Banner Portal
Integral education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Integral education
Educational politics
Historical-critical analysis

How to Cite

MACIEL, Antônio Carlos; JACOMELI, Mara Regina Martins; SILVA, Cintia Adélia da. Integral education: analog noises in digital times. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 24, n. 00, p. e024005, 2024. DOI: 10.20396/rho.v24i00.8674199. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8674199. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This article examines concepts used in the literature on integral education with the aim of clarifying the relationship between epistemological principles and pedagogical and ideological purposes of educational policies, which underlie the pedagogical experiences carried out in Brazil. For this purpose, the historical-critical analysis technique is used (Maciel; Braga, 2008; Saviani, 2003), methodologically based on historical-dialectical materialism (Marx, 1983a; Netto, 2011), through which it becomes possible to determine gaps, omissions, misunderstandings and conceptual vagueness (metaphorically called, here, analog noise), between epistemological principles and political-ideological purposes. In this way, it is discovered that the analog noise consists of detaching epistemological principles from the political-ideological purposes of pedagogies, a technique through which history is diluted in the present, the genesis and contradictions of the process are suppressed. As of 2007, pedagogical experiences in integral education in Brazil ceased to be rare and occasional, however, the more it is said, the less integral education is carried out in public schools.

https://doi.org/10.20396/rho.v24i00.8674199
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, A. M.; NOGUEIRA, M. A. A escolarização das elites: um panorama internacional da pesquisa. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. 3. ed. Lisboa: Presença; São Paulo: Martins Fontes, 1980.

BAHIA. Lei n. 1.846, de 14 de agosto de 1925. Dispõe sobre a Reforma da instrução pública. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789 /134871/15%20%20Lei%20N.%201.846%2c%20de%2014%20de%20Agosto%20de%201925.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 maio 2016.

BARROS, J. D. Leitura sobre igualdade: considerações sobre as oscilações de um conceito na perspectiva de alguns autores do século VII ao XX. Revista Debates, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 173-192, maio/ago. 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/debates/article/view/28464. Acesso em: 20 jan. 2019.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Tipologia da educação extra-escolar. Brasília: FGV, 1980.

CONDORCET, J. N. C. Rapport et projet de décret sur l’organisation générale de l’instruction publique, présentés à l’Assemblée Nationale au nom du Comité de Instruction Publique, par M. Condorcet, Député du Départment du Paris: Les 20 & 21 Avril 1792. Disponível em: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/ bpt6k488703. Com ortografia atualizada em: http://www.assemblee-nationale.fr/histoire/7ed.asp. Acesso em: 16 jun. 2017.

D’ANGELIS, W. R.; VEIGA, J. O trabalho e a perspectiva das sociedades indígenas no Brasil. In: Simpósio Nacional da Pastoral Operária, o futuro do trabalho na sociedade brasileira. São Paulo. 2001. Disponível em: https://www.portalkaingang.org/trabalho_indigena.pdf. Acesso em: 13 jan. 2019.

ENGELS, F. Ludwig Feuerbach e o fim da filosofia clássica alemã. In: MARX, K.; ENGELS, F. Ludwig Feuerbach e o fim da filosofia clássica alemã e outros textos filosóficos. 3. ed. Lisboa: Estampa, 1975. p. 89-116.

FERNANDES, F. A formação política e o trabalho do professor. In: CATANI, D. B.; MIRANDA, H. T. de; MENEZES, L. C. de (org.). Universidade, escola e formação de professores. São Paulo: Brasiliense, 1986. p. 13-37.

FIORAVANTI, C.; PIVETTA, M. Golpe no orgulho vão: o seqüenciamento do genoma humano atesta as semelhanças científicas entre animais, plantas e bactérias e alimenta a idéia de que somos apenas uma espécie a mais sobre a terra. Pesquisa FAPESP, São Paulo, mar. 2001. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/golpe-no-orgulho-vao/. Acesso em: 13 jan. 2023.

FRIEDMAN, M. Capitalismo e liberdade. Tradução de Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2014.

FRUTUOSO, C.; MACIEL, A. C. As desigualdades da escola pública no continum urbano centro-periferia: uma análise histórico-crítica. Educa, Porto Velho, v. 09, p. 1-16, jan. 2022. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/6543. Acesso em: 1 fev. 2022.

GADOTTI, M. Educação integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009. (Educação Cidadã, 4).

GHIRALDELLI JUNIOR, P. Didática e teorias educacionais. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. p. 39-74.

HARVEY, D. O enigma do capital e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2011.

HARVEY. D. Condição pós-moderna. 23. ed. São Paulo: Loyola. 2012.

LEPELLETIER, M. Plan d’Éducation Nationale: présenté a la Convention par Maximilen Robespierre, au nom de la Comission d’Instruction Publique, Le 13 Juillet 1793. Disponível em: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k48991b/f5.image.Com ortografia atualizada em: https://www.samuelhuet.com/fr/paid/43-melanges/755-plan-deducation-nationale1.html. Acesso em: 16 jun. 2017.

LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1985. p. 3-37.

LIBÂNEO, J. C. As teorias pedagógicas modernas revisitadas pelo debate contemporâneo na educação. In: LIBÂNEO, J. C.; SANTOS, A. Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. São Paulo: Alínea, 2005. p. 1-37.

MACIEL, A. C. A incansável luta da escola pública contra o diabo às portas do inferno. EducAmazônia, ano 6, v. 11, n. 2, p. 74-106, jul./dez. 2013. Disponível em: https://www.google.com/search?q=a+incans%C3%A1vel+luta+da+escola+p%C3%BAblica+contra+o+diabo+%C3%A0s+portas+do+inferno&oq=&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgAECMYJxjqAjIJCAAQIxgnGOoCMgkIARAjGCcY6gIyCQgCECMYJxjqAjIJCAMQIxgnGOoCMgkIBBAjGCcY6gIyCQgFECMYJxjqAjIJCAYQIxgnGOoCMgkIBxAjGCcY6gLSAQkyNzQ5ajBqMTWoAgiwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Acesso em: 18 out. 2015.

MACIEL, A. C. Marx e a politecnia, ou: do princípio educativo ao princípio pedagógico. Exitus, v. 8, n. 2, p. 85-110, maio/ago. 2018. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2237-94602018000200085&lng=es&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 24 jun. 2019.

MACIEL, A. C. Projeto Burareiro: politecnia e educação integral à luz da pedagogia histórico-crítica. In: SIMPÓSIO TRABALHO E EDUCAÇÃO, 4., 2017, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: NETE/UFMG, 2007. p. 1-16. Disponível em: https://www.ufmg.br/online/arquivos/006450.shtml. Acesso em: 2 nov. 2008.

MACIEL, A. C.; BRAGA, R. M. Politecnia e emancipação humana: uma metodologia para a formação histórico-crítica na universidade. In: AMARAL, N. G. M.; BRASILEIRO, T. S. A. (org.). Formação docente e estratégias de integração universidade/escola nos cursos de licenciatura. São Carlos, SP: Pedro & João; Porto Velho: EDUFRO, 2008. p. 203-217.

MACIEL, A. C.; JACOMELI, M. R. M.; BRASILEIRO, T. S. A. Fundamentos da educação integral politécnica: da teoria à prática. Educação & Sociedade, v. 38, n. 139, p. 473-488, abr./jun. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hzTrtmFgCsH9FMmL7Vtp4tF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 out. 2017.

MACIEL, A. C.; MOURÃO, A. R. B.; SILVA, C. A. da. A Revolução Francesa e a educação integral no Brasil: da concepção ao conceito. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, e236125, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/SYBvTGDZbZYWcbRKSQPCJJM/. Acesso em: 1 jan. 2021.

MARX, K. 18 de Brumário de Luís Bonaparte. Tradução de Leandro Konder, José Arthur Giannoti e Walter Rehfeld. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988. (Os Economistas).

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1983a.

MARX, K. Crítica del Programa de Gotha. Moscú: Progreso, 1979.

MARX, K. Exposição nas Seções dos dias 10 e 17 de agosto de 1869 no Conselho da AIT. In: Marx & Engels. Textos sobre educação e ensino. São Paulo: Moraes, 1983b. p. 96-98.

MARX, K. Guerra Civil na França. São Paulo: Rocket, 1999.

MARX, K. Instruções para os delegados do Conselho Geral Provisório: as diferentes questões. Lisboa: Avante; Moscovo: Progresso, 1982.

MARX, K. Instructions for the delegates of the Provisional General Council: the different questions. The International Workingmen's Association, 1866. 1996. Disponível em: https://www.marxists.org/archive/marx/works/1866/08/instructions.htm. Acesso em: 18 abr. 2017.

MARX, K. Instructions pour les délégués du Conseil central provisoire à propos de diverses questions. In: MARX, K.; ENGELS, F. Critique de l’Éducation et de l’enseignement. Introduction, traduction et notes de Roger Dangeville. 1976. p. 177-179. Disponível em: https://www.marxists.org/francais/marx/works/00/enseignement/ critique_enseignement.pdf. Acesso em: 19 abr. 2017.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. Tradução de José Carlos Bruni, José Arthur Giannotti, Edgard Malagodi. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987. (Os Economistas).

MARX, K. O capital (crítica da economia política). Livro 1: o processo de produção do capital, v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. Tradução: Álvaro Pina. São Paulo: Boitempo, 2005.

MARX, K; ENGELS, F. A ideologia alemã, 1: crítica da filosofia alemã mais recente. 4. ed. Lisboa: Presença; São Paulo: Martins Fontes, 1980.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

MÉSZÁROS, I. O poder da ideologia. São Paulo: Boitempo, 2004.

NETTO, J. P. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

PARENTE, C. da M. D. Construindo uma tipologia das políticas de educação integral em tempo integral. Revista Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 3, p. 563-586, set./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/10601. Acesso em: 20 jan. 2019.

PAULA, M. G. de. A dialética do senhor e do escravo em Hegel e sua repercussão no marxismo e na psicanálise lacaniana. Psicanálise & Barroco em revista, v. 8, n. 1, p. 98-113, jul. 2010. Disponível em: https://seer.unirio.br/psicanalise-barroco/article/view/8778. Acesso em: 1 maio 2020.

PEREZ, C. Microeletrónica, ondas largas Y cambio estructural mundial: nuevas perspectivas para los países en desarrollo. Londres: Science Policy Research Unit- SPRU/ Universidad de Sussex, 1984.

PEREZ, C. Technological revolutions and techno-economic paradigms. Cambridge Journal of economics. Cambridge, U. K. v. 34, n. 1, p. 185-202, jan. 2010.

RIBEIRO, D. Nossa escola é uma calamidade. Rio de Janeiro: Salamandra, 1984.

RIBEIRO, D. O livro dos CIEPs. Rio de Janeiro: Bloch, 1986.

RIO DE JANEIRO, DF. Decreto n. 3.763, de 1º de fevereiro de 1932. Modifica algumas disposições do decreto nº 3.281, de 23 de janeiro de 1928, e dá outras providências. Disponível em: http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/arquivo-pessoal/AT/impresso/decreto-n-3-763-de-1-de-fevereiro-de-1932-modifica-algumas-disposicoes-do-decreto-n-3-281-de-23-de-janeiro-de-1928-e-da-outras-providencias->.com-a-. Acesso em: 16 dez. 2022.

SANTOS, F. R. A grande árvore genealógica humana. Revista UFMG, Belo Horizonte, v. 21, n. 1 e 2, p. 88-113, jan./dez. 2014. Disponível em: https://www.ufmg.br/revistaufmg/downloads/21/05_pag88a113_fabriciosantos_agrandearvore.pdf. Acesso em: 15 mar. 2015.

SÃO PAULO. Decreto n. 42.832, de 6 de fevereiro de 2003. Cria os Centros Educacionais Unificados. Disponível em: www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/ secretarias /upload/.../DECRETO_42832_03.doc. Acesso em: 12 dez. 2022.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1983.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 3. ed. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Autores Associados, 1992.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 7. ed. São Paulo: Autores Associados, 2003.

SAVIANI, D. Teorias pedagógicas contra-hegemônicas no Brasil. Revista Ideação, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 2, p. 11-28, jul./dez. 2008. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4465. Acesso em: 15 mar. 2015.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 152-165, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 mar. 2015.

SILVA, C. A. O sistema público de educação de tempo integral em Manaus e as possibilidades da educação integral politécnica. 2017. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, RO, 2017.

SNYDERS, G. Escola, classe e luta de classes. 2. ed. Lisboa: Moraes, 1981.

TEIXEIRA, A. Centro Educacional Carneiro Ribeiro. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 31, n. 73, p. 78-84, jan./mar. 1959. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001669.pdf. Acesso em: 24 mar. 2016.

TEIXEIRA, A. Plano de construções escolares de Brasília. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 35, n. 81, p. 195-199, jan./mar. 1961. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/issue/view/468/105. Acesso em: 24 mar. 2016.

TEIXEIRA, A. Relatório. Salvador: Imprensa Oficial do Estado, 1928. Disponível em: http://www.bvanisioteixeira.ufba.br/artigos/summario.html. Acesso em: 1 dez. 2022.

VAZ, H. C. de L. Senhor e escravo: uma parábola da filosofia ocidental. 1981. Disponível em: https://www.faje.edu.br/periodicos/index.php/Sintese/article/download/2175/2468/7992. Acesso em: 21 set. 2022.

VERNANT, J. Trabalho e escravidão na Grécia antiga. Tradução de Marina Appenzeller. Campinas, SP: Papirus, 1989.

VIEIRA, E. A social-democracia, longo caminho até a terceira via. Revista Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 2, p. 182-203. maio/ago. 2013. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss2articles/vieira.pdf. Acesso em: 05 jan. 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Antônio Maciel; Mara Jacomeli; Cintia Silva

Downloads

Download data is not yet available.