Rise and fall of pedagogical curatorship
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Bienal de São Paulo. Bienal do Mercosul. Curadoria pedagógica. Curadoria educativa. Mediação cultural.

How to Cite

HONORATO, Cayo. Rise and fall of pedagogical curatorship. MODOS, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 27–37, 2020. DOI: 10.24978/mod.v4i2.4328. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662849. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The article discusses the trajectory of pedagogical curatorship in two of the main art exhibitions in Brazil, thus seeking to contribute to the history of these shows in the country. Furthermore, it calls attention to some of the emergency conditions of this activity, as well as what it has produced. It also speculates about the consequences of the dilution or even the extinction of pedagogical curatorship in art shows and institutions. Based on comments by Gabriel Pérez-Barreiro, curator of the 6th Mercosur Biennial in 2007 and the 33rd São Paulo Biennial in 2018, from which the text draws both an index of questions and some categories of analysis, the analysis adopts an essayistic form in which the stories of these two exhibitions intersect in perhaps unexpected ways. The result is a reflection on the questions open to mediation (or education) in art exhibitions in that decade (from 2007 to 2017), considering its “promotion” to curatorship. As conclusion, it points out that if the pedagogical curatorship has been extinguished, it may not be the case to revive it.

https://doi.org/10.24978/mod.v4i2.4328
PDF (Português (Brasil))

References

BARBIERI, S. Apresentação: Mapeando pensamentos. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2011. (Material educativo da exposição Em Nome dos Artistas).

CAMNITZER, L. Introdução. In: CAMNITZER, L.; PÉREZ-BARREIRO, G. (org.). Educação para a arte/Arte para a educação. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2009, p. 13-28.

CAMNITZER, L.; HONORATO, C. Arte como atitude. Revista Concinnitas, Rio de Janeiro, v. 1, n. 12 (9), p. 76-85, 2008. Disponível em: <http://bit.ly/2nFaeLY>. Acesso em: 1 out. 2019.

COHEN, A. P.; MESQUITA, I. Relatório da curadoria da 28a Bienal de São Paulo. Fórum Permanente, São Paulo, abr. 2009. Não paginado. Disponível em: <http://www.forumpermanente.org/event_pres/exposicoes/28a-bienal/relatorio>. Acesso em: 1 out. 2019.

COLETIVO AUTÔNOMO DE MEDIADORXS. Declaração. Porto Alegre: [s.n.], 05 nov. 2013. Não paginado. Disponível em: <https://coletivoam.wordpress.com/2013/11/06/declaracao-2/ >. Acesso em: 1 out. 2019.

DEWDNEY, Andrew; WALSH, Victoria. Da diversidade cultural aos limites do modernismo estético: políticas culturais da coleção nacional, mecanismos de exibição e exposição. Periódico Permanente, São Paulo, n. 6, 2016. Não paginado. Disponível em: <http://www.forumpermanente.org/revista/numero-6-1/sumario>. Acesso em: 1 out. 2019.

FOLHA DE SÃO PAULO. Bienal de São Paulo importa modelo gaúcho de gestão. Folha de São Paulo, São Paulo, 13 jul. 2009. Não paginado. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq1307200908.htm>. Acesso em: 1 out. 2019.

FÓRUM PERMANENTE. Encontro com Gabriel Pérez-Barreiro. Fórum Permanente, São Paulo, 13 dez. 2017. Disponível em: <http://www.forumpermanente.org/event_pres/encontros/encontro-com-gabriel-perez-barreiro/encontro-com-gabriel-perez-barreiro>. Acesso em: 1 out. 2019.

FUNDAÇÃO BIENAL DE SÃO PAULO. Relatório de gestão e contribuições à sociedade, 2011-2012. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2012. Disponível em: <https://issuu.com/bienal/docs/relatorio_gestao_2011_2012>. Acesso em: 1 out. 2019.

_____. 33a Bienal revê o papel da curadoria. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, 31 out. 2017. Disponível em <http://www.bienal.org.br/post/4382>. Acesso em: 1 out. 2019.

___. Convite à atenção. Fundação Bienal de São Paulo, São Paulo, 21 mar. 2018. Disponível em: < http://www.bienal.org.br/agenda/4956 >. Acesso em: 01 out. 2019.

HELGUERA, Pablo. Introdução: In: HELGUERA, Pablo; HOFF, Mônica. Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2011, p. 5-7.

HOFF, Mônica. Mediação (da arte) e curadoria (educativa) na Bienal do Mercosul, ou a arte onde ela “aparentemente” não está. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 69-87, 2013. Disponível em: <http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/5543>. Acesso em: 1 out. 2019.

HONORATO, Cayo. Perishable notes about problems that do not exist: an analysis based on the 31st São Paulo Biennial Educational Program. s.l.: s.n., 2019. Disponível em: <http://www.saopaulobienalstories.org/>. Acesso em 1 out. 2019.

MINERINI NETO, José. Educação nas Bienais de Arte de São Paulo: dos cursos do MAM ao Educativo Permanente. 2014. Tese (Doutorado em Artes) – ECA USP, São Paulo, 2014. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27160/tde-01122014-161256/pt-br.php>. Acesso em: 1 out. 2019.

MOLINA, Camila. “Medidas da Incerteza” é o tema da 32ª Bienal de São Paulo, em 2016. O Estado de São Paulo, São Paulo, 4 fev. 2015. Não paginado. Disponível em: <https://cultura.estadao.com.br/noticias/artes,medidas-da-incerteza-e-o-tema-da-32-bienal-de-sao-paulo-em-2016,1629448 >. Acesso em: 1 out. 2019.

MORTON, Tom. Are you being served? Frieze, London, n. 101, p. 181-183, 2006.

O'NEILL, Paul; WILSON, Mick (ed.). Curating and the educational turn. Amsterdam: Open Editions, 2010.

VERGARA, Luiz Guilherme. Curadoria Educativa: Percepção Imaginativa/ Consciência do Olhar. In: Anais do 8º Encontro Nacional da ANPAP. São Paulo: ECA USP, 1996. (Republicado em: CERVETTO, Renata; LÓPEZ, Miguel A. (ed.). Agite antes de usar: deslocamentos educativos, sociais e artísticos na América Latina. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018, p. 39-46).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.