Banner Portal
The capital structural crisis and neoliberal strategies in brazilian public basic education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Neoliberalism
Public basic education
Structural capital crisis

How to Cite

MOURA, Lívia Romero de; SEGUNDO, Maria das Dores Mendes. The capital structural crisis and neoliberal strategies in brazilian public basic education. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023031, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8666148. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8666148. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

This essay discusses the structural crisis of capitalism, a thesis advocated by István Mészáros (2002), and the neoliberal strategies for overcoming the crisis and resuming the economy, led by big capital and mediated by the Brazilian State. In this regard, we analyze the productive restructuring in this neoliberal context and its consequences in public education, from the last decades of the 20th century onwards. We carried out a bibliographic-documentary review of the neoliberal model-adapted education to the production and accumulation in the capital crisis taking the critical perspective as a theoretical-methodological framework. In general terms, we attest that the flexibilization of labor relationships imposed by the productive restructuring has adjusted education to this business concept, attributing to the school the management forms of efficiency for training this new worker. Brazilian education privatization has expanded, especially in the context of the capital crisis, aggravated by health crisis resulting from the COVID-19 Pandemic.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8666148
PDF (Português (Brasil))

References

ANTUNES, R. O caracol e sua concha: ensaios sobre a nova morfologia do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2005.

ANTUNES, R. Proletariado digital, serviços e valor. In: ANTUNES, R. (org.). Riqueza e Miséria do trabalho no Brasil IV: trabalho digital, autogestão e expropriação da vida. São Paulo: Boitempo, 2019.

BALL, S.; YOUDELL, D. Privatización encubierta en la educación pública. Instituto de Educación, Universidad de Londres, 2008. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://observatorioeducacion.org/sites/default/files/ball_s._y_youdell_d._2008_la_privatizacion_encubierta_en_la_educacion_publica.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.

BARLETA, I. A. A gestão educacional no plano de ações articuladas do município de Macapá-AP: concepções e desafios. 2015. 218 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2015. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://repositorio.ufpa.br/jspui/bitstream/2011/8336/1/Tese_GestaoEducacionalPlano.pdf. Acesso em: 25 jul. 2020.

BORSOI, I. C. F. Vivendo para trabalhar: do trabalho degradado ao trabalho precarizado. Convergência, v. 18, n. 55, p. 113-133, 2011. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v18n55/v18n55a5.pdf. Acesso em: 08 ago. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.415. Altera as Leis n º 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 20 ago. 2020.

BRESSER-PEREIRA, L. C. Reforma gerencial e legitimação do estado social. Revista de administração Pública, Rio de Janeiro, v. 51, n. 1, p. 147-156, 2017. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.scielo.br/j/rap/a/b3VNr8KRsgTBM4Hfktj3skn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2019

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo. São Paulo: Boitempo, 2016.

DE MIRANDA, M. G. Crise na educação: a retórica conservadora. Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 19, p. 567-579, 2017. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/700/707. Acesso em: 05 jul. 2020.

DELEUZE, G. Entrevista a Toni Negri, 1990. Disponível em: http://clinicand.com/596/. Acesso em: 05 ago. 2020.

DRUCK, G. A indissociabilidade entre precarização social do trabalho e terceirização. In: TEIXEIRA, M.; RODRIGUES, H.; COELHO, E. (org.) Precarização e terceirização: faces da mesma realidade. São Paulo: Sindicato dos Químicos, 2016. p. 35-58.

GAULEJAC, V. de. Gestão como doença social: ideologia, poder gerencialista e fragmentação social. São Paulo: Ideias & Letras, 2007.

HARVEY, D. O neoliberalismo: história e implicações. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2014.

HYPOLITO, Á. M. Reorganização gerencialista da escola e trabalho docente. Educação: Teoría e prática, v. 21, n. 38, p. 59-78, 2011.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

LEHER, R. Um novo senhor da educação? A política educacional do Banco Mundial para a periferia do capitalismo. Outubro, v. 1, n. 3, p. 19-30, 1999. Disponível em: http://outubrorevista.com.br/wp-content/uploads/2015/02/Revista-Outubro-Edic%CC%A7a%CC%83o-3-Artigo-03.pdf. Acesso em: 02 fev. 2020.

LOBO, S. Políticas para educação sob o Governo Bolsonaro e seus impactos sobre a formação de professores. SINTEF-GO, 2020. Disponível em: https://sintef.org.br/wp/2020/06/15/artigo-politicas-para-educacao-sob-o-governo-bolsonaro-e-seus-impactos-sobre-a-formacao-de-professores/. Acesso em: 02 jan. 2021.

MARX, K. O capital: livro 1, o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013. V. 894.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do partido comunista. Tradução de Sergio Tellaroli. São Paulo: Penguin Classics: Companhia das Letras, 2012.

MELLO, J. Capitalismo tardio. São Paulo: Brasiliense, 1982.

MENDES SEGUNDO, M. das D. O Banco Mundial e suas implicações na política de financiamento da educação básica no Brasil: o Fundef no centro do debate. 2005. 243 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Fortaleza, 2005. Disponível em: https://www.uece.br/maie/wp-content/uploads/sites/92/2022/06/TESE-DE-DOUTORADO-MARIA-DAS-DORES-MENDES-SEGUNDO.pdf. Acesso em: 03 mar. 2020.

MENDES SEGUNDO, M. das D.; JIMENEZ, S. Papel do banco mundial na reestruturação do capital: estratégias e inserção na política educacional brasileira. In: RABELO, J.; SEGUNDO, M. das D. M.; JIMENEZ, S. (org.). O movimento de educação para todos e a crítica marxista. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2015.

MÉSZÁROS, I. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2002.

NARDI, H. C. Ética, trabalho e subjetividade. Porto Alegre: UFRGS, 2006.

PAIVA, A. N. O viés mercadológico do Programa de Educação para todos e seus desdobramentos na política educacional brasileira: uma análise onto-crítica. 2016. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Limoeiro do Norte, Ceará, 2016. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=83583. Acesso em: 04 set. 2020.

PALÚ, J.; PETRY, O. J. Neoliberalismo, globalização e neoconservadorismo: cenários e ofensivas contra a Educação Básica pública brasileira. Práxis Educativa [online], v. 15, 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1809-43092020000100151&lng=pt. Acesso em: 03 dez. 2020.

PEREIRA, J. M. D. Uma breve história do desenvolvimentismo no Brasil. Cadernos do Desenvolvimento, v. 6, n. 9, p. 121-141, 2018. Disponível em: http://www.cadernosdodesenvolvimento.org.br/ojs-2.4.8/index.php/cdes/article/view/223/206. Acesso em: 08 mar. 2020.

PERONI, V. M. V. Múltiplas formas de materialização do privado na educação básica pública no Brasil: sujeitos e conteúdo da proposta. Currículo sem fronteiras, v. 18, n. 1, p. 212-238, 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss1articles/peroni.pdf. Acesso em: 24 jan. 2021.

POCHMANN, M. Estado e capitalismo no Brasil: a inflexão atual no padrão das políticas públicas do ciclo político da nova república. Educação & Sociedade, v. 38, n. 139, p. 309-330, 2017.

SANTOS, V. A finalidade da escolarização básica no debate pedagógico contemporâneo. Revista Eletrônica Arma da Crítica, n. 4, dez. 2012. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/23162/1/2012artvmssantos.pdf. Acesso em: 24 jan. 2021.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 2. ed. rev. e ampl. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SENNET, R. A corrosão do caráter: o desaparecimento das virtudes com o novo capitalismo. Rio de Janeiro: BestBolso, 2016.

SEVERINO, A. J. Fundamentos ético-políticos da educação no Brasil de hoje. Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2006. p. 289-320.

SILVA, I. B. G. O Banco Mundial e as políticas educacionais. Ciclo Revista, v. 1, n. 2, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/bgZNpXhs47jqmwpP6FDqLgF/. Acesso em: 24 jan. 2021.

SILVEIRA, M.; DE OLIVEIRA, M. Neoliberalismo, educação básica e avaliações externas: desafios para a escola democrática brasileira. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 4., 2019., Anais [...]. 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2019/ebook3/PROPOSTA_EV127_MD4_ID12138_30082019135609.pdf. Acesso em: 24 jan. 2021.

TOSTA, K. S.; NEY, M. G.; DA SILVA, R. M. Reforma do Estado e políticas de avaliação da qualidade da Educação Básica no Brasil. Educação (UFSM), v. 45, p. 55-22, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/36288/pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.

VIEIRA, S. L.; VIDAL, E. M. Gestão democrática da escola no Brasil: desafios à implementação de um novo modelo. Revista Iberoamericana de educación, v. 67, p. 19-38, 2015. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie67a01.pdf. Acesso em: 25 jan. 2021.

WOOD, E. O Império do capital. São Paulo: Boitempo, 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Lívia Moura; Maria Segundo

Downloads

Download data is not yet available.