Sonia Andrade and Letícia Parente, two Brazilian video artists in a 1970s feminist avant-garde art exhibition
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Artistas mulheres. Arte feminista. Exposições de arte feminista. Videoarte brasileira. Vanguarda dos anos 1970.

How to Cite

FRANÇA , Ana Claudia; CORRÊA, Ronaldo. Sonia Andrade and Letícia Parente, two Brazilian video artists in a 1970s feminist avant-garde art exhibition. MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 301–315, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i2.4553. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662844. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this paper, we investigate the presence of artworks by Letícia Parente (1930-1991) and Sonia Andrade (1935-) in the exhibition La Vanguardia Feminista de los años 70. Obras de la Verbund Collection, Vienna, held at the Center for Contemporary Culture in Barcelona (CCCB), between 2019 and 2020. For this purpose, we set as a goal identifying intentionalities in the curatorial project, based on the analysis of the videos Preparação 1 and Tarefa 1, by Letícia Parente, and the untitled video by Sonia Andrade, also covering some of the artworks that shared the expographic space with the Brazilian artists. As  methodological procedure, we resort to investigations on Brazilian video art; photographs and field diaries produced during visits to the exhibition and to the Sammlung Verbund Catalog, which presents the collection of feminist art from which the exhibition was created. For results, we describe contradictions and potentialities that cross the participation of Letícia Parente and Sonia Andrade in the exhibition La Vanguardia Feminista de los años 70.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i2.4553
PDF (Português (Brasil))

References

CENTRO DE CULTURA CONTEMPORÂNEA DE BARCELONA (CCCB). Disponível em: < https://www.cccb.org/es/exposiciones/ficha/feminismos/231713>. Acesso em 15 dez. 2019.

COSTA, C. T. da. Videoarte no MAC. In: MACHADO, Arlindo (org). Made in Brasil. Três Décadas do Vídeo Brasileiro. São Paulo: Iluminuras, Itaú Cultural, 2007.

CRUZ, R. M. S. Cortes e recortes eletrônicos. In: MACHADO, Arlindo (org). Made in Brasil. Três Décadas do Vídeo Brasileiro. São Paulo: Iluminuras, Itaú Cultural, 2007.

hooks, b. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos tempos, 2018 [recurso digital].

MACHADO, A. As linhas de força do vídeo Brasileiro. In: MACHADO, A. (org). Made in Brasil. Três Décadas do Vídeo Brasileiro. São Paulo: Iluminuras, Itaú Cultural, 2007.

OLIVEIRA, M. M. de. Letícia Parente. The body and the opus as a witness of time. In: SCHOR, Gabriele. Feminist Avant-Garde. Art of the 1970s. The Sammlung Verbund Collection, Vienna. Munich, London, New York: Prestel, 2015.

PARENTE, A. Alô, é a Letícia? In: PARENTE, A.; MACIEL, K. (orgs.) Leticia Parente. Rio de Janeiro: +2 Editora, 2011.

SAMMLUNG VERBUND, 2020. Disponível em: <https://www.verbund.com/en-at/about-verbund/responsibility/art-collection>. Acesso em 03 jan. 2020.

SCHROEDER, C. S. As artes visuais sob vigilância: censura e repressão nos anos de ditadura. MODOS. Revista de história da arte. v. 3, n. 3, p. 45-59, 2019.

SCHOR, G. Feminist Avant-Garde. Art of the 1970s. The Sammlung Verbund Collection, Vienna. Munich, London, New York: Prestel, 2015.

TRIZOLI, T. Atravessamentos feministas: um panorama de mulheres artistas no Brasil dos anos 60/70. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo: São Paulo, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.