Indigenous cultural production and Art History in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Arte e artefato
armadilhas
arte contemporânea brasileira
artes indígenas
história da arte no Brasil.

How to Cite

REINALDIM, Ivair. Indigenous cultural production and Art History in Brazil: Between art and artifact, traps as a methodological problem. MODOS, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 25–39, 2017. DOI: 10.24978/mod.v1i1.727. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662276. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

Initially taken up in this article the debate between the British anthropologist Alfred Gell and the American philosopher Arthur C. Danto about the relationship between art / artifact to, from the questions raised about the notion of “trap”, confront these considerations with comparative analysis between cultural relativism and Amerindian perspectivism developed by the Brazilian anthropologist Eduardo Viveiros de Castro. Then seeks to ascertain the impact of these ideas on the approach of cultural production of indigenous peoples in Brazil, examining a case study in relation to the recent conjuncture of assimilation and circulation of indigenous references in contemporary art system.

https://doi.org/10.24978/mod.v1i1.727
PDF (Português (Brasil))

References

BELTING, Hans. Arte universal e minorias: uma nova geografia da história da arte. In: O fim da História da Arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

DANTO, Arthur C. Art and Artifact. In: Vogel, Susan (org.). ART/Artifact: African Art in Anthropology Collections. New York: The Center for African Art: Prestel Verlag, 1989.

_____. A transfiguração do lugar-comum: uma filosofia da arte. São Paulo: Cosac Naify, 2005.

DIAS, José António Braga Fernandes. Arte, arte índia, artes indígenas. In: Mostra do Redescobrimento: Artes indígenas. São Paulo: Associação Brasil 500 Anos Artes Visuais, 2000, pp. 36-57.

Entre xamãs e artistas: entrevista com Els Lagrou, In: Revista Usina, julho 2015. Disponível em: https://revistausina.com/2015/07/15/entrevista-com-els-lagrou/

GELL, Alfred. A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas. In: Arte & Ensaios, Revista do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da EBA/UFRJ, Rio de Janeiro, ano VIII, n. 8, pp. 174-191, 2001.

LAGROU, Els. Arte indígena no Brasil. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.

____________. Entre xamãs e artistas: entrevista com Els Lagrou. In: Revista Usina, julho 2015. Disponível em: https://revistausina.com/2015/07/15/entrevista-com-els-lagrou/; acesso em novembro de 2016.

MOTTA, Dilza Fonseca da. Tesauro de cultura material dos índios no Brasil. Rio de Janeiro, Museu do Índio, 2006.

OLIVEIRA, Alessandro Roberto de. Conversando sobre a pesca com o inhaku: cosmologia, técnica e transformações em uma tradição de conhecimento Wapichana. Trabalho apresentado na 29a Reunião Brasileira de Antropologia, 3 a 6 de agosto de 2014, Natal/RN. Disponível em: http://www.29rba.abant.org.br/resources/anais/1/1402001229_ARQUIVO_Conversandosobreapescacomoinhaku.ComunicacaoAlessandroABA2014Versaofinal.pdf

PANOFSKY, Erwin. A perspectiva como forma simbólica. Lisboa: Edições 70, 1993.

PEDROSA, Adriano; SCHWARCZ, Lília Moritz. Histórias mestiças. Rio de Janeiro: Cobogó; São Paulo: Instituto Tomie Ohtake, 2015.

REINALDIM, Ivair. Produção cultural indígena e história da arte no Brasil: a problemática do deslocamento/descolamento. In: Arte em ação. Comunicação apresentada no XXXVI Colóquio do Comitê Brasileiro de História da Arte, Campinas, Unicamp, 4 a 6 de outubro de 2016 [Anais do evento em preparação].

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Perspectivismo e multinaturalismo na América indígena. In: O que nos faz pensar?, n. 18, pp. 225-254, set. 2004.

_____. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

_____. Metafísicas canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.