Introduction. Abstract art in Brazil

new perspectives

Autores

DOI:

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8664175

Palavras-chave:

Arte no Brasil, Arte abstrata, Arte e política, Artistas mulheres

Resumo

In this introduction, we present some of the elements that guided both the formulation of the concepts of this dossier on abstract art in Brazil and our first reflections on the articles by invited authors and those submitted to the open call. Our main aim was to gather a collection of articles that would bring original research and approaches, focusing on aspects yet to be dealt with in the existing scholarship. The contributions brought to light analysis of artworks and women artists yet to be duly considered, as well as unpublished case studies focused outside the artistic milieu of Rio de Janeiro and São Paulo and on lyrical abstraction in the country – topics still largely neglected by the consolidated historiography.

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Biografia do Autor

Ana Gonçalves Magalhães, Universidade de São Paulo

Professor Associado de Pesquisa em Arte, Teoria e Crítica. Curador e diretor do Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo (MAC USP).

Adele Nelson, Universidade do Texas

Professora Assistente de História da Arte. Diretor Associado do Centro de Estudos Visuais Latino-Americanos (CLAVIS) no Departamento de Arte e História da Arte da Universidade do Texas em Austin.

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Publicado

2021-01-30

Como Citar

MAGALHÃES, A. G.; NELSON, A. Introduction. Abstract art in Brazil: new perspectives. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 105–113, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8664175. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664175. Acesso em: 9 dez. 2022.

Edição

Seção

Dossiê - Arte abstrata no Brasil: novas perspectivas

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