War of lights
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Harun Farocki
visão sem olhar
imagens operacionais
máquinas de visão.

How to Cite

ALMEIDA, Fernanda Albuquerque de. War of lights: Vision and sight in the work of Harun Farocki. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 163–178, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i1.3761. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8662936. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

From the interpretative analysis of the artworks A Day in the Life of a Consumer (1993), I Thought I was seeing Convicts (2000), Eye/Machine (2000-2003), and The Creators of the Shopping Worlds (2005), by Harun Farocki, this text connects forms of social organization to their armament systems, specifically considering the use of technical images in war conflicts throughout the 20th century. The analysis will be complemented by considerations of Paul Virilio and Jonathan Crary, authors who see an ongoing use of technical images and devices as means of perception control.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i1.3761
PDF (Português (Brasil))

References

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica (1936). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. (Obras escolhidas, v. 1) São Paulo: Brasiliense, 1987.

CRARY, Jonathan. 24/7: Capitalismo tardio e os fins do sono (2013). São Paulo: Cosac Naify, 2014.

_____. Suspensões da percepção: Atenção, espetáculo e cultura moderna (1999). São Paulo: Cosac Naify, 2013.

_____. Técnicas do observador: Visão e modernidade no século XIX (1990). Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

FAROCKI, Harun. Influencia cruzada / Montaje blando (2002). Desconfiar de las imágenes. Buenos Aires: Caja Negra, 2013.

VIRILIO, Paul. A máquina de visão (1988). Rio de Janeiro: José Olympio, 1994.

_____. Estética da desaparição (1979). Rio de Janeiro: Contraponto, 2015.

_____. Guerra e cinema: logística da percepção (1983). São Paulo: Boitempo, 2005.

Audiovisuais

EU PENSEI QUE ESTAVA VENDO CONDENADOS. Direção e roteiro: Harun Farocki. Título original: Ich glaubte Gefangene zu sehen. Alemanha: Harun Farocki Filmproduktion; Generali Foundation, 2000. (23 min.).

OLHO/MÁQUINA I (2000). Direção e roteiro: Harun Farocki. Título original: Auge / Maschine I. Alemanha, 2000 (23 min.).

OLHO/MÁQUINA II. Direção e roteiro: Harun Farocki. Título original: Auge / Maschine II. Alemanha, 2001 (15 min.).

OLHO/MÁQUINA III. Direção e roteiro: Harun Farocki. Título original: Auge / Maschine III. Alemanha, 2003 (25 min.).

OS CRIADORES dos impérios das compras. Direção e roteiro: Harun Farocki. Título original: Die Schöpfer der Einkaufswelten. Alemanha: Harun Farocki Filmproduktion; SWR; NDR; WDR, 2005 (72 min.).

TRIUNFO da vontade. Direção: Leni Riefenstahl. Título original: Triumph des Willens. Alemanha: Leni Riefenstahl-Produktion; NSDAP – Reichsleitung, 1934 (120 min.).

UM DIA na vida de um consumidor. Direção e roteiro: Harun Farocki. Título original: Ein Tag im Leben der Endverbraucher. Alemanha: Harun Farocki Filmproduktion; Berlin for SWF; WDR, 1993 (44 min.).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.