Atlântica Moderna: nature made of crochet and glass
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Ana Maria Tavares. Lina Bo Bardi. Arte Brasileira Contemporânea. Artesanato. Design.

How to Cite

SOLFA, Marilia; MACHADO, Vanessa Rosa. Atlântica Moderna: nature made of crochet and glass: Artistic production and craftsmanship knowledge in Ana Maria Tavares and Lina Bo Bardi’s work. MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 250–270, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i2.4585. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662834. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

Ana Maria Tavares’ artwork is generally recognized for establishing a critical dialogue regarding contemporary space, architecture and design. During the 1990s and 2000s, she focused on the configuration of spaces designed for transit and consumption, and their well-designed “traps”. The last decade highlights a redefinition of her artistic trajectory. By analyzing the exhibition Atlântica Moderna: Purus e Negros, held in 2017 at the Museu da Vale in Vitória-ES, this paper addresses the meaning of using crochet in her production. Taking Lina Bo Bardi’s theoretical and architectural work as an important reference, especially her encounter with the Brazilian northeastern “pré-artesanato”, Tavares attributes new layers to the architect’s political and anthropological vision concerning the popular culture in the 1960s, including issues that involve relationships between architecture, landscape and nature.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i2.4585
PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, A. O artesanato no campo expandido: as diferentes dimensões do fazer político. In: RENA, A. S. A; RENA, N. (org). Design e política. Belo Horizonte: Fluxos, 2014.

CAMPELLO, M. de F. M. B. Lina Bo Bardi: as moradas da alma. Dissertação (Mestrado). Escola de Engenharia de São Carlos - USP. São Carlos, 1997.

FERRAZ, M. C. (coord.). Museu de Arte de São Paulo. Portugal: Instituto Lina Bo e Pietro Maria Bardi, 1997.

FOSTER, H. Design as Crime. In: COLES, A. (ed.). Design and art. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2007, p. 66-73.

MACHADO, V. R. Dos Parangolés ao Eat me: a gula ou a luxúria, mutações do “popular” na produção de Lina Bo Bardi, Lygia Pape e Hélio Oiticica nas décadas de 1960 e 1970. Tese (Doutorado). Instituto de Arquitetura e Urbanismo - USP. São Carlos, 2014.

MALASARTES, n.. 2, Rio de Janeiro: Imprinta. 1976.

PEREIRA, J. A. Lina Bo Bardi: Bahia, 1958-1964. Uberlândia: EDUFU, 2007.

RUBINO, S. Corpos, cadeiras, colares: Charlotte Perriand e Lina Bo Bardi, Cadernos. Pagu, Campinas, n. 34, p. 331-362, 2010.

RUBINO, S.; GRINOVER, M. Lina por escrito. São Paulo: Cosac & Naify, 2009.

SOLFA, M. Design: modos de [des]usos. Aproximações contemporâneas entre arte e design. Tese (Doutorado). Instituto de Arquitetura e Urbanismo - USP. São Carlos, 2017.

SUZUKI, M. Tempos de grossura: o design no impasse. São Paulo: Instituto Lina Bo e Pietro Maria Bardi, 1994.

_____. Lina e Lucio. Tese (Doutorado). Escola de Engenharia de São Carlos - USP. São Carlos, 2011.

TAVARES, A. M. Armadilhas para os sentidos: uma experiência no espaço-tempo da arte. Tese de Doutorado. São Paulo: ECA‐SP, 2000.

_____. Ana Maria Tavares: Depoimento. Belo Horizonte: C/Arte, 2003.

_____. Suspensão, mobilidade, deslocamentos, rotações: Arte e arquitetura feitas natureza-morta. In: LAGNADO, Lisette (org.). 27a. Bienal de São Paulo – Seminários, Rio de Janeiro: Cobogó, 2008, v. 1, p. 143-154.

_____. Natural-Natural: Paisagem e Artifício. Catálogo de exposição. Fortaleza: Centro Cultural Banco do Nordeste, 2013.

_____. Atlântica Moderna: Purus e Negros. Catálogo de exposição. Texto de Fabiola López-Durán e Nikki Moore. Rio de Janeiro: Imago, 2015.

_____. Entrevista concedida a Marilia Solfa. São Paulo, 16 mar. 2016.

_____. [Correspondência eletrônica pessoal]. Destinatários: Marilia Solfa e Vanessa Rosa Machado. Outono de 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.