Banner Portal
Guiding principles for the systematization of nuclear contents of school critical environmental education based on historical-critical pedagogy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Historical-critical pedagogy
Teacher training
Critical environmental education

How to Cite

PENELUC, Magno da Conceição; MORADILLO, Edilson Fortuna de. Guiding principles for the systematization of nuclear contents of school critical environmental education based on historical-critical pedagogy . Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023025, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8665011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8665011. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

In this article, we sought to propose guiding principles for the systematization of core contents of critical school environmental education based on Historical-Critical Pedagogy (PHC). These principles are based on the philosophical conception of the social being of historical-dialectical materialism, which is incorporated by the PHC and which is expressed in education, based on didactic mediation, having as background methodological assumptions of dialectical teaching. These proposed categorical principles are: totality, praxis, historicity, socio-environmental reality through work and human emancipation. We present some didactic-pedagogical fundamentals for the teaching of core contents, based on the dialectical meaning of didactic mediation, namely: the objectivity of the scientific approach, the contemporaneity of the teaching content, the suitability of the content to the socio-cognitive possibilities of the student and its social relevance as a support for pedagogical actions. With regard to the methodological principles of dialectical teaching, the movement from syncresis to synthesis, from appearance to essence, must be promoted; recognize the provisional nature and historicity of knowledge; simultaneity as data from reality and the possibility of expanding the complexity of knowledge with regard to student development. We conclude by the four guiding principles: thinking according to the category of totality, in its historical movement; praxis as a dialectical category that articulates acting and thinking based on objectively and materially existing materiality, seeking to account for life; interpret the facts through the historical apprehension of the construction process of socio-environmental reality through the work category and act in the sense of enabling necessary transformations for human emancipation.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8665011
PDF (Português (Brasil))

References

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

DUARTE, N. A Pesquisa e a formação de intelectuais críticos na Pós-graduação em Educação. Perspectiva, v. 24, n. 1, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10313/9574. Acesso em: 22 out. 2020.

DUARTE, N. As pedagogias do aprender a aprender e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, n. 18, 2001a. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/KtKJTDHPd99JqYSGpQfD5pj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 out. 2020.

DUARTE, N. Conhecimento tácito e conhecimento escolar na formação do professor: por que Donald Schön não entendeu Luria. Educação e Sociedade, v. 24, n. 83, p. 601-625, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/GvtW5bPLwmVLGD3mvDq9FrB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 out. 2020.

DUARTE, N. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.

GALVÃO, A. C.; LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M. Fundamentos da didática histórico-crítica. São Paulo: Autores Associados, 2019.

GAMA C. N. Princípios curriculares à luz da pedagogia histórico-crítica: as contribuições da obra de Dermeval Saviani. 2015. 233f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.

GAMA C. N.; DUARTE, N. Concepção de curriculo em Dermeval Saviani e sua relação com a categoria marxista de liberdade. Interface, v. 21, n. 62, p. 521-530, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/mZKXbDZVP4KsZkgWr9x7RTg/?format=pdf#:~:text=A%20concep%C3%A7%C3%A3o%20de%20curr%C3%ADculo%20na,%2C%20deste%2C%20para%20o%20comunismo. Acesso em: 22 jun. 2021.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, v. 1, 1999.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, v. 2, 2001.

LAVOURA, T. N.; MARTINS, L. M. Dialética do ensino e da aprendizagem na atividade pedagógica histórico-crítica. Interface, v. 21, n. 62, p. 531-541, 2017.

LOUREIRO, C. F. B.; TOZONI-REIS, M. F. de C. Teoria social crítica e pedagogia histórico-crítica: contribuições à educação ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Ed. Especial, 2016. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/5960/3683. Acesso em: 12 dez. 2020.

LUKÁCS, G. As bases ontológicas do pensamento e da atividade do homem. Disponível em: http://www.moviments.net/espaimarx/docs/818f4654ed39a1c147d1e51a00ffb4cb.pdf. Acesso em: 16 jan. 2007.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social. Livro I, São Paulo: Boitempo, 2012.

LUKÁCS, G. Para uma ontologia do ser social. Livro II, São Paulo: Boitempo, 2013.

LUKÁCS, G. Prolegômeros para uma ontologia do ser social: questões de princípios para uma ontologia hoje tornada possível. São Paulo: Boitempo, 2010.

MAGALHÃES, G. M.; MARTINS, L. M. Onze teses sobre a relação entre psicologia educacional e pedagogia escolar. Revista Educação em Questão, v. 58, n. 55, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/19150/12487. Acesso em: 17 out. 2021.

MAIA, J. S. S.; TEIXEIRA, L. A. Formação de professores e educação ambiental na escola pública: contribuições da pedagogia histórico-crítica. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 15, n. 63, p. 293-305, 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8641185/8692. Acesso em: 30 jun. 2021.

MARQUES, L. Capitalismo e colapso ambiental. Campinas, SP: Ed. da Unicamp, 2015.

MARSIGLIA, A. C. G.; MARTINS, L. M. Contribuições da pedagogia histórico-crítica para a formação de professores. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 5, n. 2, p. 97-105, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9702/7090. Acesso em: 22 abr. 2021.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2013.

MARTINS, L. M. O legado do século XX para a formação de professores. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2008.

MARX, K. O capital: o processo de produção do capital. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, Livro 1, v.1. 1980.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). São Paulo: Boitempo, 2007.

MÉSZÁROS, I. A teoria da alienação em Marx. São Paulo: Boitempo, 2006.

NOSELLA, P.; AZEVEDO, M. L. N. de. A educação em Gramsci. Revista Teoria e Prática da Educação, v. 15, n. 2, p. 25-33, 2012. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/20180/10526. Acesso em: 08 maio 2021.

OLIVEIRA, M.; CARVALHO, L. M. Políticas públicas de formação de professores e de educação ambiental: possíveis articulações? Revista Contemporânea de Educação, v. 7, n. 14, p. 256-279, 2012. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1671/1520. Acesso em: 17 jun. 2021.

PASQUALINI, J. C. Três teses histórico-críticas sobre o currículo escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. 1-16, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/pV9FC79jqjqYGQD6t4D5TJc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 21 maio 2021.

PINHEIRO, B. C. S. Pedagogia histórico-crítica na formação de professores de ciências. Curitiba: Appris, 2016.

SACCOMANI, M. C. S.; COUTINHO, L. C. S. Da formação inicial de professores à formação continuada: contribuições da pedagogia historico-crítica na busca de uma formação emancipadora. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 7, n. 1, p. 233-242, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12433/9513. Acesso em: 04 mar. 2021.

SALA, M. Alienação e emancipação na transmissão do conhecimento escolar: um esboço preliminar. In: MARTINS, L. M.; DUARTE, N. (org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

SAVIANI, D. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento revista de educação, v. 3, n. 4, p. 54-84, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32575/18710. Acesso em: 17 abr. 2021.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

SAVIANI, D. O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 7, n. 1, p. 26-43, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/12463/9500. Acesso em: 04 mar. 2021.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

TALAMONI, J. L.; SPAZZIANI, M., de L.; MORALES, A.; MAIA, J. S. M.; FOSSALUZA, A. S.; GONÇALVES, E. C.; SOUZA, D.; MENDES, C. B.; PINTO, E. A. T.; NEVES, J. P.; TEIXEIRA, L. A.; CRUZ, L., G.; CASSINI, L. F.; AGUDO, M. M.; FESTOZO, M. B.; FIGUIREDO, P.; FRANZI, S. Conteúdos curriculares da Educação Ambiental na escola: contribuições da pedagogia histórico-crítica. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL- EPEA, 13., 2013, Rio Claro, SP. Anais [...]. Rio Claro: EPEA, 2013. p. 1-14, 2013.

TOZONI-REIS, M. F. de C. Educação ambiental na escola básica: reflexões sobre a prática dos professores. Revista Contemporânea de Educação, v. 7, n. 14, p. 276-288, 2012. Disponível em:https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/1670/1519. Acesso em: 20 abr. 2020.

VIGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VIGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Magno Peneluc; Edilson de Moradillo

Downloads

Download data is not yet available.