Banner Portal
Proprietary digital platforms in public education
Créditos da imagem: Pixabay
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Digital platforms
Large computer corporations
Public university
Supervised education

How to Cite

BARRERA, Débora Furtado; MORAES, Raquel de Almeida. Proprietary digital platforms in public education: the cheap that can be expensive. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e022036, 2022. DOI: 10.20396/rho.v22i00.8669870. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8669870. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

This article aims to investigate the adhesion of federal universities from the Midwest to the education services of the large information technology corporations, the namely: Microsoft and Google, following the question: in the context of remote teaching, have the federal universities in the Midwest adopted or suggested to the academic community the services of proprietary platforms for the development of your academic activities? The methodology used involves bibliographical research, through the analysis of academic articles and institutional documents. Among the results, it stands out that, with the exception of the Federal University of Mato Grosso (UFMT), the four other federal universities in the Midwest proposed documents and training for the use of platforms from Google and Microsoft. Supported by the theoretical studies of Van Djick and Poell (2018) and Parra et al (2018), it is observed that these are international private organizations with access to research, development and innovation data from Brazilian public universities. In conclusion, the research formulates the following hypothesis: tailored that universities adhere to free or “very advantageous” partnerships offered by large corporations to carry out their academic activities, it is lost the opportunity to develop public information and communication technologies aimed at the development of the country.

https://doi.org/10.20396/rho.v22i00.8669870
PDF (Português (Brasil))

References

ANDES. Docentes questionam adesão a plataformas Google e Microsoft para atividades remotas. ANDES/UFRGS, Porto Alegre. 24 jun. 2020. Disponível em: https://bityli.com/qWhmtLgk. Acesso em: 30 jul. 2021.

BRASIL. Decreto de 29 de outubro de 2003. Institui Comitês Técnicos do Comitê Executivo do Governo Eletrônico e dá outras providências. Revogado pelo Decreto nº 8.638, de 2016. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: https://bityli.com/RmdpbChf. Acesso em: 30 jul. 2021.

BRASIL. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19. Brasília, DF: Ministério da Educação. Disponível em: https://bityli.com/vcpujEbB. Acesso em: 30 jul. 2021.

CRUZ, L. R. da; SARAIVA, F. de O.; AMIEL, T. Coletando dados sobre o capitalismo de vigilância nas instituições públicas do ensino superior do Brasil. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL LAVITS, 6., 2019, Salvador. Anais. Salvador: Rede Latino-Americana de Estudos Sobre Vigilância, Tecnologia e Sociedade, 2019. p. 1-17. Disponível em: https://bityli.com/kKgucNHb. Acesso em: 30 jul. 2021.

EDUCAÇÃO torna-se negócio rentável para acionistas no Brasil. Forbes, São Paulo, fev. 2015. Seção Negócios. Disponível em: https://bityli.com/OaAVGfigW. Acesso em: 30 jul. 2021.

FEENBERG, A. A fábrica ou a cidade: qual o modelo de educação a distância via web? In: NEDER, R. T. (org.). A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia. Brasília: Observatório do Movimento Social na América Latina, 2010. p. 153-175.

FIORIN, J. L. Linguagem e ideologia. São Paulo: Ática, 2007.

FRANÇA, R. O que está em jogo na questão da implantação do Google for Education nas universidades públicas. Boletim Sesunila, Foz do Iguaçu, n. 10, p. 92-99, 2020. Disponível em: https://bityli.com/QOwKOgSU. Acesso em: 30 jul. 2021.

GISERMAN, G.; SENDAY, G.; ARAUJO, V. Mundo em 60s: o futuro da educação. 2020 veio para moldar o futuro da educação; esperamos que seja nota 10. Expert XP, Rio de Janeiro. 13 nov. 2020. Disponível em: https://bityli.com/GlYChIvc. Acesso em: 30 jul. 2021.

JUNQUEIRA, D. Por que o governo federal está adotando soluções da Microsoft em vez de software livre. Gizmodo Brasil, 31 out. 2016. Disponível em: https://bityli.com/VLAghQDo. Acesso em: 30 jul. 2021.

JUNQUEIRA, E. S. Vigilância em tempos de educação à distância. Outras Palavras, São Paulo. 31 mar. 2020. Disponível em: https://bityli.com/GeJEqxcS. Acesso em: 30 jul. 2021.

MARCONDES, D. Iniciação à história da filosofia. Dos pré-socráticos a Wittgenstein. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

MARX, K. Contribuição para a crítica da economia política. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, K.; ENGELS, F. Ideologia Alemã. São Paulo: Hucitec, 1986.

MATTELART, A. História da sociedade da informação. São Paulo: Loyola, 2001.

MICROSOFT abre Centro de Transparência no Brasil para atender aos governos da América Latina. Microsoft News Center Brasil, São Paulo, out. 2016. Disponível em: https://bityli.com/OVutnGqi. Acesso em: 30 jul. 2021.

MICROSOFT BRASIL. Educação para todos e para cada um: impacto real para um novo aprendizado. 2003. Disponível em: https://bityli.com/OIdXZRZt. Acesso em: 10 ago. 2021.

MORAES, R. de A. Educação, trabalho e novas tecnologias: o debate teórico. In: PEREIRA, M. de F.; MORAES, R. de A.; TERUYA, T. K. (org.). Educação a Distância (EaD): reflexões críticas e práticas. 1. ed. Uberlândia: Navegando, 2017. p. 55-65. Disponível em: https://bityli.com/QnfhDSiV. Acesso em: 30 jul. 2021.

MOROZOV, E. Big tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.

PARRA, H. Z. M. et al. Infraestruturas, economia e política informacional: o caso do Google Suite for Education. Mediações, Londrina, v. 23, n. 1, p. 63-99, 2018. Disponível em: https://bityli.com/tnLoRACA. Acesso em: 30 jul. 2021.

POELL, T.; NIEBORG, D.; VAN DIJCK, J. Platformisation. Internet Policy Review, [s. l.], v. 8, n. 4, p. 1-13, 2019. Disponível: https://bityli.com/bRboXqaW. Acesso em: 4 ago. 2021.

PRAZERES, M. Empresa HD, aluno monitor: a Microsoft e a construção da crença nas tecnologias. Educação e Pesquisa, [s. l.], v. 41, n. 2, p. 527-542, 2015. Disponível em: https://bityli.com/qrBtYHOZ. Acesso em: 10 ago. 2021.

ROBERTS-MAHONEY, H.; MEANS, A.; GARRISON, M. Netflixing human capital development: personalized learning technology in the corporatization of K-12 education. Journal of Education Policy, [s. l.], v. 31, n. 4, p. 405-420, 2016.

SEGALLA, A. Tecnologia revoluciona educação. Estados de Minas, 16 nov. 2020. Seção Mercado S/A. Disponível em: https://bityli.com/qruPDBHU. Acesso em: 30 jul. 2021.

TECNOLOGIAS digitais: um enorme potencial de desenvolvimento continua fora das perspectivas de quatro bilhões de pessoas que carecem de acesso à internet. The World Bank, jan. 2016. Disponível em: https://bityli.com/pQodxKmQ. Acesso em: 30 jul. 2021.

UM MILITANTE na batalha pelo software livre. O Estado de São Paulo, 15 ago. 2004. Seção Geral. Disponível em: https://bityli.com/CTTSMiEo. Acesso em: 30 jul. 2021.

UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA. DEG lança cartilha para orientar retorno às atividades não presenciais. Secom UnB, 11 set. 2020. Disponível em: https://bityli.com/cTIQbYxe. Acesso em: 27 jul. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA GRANDE DOURADOS. Regime Acadêmico Emergencial por Modalidades e Fases. Mato Grosso: UFGD, 02 fev. 2022. Disponível em: https://bityli.com/bhEcOiCf. Acesso em: 27 jul. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Diretrizes didático-pedagógicas para a organização do ensino remoto na UFG. In: SÁ, A. C. A. M. et al. (org.). Goiânia: CEGRAF UFG, 2020. Disponível em: https://bityli.com/iIchFhGP. Acesso em 27 jul. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL. Guia de atividades acadêmicas durante a Covid-19. Mato Grosso do Sul: UFMS. Disponível em: https://bityli.com/jFTVakoU. Acesso em: 27 jul. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. A flexibilização educacional. Mato Grosso: UFMT. Disponível em: https://bityli.com/GcScUHEx. Acesso em: 27 jul. 2021.

VAN DIJCK, J.; POELL, T. Social media platforms and education. In: BURGESS, J.; MARWICK, A.; POELL, T. (eds). The SAGE Handbook of Social Media. London: SAGE, 2018.

VASCONCELOS, L. A administração federal começa a adotar softwares livres em seus computadores e estimula o crescimento de empresas nessa área. Revista Desafios do Desenvolvimento, Brasília, ano 2, ed. 9, 2005. Disponível em: https://bityli.com/XJBLItIx. Acesso em: 30 jul. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.