Image, consumption and presence
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Imagem
História
Regimes visuais
Produção de Presença
Cultura de consumo.

How to Cite

ARRAES, Marcos Alexandre. Image, consumption and presence: Aspects of an American visual regime in Brazil. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 180–196, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i1.3765. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662935. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The article starts from the reflections of Hans Ulrich Gumbrecht on the Materialities of Communication to propose an analysis of the emergence of a visual regime and new politics of consumption in the 1950s and 1960s in Brazil based on an American cultural paradigm. The text draws on a perspective of Visual Studies to demonstrate that the profusion of images in the period in question, far from producing a "loss of the world hermeneutically induced", is a producer of presence. In other words, in order to provide a specific historical analysis, the article will seek to understand how imagetic language, as well as being a domain exclusive to the culture of meaning, as some claim, produces tangible aesthetic effects on bodies, and therefore produces presence.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i1.3765
PDF (Português (Brasil))

References

AMORIM, E.R. do. História da tv brasileira. São Paulo: Centro Cultural São Paulo, 2008.

BARTHES, R. Elementos de semiologia. São Paulo: Editora Cultrix, 2006.

BARTHES, R. Inéditos. Vol. 3: imagem e moda. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BARTHES, R. O império dos signos. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

BAUDRILLARD, J. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 2003.

BAUDRILLARD, J. The evil demon of images. Sydney: University of Sydney, 1988.

BENJAMIN, W. Paris, capital do século XIX. In: KOTHE, F. R. (org.). Textos de Walter Benjamin. São Paulo: Ática, 1985, p.30-43.

BENJAMIN, W. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG/ São Paulo: Imprensa Oficial de São Paulo, 2006.

BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2007.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano. ol. 1, As artes de fazer. Petrópolis: Ed. Vozes, 2004.

DEBORD, G. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

FEATHERSTONE, M. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FIGUEIREDO, A.C.C.M. A liberdade é uma calça velha azul e desbotada: publicidade, cultura de consumo e comportamento político no Brasil (1954-1964). São Paulo: Hucitec, 1998.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

GLICKMAN, L. B. (ed). Consumer society in American history: a reader. Ithaka: Cornell University Press, 1999.

GUMBRECHT, H. U. After 1945: latency as origin of the present. Redwood City: Stanford University Press, 2013.

_____. In 1926: living at the edge of time. Cambridge: Harvard University Press, 1997.

_____. Modernização dos sentidos. São Paulo: Ed. 34, 1998.

_____. Produção de presença: o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto, 2010.

HARTOG, F. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

JAMESON, F. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1985.

LEBOW, V. Price competition in 1955. In: Journal of Retailing. Disponível em: <http://www.gcafh.org/edlab/Lebow.pdf>.

LIPOVETSKY, G. O Império do efêmero. São Paulo: Cia das Letras, 2009.

MARLING, K. A. As seen on TV: the visual culture of everyday life in the 1950s. Cambridge, Massachussets: Harvard University Press, 2000.

MENEZES, U. T. B. Fontes visuais, cultura visual, história visual. Balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, 2003, p. 11-36.

MITCHELL, W. J. T. Iconology: image, text, ideology. Chicago: University of Chicago Press, 1988.

MITCHELL, W. J. T. What do pictures want? The lives and loves of images. Chicago: University of Chicago Press, 2005.

NOVAIS, F.; SCHWARCS, L. M. (orgs.). História da vida privada no Brasil. São Paulo: Cia das Letras, 2004.

STEPHENS, M. History of television. Disponível em:˂https://www.nyu.edu/classes/stephens/History%20of%20Television%20page.htm˃.

STRASSER, Susan. The alien past: consumer culture in historical perspective. In: Journal of Consumer Policy, vol. 26, issue 4, 2003, p. 275-393. Kluwer Academic Publishers.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.