Roberto Magalhães - woodcuts: fantasy figuration, ethics and irony
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Xilogravura
figuração fantástica
crítica e ironia
Roberto Magalhães.

How to Cite

TAVORA, Maria Luisa Luz. Roberto Magalhães - woodcuts: fantasy figuration, ethics and irony. MODOS, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 144–153, 2017. DOI: 10.24978/mod.v1i1.735. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662255. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

The plural artist Roberto Magalhães (1940) played a leading role in the field of art printmaking in the 1960s, the time when this expressive medium was triggered and furthered in the city of Rio de Janeiro by the creation of free studios. He produced woodcuts from 1963 to 1966, giving them controversial contours compared to the expressionist references in the medium. The feeling of a refined primitive insight emerges from his prints, their erudition indicating very strong cultural references. The structure of the myths is part of his printmaking in which he uses irony and jest to redesign and update the question of good and evil.  

https://doi.org/10.24978/mod.v1i1.735
PDF (Português (Brasil))

References

ALVARADO, Daisy Machado Peccinini de. Figurações Brasil anos 60: neofigurações fantásticas e neo-surrealismo, novo realismo e nova objetividade. São Paulo:Itaú Cultural:Edusp,1999.

BARATA, Mário. Catálogo. Exposição do Ateliê do MAM-Rio, 1964.

BEZERRA, Angela Maria Grando. CIRILLO, José (org.) Arqueologias da criação:estudos sobre o processo de criação.Belo Horizonte:C/Arte, 2009.

BOTELHO, Adir. Gravura no Brasil anos 60. Espaço Cultural Sérgio Porto, Rio de Janeiro, Fundação Rio, 1986.

BOURDIEU, Pierre. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo:Companhia das Letras, 1996.

COCCHIARALE, Fernando. Gravura de arte no Brasil: proposta para um mapeamento. Rio de Janeiro:CCBB, 1992.

CHEVALIER, Jean. & GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos costumes, gestos, formas, figuras, cores, números.22 ED.-Trad. Vera Costa e Silva ...[et al.] Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente. Historia da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

________. Diante do tempo. História da arte e anacronismo das imagens. Belo Horizonte:Editora da UFMG, 2015.

FRANCO, Ceres. Opinião 65- 50 anos depois. Folder de exposição-18 de setembro a 7 novembro de 2015. Pinakotheke Cultural: Rio de Janeiro, 2015.

LEITE, José Roberto Teixeira. A Gravura Brasileira Contemporânea.Rio de Janeiro:Expressão e Cultura, 1966.

MAGALHÃES, Roberto. Depoimento gravado à autora. Rio de Janeiro. 08/03/1998.

________. Gravura Brasileira Contemporânea Hoje: Depoimentos, vol. III, (coord. Heloisa Pires Ferreira e Maria Luisa Luz Tavora - Rio de Janeiro: Oficina de Gravura SESC Tijuca, 1997.

________ . In CORTES, Celina. Retorno em clima intimista. Jornal do Brasil, Caderno B, Rio de Janeiro, 08/03/1995.

________ . Preto , Branco. 1963-1966/ organização Escola de Artes Visuais do Parque Lage. Rio de Janeiro: EAV, 2011.

MORAIS, Frederico. A xilogravura na arte brasileira. Catálogo-cartaz. FUNARTE/ MNBA, 1984.

________. Cronologia das Artes Plásticas no Rio de Janeiro,1816-1994. Rio de Janeiro: Top-books, 1995.

PAPE, Lygia. Jornal do Brasil.Suplemento Dominical, Rio de Janeiro,15/12/1957.

PAPE, Lygia. Lygia Pape.(Coleção Arte Brasileira Contemporânea), Rio de Janeiro: FUNARTE, 1983.

TAVORA, Maria Luisa Luz. A gravura artística brasileira contemporânea posta em questão: anos 1950-60. (tese de doutorado) IFCS, UFRJ, 1999.

VALLADARES, Clarival do Prado. A gravura de Roberto Magalhães Apresentação Edição de Gravura da Sociedade dos Amigos do Museu Nacional de Belas Artes, Rio de Janeiro, 1964.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.