Lina Bo Bardi’ expography as table of montage
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mesa de montagem
genealogia
MASP
Georges Didi-Huberman
atlas.

How to Cite

PUGLIESE, Vera. Lina Bo Bardi’ expography as table of montage: Transparences, opacities and genealogies. MODOS, Campinas, SP, v. 1, n. 2, p. 145–168, 2017. DOI: 10.24978/mod.v1i2.747. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662362. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This article investigates the relation between the physiology and efficiency of the expography of the gallery of São Paulo Museum of Art - MASP (1968), confronting the exhibition installations with other discourses with which the project dialogs. Its hypotheses is that Lina Bo Bardi's conception of project constituted an infletion point between different notions of genealogy and historicity, between historiographic-artistic and expographic ways of thought. For such, this text discusses the possibility of comprehending this project as a table of montage, according to Georges Didi-Huberman's assessment, and what the possible developments and implications of these associations would be.

https://doi.org/10.24978/mod.v1i2.747
PDF (Português (Brasil))

References

AGUIAR, A. R. D. Lina Bo Bardi e a atualidade do cavalete de cristal. Dissertação (Mestrado – Design e Arquitetura – FAU/USP). São Paulo, 2015. Disponível em: ˂www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16134/tde-07032016-143624/.../amandaruth.pdf˃. Acesso em: 15/08/2016.

ANELLI, R. L. S. O Museu de Arte de São Paulo: o museu transparente e a dessacralização da arte. In: Vitruvius. São Paulo, 112.01, ano 10, set. 2009. Disponível em: ˂http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/10.112/22˃. Acesso em: 12/08/2016.

BERNARDINI, A. F. (org.) O Futurismo italiano. São Paulo: Perspectiva, 1980.

BO BARDI, L., O Museu de Arte de São Paulo: Função Social dos Museus. In: Habitat, no. 1, out/dez de 1950, p. 17.

BO BARDI, L. Bela Criança. In: Habitat. São Paulo, n. 2, jan/mar 1951, p. 3.

BO BARDI, L. Tempos de Grossura. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, 1994.

BO BARDI, L. In: FERRAZ, M. C. (Org.). Lina Bo Bardi. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, 1993.

BARDI, P. M. Musée hors des limites. In: Habitat, n. 4., São Paulo, 1951, p. 50.

BARDI, P. M. Apresentação. In: MUSEU de Arte de São Paulo. Col. O Mundo dos Museus. Rio de Janeiro: Codex, 1966.

BARDI, P. M. "Le Museu de Arte, São Paulo / The Museu de Arte, São Paulo". In: Museum, vol. VII, n.4. Paris, UNESCO, 1954, p. 243-249.

BARDI, P. M. Pequena História da Arte. São Paulo: Melhoramentos, 1993.

CANAS, A. T. MASP - museu laboratório: Museu e cidade em Pietro Maria Bardi. In: Vitruvius. São Paulo, 150.04 ano 13, nov. 2012. Disponível em: ˂http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/13.150/4450˃. Acesso em: 15/08/2016.

DAMISCH, H. L’origine de la perspective. Paris: Flammarion, 1993.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs. V. 1, Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

DIDI-HUBERMAN, G. Atlas ou le gai savoir inquiet. Paris: Minuit, 2011.

FRANCASTEL, P. Pintura e sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

KRAUSS, R. Retículas. In: La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza, 1996.

O’DOHERTY, B. No interior do cubo branco. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

PAGLIANO, E. Formes, moments et fonctions de la graticulation du dessin : Exemples italiens du XVl siècle. In: MATTHIAS, B.; GLATIGNY, P. D. Quadratura, Geschichte- Theorien-Techniken. München: Deutscher Kunstverlag, 2011. p. 35-49. Disponível em: ˂ttps://www.academia.edu/7998300/Graticulation_texte_definitif˃. Acesso em 15/08/2016.

POZZOLI, V. 1946! Por que Pietro Maria Bardi decide deixar a Itália e partir para o Brasil? In: MAGALHÃES, A. G. (org.) Anais do Seminário Internacional Os Italianos e os Centros do Modernismo Latino-americano. São Paulo: MAC/USP, 2014. Disponível em: ˂www.mac.usp.br/mac/conteudo/academico/publicacoes/anais/.../VIVIAN_PORT.pdf˃. Acesso em: 20/11/2016.

ROSENFIELD, L. L. Da quadrícula à quadratura, à grade e ao pixel. In: OuvirOUver, Uberlândia, 30 out. 2013. Disponível em: ˂http://www.seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/29409/16288˃. Acesso em: 5/12/2015.

TENTORI, F. P. M. Bardi. São Paulo: Instituto Lina Bo e P.M. Bardi, 2000.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.