval Saviani. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, núm. esp., p. 38-57, abr. 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639894/7457. Acesso em: 12 jan. 2024.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013.

LOMBARDI, J. C. A revolução soviética e a pedagogia histórico-crítica. In: ORSO, P. J.; MALANCHEN, J.; CASTANHA, A. P. (org.). Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução: 100 anos da revolução russa. Uberlândia: Navegando Publicações; Campinas: Autores Associados, 2018. p. 55-78.

MARSIGLIA, A. C. G.; MARTINS, L. M.; LAVOURA, T. N. Rumo à outra didática histórico-crítica: superando imediatismos, logicismos formais e outros reducionismos do método dialético. Revista HISTEDBR On-Line, Campinas, v. 19, p. 1-28, 2019. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653380/19234 Acesso em: 12 jan. 2024.

MARTINS, L. M. Os fundamentos psicológicos da pedagogia histórico-crítica e os fundamentos pedagógicos da psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 130-143, dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9705/7093 Acesso em: 12 jan. 2024.

MARTINS, L. M. Pedagogia histórico-crítica e psicologia histórico-cultural. In: MARSIGLIA, A. C. G. (org.). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 43-57.

MARX, K. Para a crítica da economia política. In: MARX, K. Os pensadores XXXV. São Paulo: Abril Cultural, 1974. p. 107-263.

SAVIANI, D. A pedagogia histórico-crítica, as lutas de classe e a educação escolar. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 25-45, dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9697/7085 Acesso em: 12 jan. 2024.

SAVIANI, D. Antecedentes, origem e desenvolvimento da pedagogia histórico-crítica. In: MARSIGLIA, A. C. G. (org.). Pedagogia Histórico-Crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011a. p. 197-225.

SAVIANI, D. Como avançar? Desafios teóricos e políticos da pedagogia histórico-crítica hoje. In: PASQUALINI, J. C.; TEIXEIRA, L. A.; AGUDO, M. de M. (org.). Pedagogia histórico-crítica: legado e perspectivas. Uberlândia, MG: Navegando, 2018. p. 235-255.

SAVIANI, D. Da inspiração à formulação da Pedagogia Histórico-Crítica: os três momentos da PHC que toda teoria verdadeiramente crítica deve conter. Interface - comunicação, saúde, educação, Botucatu, v. 21, n. 62, p. 711-724, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/tPJYjtq6473tpSkqTQkNZWm/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 12 jan. 2024.

SAVIANI, D. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento-revista de educação, n. 4, p. 54-84, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32575/18710 Acesso em: 12 jan. 2024.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Modo de produção e a pedagogia histórico-crítica. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 1, n. 1, p. 110-116, jun. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9844/7129 Acesso em: 12 jan. 2024.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011b.

SAVIANI, D.; MARTINS, M. F.; CARDOSO, M. M. R. Catarse na pedagogia histórico-crítica: a concepção de Saviani - Entrevista. Crítica Educativa, Sorocaba, v. 1, n. 1, p. 163-217, jan./jun., 2015. Disponível em: https://www.criticaeducativa.ufscar.br/index.php/criticaeducativa/article/view/29/177 Acesso em: 12 jan. 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Vladmir Silva

Downloads

Download data is not yet available.