Banner Portal
Youth transitions in Argentina and Brazil
Créditos da imagem: Pixabay
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Youth
Youth transitions
Work
Education
Family
Gender inequalities
Covid-19 pandemic

How to Cite

CORROCHANO, Maria Carla; ARANCIBIA, Milena; MIRANDA, Ana. Youth transitions in Argentina and Brazil: work, education and family. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e022058, 2022. DOI: 10.20396/rho.v22i00.8671757. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8671757. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

Based on the relevance of considering the relationship between study, work and family life in the analysis of youth transitions in the Latin American context, the article presents part of the results of an action-research carried out in São Paulo and Buenos Aires aimed to contribute to the construction of public policies to generate work and income for young people. During 2019 and 2021, questionnaires were applied and interviews were conducted with young people living in peripheral regions of both urban centers. The results highlight the importance of family dimension in its interface with education and work in young people´s trajectories, especially considering the worsening of gender inequalities in the context of the Covid-19 pandemic. The research results in both countries showed that these inequalities are stated even in different contexts and for different profiles of young people.

https://doi.org/10.20396/rho.v22i00.8671757
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMO, H. W.; VENTURI, G.; CORROCHANO, M. C. Estudar e trabalhar: um olhar qualitativo sobre uma complexa combinação nas trajetórias juvenis. Novos estudos Cebrap, v. 39, n. 3, p. 523-542, 2020. Disponível em: https://bityli.com/X6LaQ. Acesso em: 06 dez. 2021.

ABRAMO, L. Jóvenes y familias: políticas para apoyar trayectorias de inclusión. Políticas Sociales, Santiago, n. 241, 2021. Disponível em: https://bityli.com/xe9Si. Acesso em: 01 dez. 2022.

ANZORENA, C. 'Mujeres': destinatarias privilegiadas de los planes sociales de inicios del siglo XXI - reflexiones desde una perspectiva crítica de género. Revista de Estudos Feministas, v. 18, n. 3, p. 725-746, 2010. Disponível em: https://bityli.com/fSPOB. Acesso em: 01 jul. 2022.

ARROYO, M. G. O direito do trabalhador à educação. In: GOMEZ, C. M. et al. (org.). Trabalho e conhecimento: dilema na educação do trabalhador. São Paulo: Cortez, 1987.

ARROYO, M. G. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA – itinerários pelo direito a uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.

ATKINSON, R.; FLINT, J. Accessing hidden and hard-to-reach populations: snowball research strategies. Social research update, n. 33, p. 1-4, 2001. Disponível em: https://bityli.com/kklb8. Acesso em: 02 jul. 2018.

BATISTA, A. A. G.; SILVA, H. C. Família, escola, território vulnerável. São Paulo: CENPEC, 2013. Disponível em: https://bityli.com/3lMyE. Acesso em: 03 maio 2022.

BATTHYÁNY, K.; FERRARI, F.; SCAVINO, S. Juventud, representaciones sobre el trabajo no remunerado y brechas en el uso del tiempo. Dichos y hechos. In: BOADO, M. (Coord.). El Uruguay desde la sociología. Montevideo, 2015. Disponível em: https://bityli.com/mDKsy. Acesso em: 02 fev. 2019.

BATTHYÁNY, K.; SÁNCHEZ, A. S. Profundización de las brechas de desigualdad por razones de género: el impacto de la pandemia en los cuidados, el mercado de trabajo y la violência en América Latina y el Caribe. Nueva Época, n. 25, p. 12-23, 2020 Disponível em: https://bityli.com/qQI6D. Acesso em: 30 jul. 2020.

BOWLEY, S.; VERWEIJN-SLAMNESCU, R. Peer research: how to make a difference. Centre for Child and Family Research. Catch 22. National Care Advisory Service (NCAS), 2010. Disponível em: https://bityli.com/4ztnM. Acesso em: 20 ago. 2021.

BRANDÃO, C. R. Pesquisar-participar. In: BRANDÃO, C. R. Pesquisa participante. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1981. p. 9-17.

CAMARANO, A. A. Transição para a vida adulta ou vida adulta em transição? Rio de Janeiro: IPEA, 2006.

CARCAR, F. et al. Trayectorias rotas: resultados de la investigación entre jóvenes pares en centros barriales del Gran Buenos Aires. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, 2020.

CARDINI, A.; D’ALESSANDRE, V.; TORRE, E. Educar en tiempos de pandemia: respuestas provinciales al COVID-19 en Argentina. Buenos Aires, 2020. Disponível em: https://bityli.com/1trjM. Acesso em: 21 abr. 2021.

CARVALHO, S. S.; NOGUEIRA, M. O. O trabalho precário e pandemia: os grupos de risco na economia do trabalho. Mercado de Trabalho. Brasília: IPEA, n. 70, p. 50-68, set. 2020. Disponível em: https://bityli.com/6MWy6. Acesso em: 04 jan. 2021.

CEPAL. La autonomía económica de las mujeres en la recuperación sostenible y con igualdad. Nações Unidas: CEPAL, 2021. Disponível em: https://bityli.com/Ty6QW. Acesso em: 03 dez. 2021.

CEPAL. Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. Nações Unidas: CEPAL, 2020. Disponível em: https://bityli.com/NvOB8. Acesso em: 01 maio 2021.

COLLINS, P. H. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciencia e a política do empoderamento. São Paulo: Editora Boitempo, 2019.

COMIN, A. Trabalhar para estudar: sobre a pertinência da noção transição escola-trabalho no Brasil. Novos estudos Cebrap, n. 91, p. 75-95, nov. 2011. Disponível em: https://bityli.com/DieyT. Acesso em: 21 abr. 2020.

CORROCHANO, M. C. et al. Colectiva de jóvenes en Brasil: sobre investigación, acción y aliento en timpos pandémicos. In: ARANCIBIA, M. et al. (org.). Sobre esquinas y puentes: juventudes urbanas, pobreza persistente y estratégias productivas comunitárias. Ciudad Autônoma de Buenos Aires, AR: Flacso, 2021.

CORROCHANO, M. C. O trabalho e a sua ausência: narrativas juvenis na metrópole. São Paulo: Ed. Annablume: FAPESP, 2012.

CORROCHANO, M. C.; ABRAMO, H. W.; ABRAMO, L. O trabalho juvenil na agenda pública brasileira: avanços, tensões, limites. Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo, Buenos Aires, v. 22, n. 35, p. 135-169, jan. 2017. Disponível em: https://bityli.com/9Q6ZW. Acesso em: 14 abr. 2017.

CORROCHANO, M. C.; NAKANO, M. C. Jovens, mundo do trabalho e escola. In: SPOSITO, M. P. (org.). Juventude e escolarização (1980-1998). Brasília: MEC: Inep: Comped, 2002. p. 95-134.

COUTINHO, L.; MARTINS, M. F.; CORROCHANO, M. C. O trabalho remoto escolar no contexto pandêmico: limites e possibilidades de estudantes da educação básica da região metropolitana de Sorocaba. ORG & DEMO, Marília, v. 22, n. 2, p. 223-244, jul./dez., 2022. Disponível em: https://bityli.com/7VlUn. Acesso em: 21 abr. 2022.

CUERVO, H.; WYN, J. A longitudinal analysis of belonging: temporal, performative and relational practices by young people in rural Australia’. Young, v. 25, n. 3, p. 1-16, 2017. Disponível em: https://bityli.com/BFKq9. Acesso em: 22 abr. 2020.

D´ANDREA, T. Contribuições para a definição dos conceitos periferia e sujeitas e sujeitos periféricos. Novos Estudos Cebrap, n. 39, p. 19-36, 2020. Disponível em: https://bityli.com/idVxF. Acesso em: 01 dez, 2022.

DINERSTEIN, A. C. El Trabajo en transición. Crisis, subjetividad, reproducción social ampliada, re-espacialización y la Sociología del Trabajo. Sociología del Trabajo, n. 91, p. 27-43, 2017. Disponível em: https://bityli.com/Rs1DK. Acesso em: 02 maio 2021.

FAUR, E. El cuidado infantil desde las perspectivas de las mujeres-madres. In: ESQUIVEL, V.; FAUER, E.; JELIN, E. Las lógicas del cuidado infantil: entre las familias, el estado y el mercado. Buenos Aires: IDES, 2012, p. 107-164.

FINDLING, L. et al., Cuidados y familias: los senderos de la solidaridad intergeneracional. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Teseo, 2018.

FOGEL, R. Una aproximación teórico-metodológica a la investigación acción. In: FOGEL, R. La investigación acción socioambiental: repaso de lecciones destiladas. Assunção: Centro de Estudios Rurales Interdisciplinarios (CERI), 1999. p. 24-58. Disponível em: https://bityli.com/EiTaa. Acesso em: 07 dez. 2022.

FRANZÓI, N. L.; FISCHER, M. C. O estudante trabalhador na escola pública: um direito negado? Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 27, n. 136, p. 1-23, out. 2019. Disponível em: https://bityli.com/go1VU. Acesso em: 20 abr. 2020.

FRIGOTTO, G. Juventude, trabalho e educação no Brasil: perplexidades, desafios e perspectivas. In: NOVAES, R.; VANNUCHI, P. (org.). Juventude e sociedade: trabalho, educação, cultura e participação. São Paulo: Fundação Perseu Abramo: Instituto Cidadania, 2004. p. 180-216.

GUIMARAES, N. A.; BRITO, M. M. A.; COMIN, A. A. Trajetórias e transições entre jovens brasileiros: pode a expansão eludir as desigualdades? Novos estudos Cebrap, v. 39, n. 3, p. 475-498, set. 2020. Disponível em: https://bityli.com/SdgLi. Acesso em: 02 abr. 2021.

GUIMARÃES, N. A.; VIEIRA, P. P. As “ajudas”: o cuidado que não diz seu nome. Estudos Avançados, n. 34 (98), p. 7-23, 2020.

HIRATA, H. Gênero, classe e raça Interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo social, v. 26, n. 1, p. 61-73, jun. 2014. Disponível em: https://bityli.com/UPivX. Acesso em: 03 jan. 2020.

JIRÓN, P. Implicancias de género en las experiencias de movilidad cotidiana urbana en Santiago de Chile”. Revista Venezolana de Estudios de La Mujer, v. 12, n. 29, p. 2-20, 2007. Caracas: Universidad Central de Venezuela. Disponível em: https://bityli.com/G91kQ. Acesso em: 02 jun. 2020.

KERGOAT, D. Le care et l´imbrication des rapports sociaux. In: GUIMARÃES, N. A.; MARUANI, M.; SORJ, B. (Org.). Genre, race, classe: travailler en France et au Brésil. Paris: Harmattan, 2016. p. 11-23.

KOWARICK, L.; MARQUES E. M. São Paulo: novos percursos e atores. São Paulo: Ed. 34, 2011.

MADEIRA, F. R. Os jovens e as mudanças estruturais na década de 70: questionando pressupostos e sugerindo pistas. Cadernos de Pesquisa, n. 58, p. 15-48, ago. 1986.

MARTIN-CABRERA, L. Ciencia, compromiso y cambio social. Textos de Orlando Fals Borda. In: FARFÁN, N. A. H.; GUZMÁN, L. L. (comp.). Polis, Santiago, v. 13, n. 38, p. 637-641, ago. 2014. Disponível em: https://bityli.com/G9S4S. Acesso em: 07 dez. 2020.

MARUANI, M. Introdução. O adeus ao trabalho, e aí? In: MARUANI, M. (Org.). Trabalho, logo existo: perspectivas feministas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019. p. 11-17.

MIRANDA A.; ARANCIBIA M.; FAINSTEIN, C. Estrategias comunitarias de construcción de oportunidades de juventudes en situación de vulnerabilidad. Revista Reflexiones, v. 100, n. 2, p. 1-25, 2021. Disponível em: https://bityli.com/H5QQW. Acesso em: 02 abr. 2022.

MIRANDA, A. Aportes para una lectura crítica del vínculo entre la juventud, la educación y el mundo del trabajo. In: MIRANDA, A. (org.). Sociologia de la educación y transición al mundo del trabajo. Buenos Aires: Teseo, 2015. p. 77-102.

MIRANDA, A.; ARANCIBIA, M. La ambición es autobiográfica: género, espacio y desigualdad social entre jóvenes mujeres en el Gran Buenos Aires. Revista Sudamérica, n. 9, p. 95-116, 2018. Disponível em: https://bityli.com/eLH1F. Acesso em: 22 abr. 2020.

MIRANDA, A.; CORICA, A. Las actividades laborales y extraescolares de jóvenes de la escuela secundaria en la Argentina de principios del siglo XXI. Perfiles educativos, n. 37, p. 100-118, 2015.

NOSELLA, P. Trabalho e perspectivas de formação dos trabalhadores: para além da formação politécnica. Revista Brasileira de Educação v. 12, n. 34, p. 137-151, 2007. Disponível em: https://bityli.com/Y5lO7. Acesso em 01 dez. 2021.

PAIS, J. M. Ganchos, tachos e biscates: jovens, trabalho e futuro. Porto, Âmbar, 2001.

PAUTASSI, L. C. Del “boom” del cuidado al ejercicio de derechos. Revista Internacional de Derechos Humanos, Associação Direitos Humanos em Rede, São Paulo, v. 13, n. 24, p. 2-14. 2016. Disponível em: https://bityli.com/kyN3K. Acesso em: 22 abr. 2018.

PEREGRINO, M. Juventude, trabalho e escola: elementos para análise de uma posição social fecunda. Cad. Cedes, v. 31, n. 84, p. 275-291, maio/ago. 2011. Disponível em: https://bityli.com/UEXoL. Acesso em: 02 abr. 2021.

RISMAN, B. J. Gender as a social structure. In: RISMAN, B. J. (Org.). Handbook of the Sociology of Gender. Springer: EUA, 2018. p. 19-43.

RODRÍGUEZ, E. C. M.; MARZONETTO, G. L. Organización social del cuidado y desigualdad: el déficit de políticas públicas de cuidado en Argentina. Revista Perspectivas de Políticas Públicas, v. 4 n. 8, p. 103-134, 2015. Disponível em: https://bityli.com/USnJE. Acesso em: 02 maio 2016.

SANTIS B, R. et al. Implementación de la Entrevista de Acceso Privilegiado para caracterizar consumidores de pasta base de cocaína. Rev. chil. neuro-psiquiatria, v. 42, n. 4, p. 273-280, oct. 2004. Disponível em: https://bityli.com/y5Y55. Acesso em: 07 dez. 2022.

SARAVÍ, G. A. Segregación urbana y espacio público: los jóvenes en enclaves de pobreza estructural. Revista de la CEPAL, n. 83. p. 33-48, 2004. Disponível em: https://bityli.com/SN4rv. Acesso em: 07 dez. 2020.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12 n. 34, p. 182-165, jan./abr. 2007. Disponível em: https://bityli.com/iQHqZdG. Acesso em: 02 abr. 2021.

SEGURA, R. Elementos para un crítica de la noción de segregación residencial socio-económica: desigualdades, desplazamientos e interacciones en la periferia de La Plata. Revista del Área de Estudios Urbanos, n. 2, p. 106-132, 2012.

SENKEVICS, A.; CARVALHO, M. P. Casa, rua, escola: gênero e escolarização em setores populares urbanos. Cadernos de Pesquisa, v. 45, n. 158, p. 944-968, out./dez. 2015. Disponível em: https://bityli.com/dub2E. Acesso em: 20 nov. 2022.

SOARES, A. Tão longe, tão perto. Revista Latino-americana de Estudos do Trabalho, n. 26, p. 89-117, 2011. Disponível em: https://bityli.com/IlMHB. Acesso em: 01 jul. 2020.

SOBRINHO, A.; ABRAMO, H. W. A juventude na mira da pandemia. Folha de S. Paulo. São Paulo, 25 abr. 2021. Disponível em: https://bityli.com/bhf5s. Acesso em: 02 maio 2021.

SPOSITO, M. P. et al. (org.). Trabalhador-estudante: um perfil do aluno do curso superior noturno. São Paulo: Loyola, 1989.

SPOSITO, M. P.; SOUZA, R.; SILVA, F. A. e. A pesquisa sobre jovens no Brasil: traçando novos desafios a partir de dados quantitativos. Educação e Pesquisa. v. 44, 2018. Disponível em: https://bityli.com/4j15V. Acesso em: 20 nov. 2022.

TELLES, V. S.; CABANES, R. (Org.). Nas tramas da cidade: trajetórias urbanas e seus territórios. São Paulo: Humanitas, 2006.

TOMMASI, L. de; CORROCHANO, M. C. Do qualificar ao empreender: políticas de trabalho para jovens no Brasil. Estudos Avançados, v. 34, n. 99, p. 353-371, 2020. Disponível em: https://bityli.com/jWcIG. Acesso em: 7 dez. 2022.

UNICEF y Dirección Nacional de Economía, Igualdad y Género. Desafíos de las políticas públicas frente a las crisis de los cuidados: el impacto de la pandemia en los hogares con niños, niñas y adolescentes a cargo de mujeres. UNICEF, 2021. Disponível em: https://bityli.com/nL3O2. Acesso em: 02 jul. 2022.

VARGAS, H. M.; PAULA, M. de F. C. A inclusão do estudante-trabalhador e do trabalhador-estudante na educação superior: desafio público a ser enfrentado”. Avaliação, v. 18, n. 2, p. 459-85, 2013. Disponível em: https://bityli.com/XPHPK. Acesso em: 04 jan. 2020.

WARR, D. The ambivalent implications of strong belonging for young people living in poor neighborhoods. In: WYN, J.; CAHILL, H. (Org.). Handbook of children and youth studies. Singapore: Springer, 2015. p. 665–677.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.