The esthetic of wonder in the collections of Jacque, Lina and Emanoel collections of popular arte
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Arte popular. Coleções. Museu. Carrancas.

How to Cite

SANTOS, Daniela Ortega Caetano dos; FAULHABER, Priscila. The esthetic of wonder in the collections of Jacque, Lina and Emanoel collections of popular arte. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 228–241, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i3.4335. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663180. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The analysis focuses on the trajectories of three art collectors with different profiles.  Jacque Van de Beuque was a French artist born in 1922 who tried to forget the war horror in Brazil and gathered a collection that gave birth to the Casa do Portal Museum. Lina Bo Bardi, an Italian architect born in 1914, arrived in Brazil invited by Assis Chateaubriand to build the Museum of Art of São Paulo and went to live a number of years in Salvador during the time she constituted her collection of Brazilian popular art. Finally, Emanoel Araújo, a Bahia Recôncavo born artist (1940), who hames a large collection of art objects, which gave rise to the Afro Brazil Museum (São Paulo).  The goal of this article is to evaluate the role performed by those collectors and exercised  the museums in the discourse formation on popular art through the selection and classification of the artists and their works, and, afterwards, at the definition of which objects were remarkable in the collections. Our comparisons will take into account how each of them saw the São Francisco river carrancas created by Master Francisco Biquica Guarany.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.4335
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, O. Manifesto Pau Brasil. Correio da Manhã, 18/03/1924.

__________ Manifesto Antropofágico. Piratininga. Revista de Antropofagia, Ano I, n. I, maio de 1928. Disponível em: ˂http://static.recantodasletras.com.br/arquivos/3629805.pdf-˃. Acesso em: 09 jul.2019.

BARDI, L. B. Tempos de grossura: o design no impasse. São Paulo: Instituto Lina Bo P. M. Bardi, 1994.

BARDI, P. M. História da arte brasileira. São Paulo: Melhoramentos, 1975.

BASTIDE, R. Arte e sociedade. São Paulo: Cia. Editora Nacional, 1971.

CANCLINI, N. G. A Produção simbólica. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979.

CARDOSO DE OLIVEIRA, R. Caminhos da identidade. São Paulo: UNESP / Paralelo 15, 2016.

COELHO, L. Arte do Povo. 1976. Disponível em: ˂http://www.museucasadopontal.com.br/sites/default/files/artigos/pdf/Artigo%202%20Lelia%20Coelho%20Frota.pdf˃. Acesso em: 7 jul. 2019.

DESVALLÉS, A. ; MAIRESSE, F. (ed.). Conceitos-Chaves de Museologia. São Paulo: Secretaria do Estado da Cultura, 2013.

FABIAN, J. Time and Movement in Popular Culture (cap 3). In:____. Moments of Freedom: Anthropology and Popular Culture. London: University of Virgina Press, 1998. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?id=9JcxW6bHUXsC&pg=PA70&hl=pt-BR&source=gbs_toc_r&cad=3#v=onepage&q&f=false >. Acesso em: 9 jul. 2019.

FERNANDES, F.; BASTIDE, R. Brancos e Negros em São Paulo: ensaio sociológico sobre aspectos da formação, manifestações atuais e efeitos do preconceito de cor na sociedade paulistana. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971.

GOMBRICH, E. H. A História da Arte. Rio de Janeiro: LTC, 1995.

GRIGOLETO, Maria Cristina. Informação e Documentação: expressão material no patrimônio. In: InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação. Disponível em: ˂http://www.revistas.usp.br/incid/article/view/42369/4604˃ Acesso em: jul. 2019.

HAUSER, A. História social da arte e da literatura. Martins Fontes, 2000.

HAUSER, Arnold. Sociologia da arte. Madrid: Guadarrama, 1975, v. 2.

INSTITUTO ITAÚ CULTURAL. Enciclopédia Itaú Cultural. Disponível em: ˂http://enciclopedia.itaucultural.org.br˃. Acesso em: 30 jun. 2019.

INSTITUTO LINA BO E PIETRO MARIA BARDI. Sítio Oficial. Disponível em: ˂http://institutobardi.com.br/?page_id=87˃.Acesso em: 30 jun. 2019.

LIMA, D. F. C. Musealização e patrimonialização: formas culturais integradas, termos e conceitos interlaçados. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO. 15. In: Anais... Belo Horizonte: ECI/UFMG, 2014. Disponível em: ˂http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000015700/26b27e9e2cd56150bd7a902ff14bec97/˃. Acesso em: 21 jul. 2019.

LONDRES, C. O Patrimônio histórico na sociedade contemporânea. Texto baseado em palestra proferida por ocasião da cerimônia de posse da autora como membro correspondente no Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, no Rio de Janeiro, em 29 de junho de 2005. Disponível em: ˂http://www.casaruibarbosa.gov.br/escritos/numero01/FCRB_Escritos_1_7_Cecilia_Londres.pdf˃. Acesso em: 21 jul. 2019.

MASCELANI, A. Arte popular brasileira e a criação da Casa do Pontal. Um olhar antropológico. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - EBA/UFRJ. Rio de Janeiro, 1996.

MATTOS, J. P. L. de. A construção do artista popular e sua obra: a trajetória de Adalton Fernandes Lopes no Museu Casa do Pontal. Dissertação (Mestrado em Memória Social) - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2013.

MENESES, U. T. B. de. A história cativa da memória? Para um mapeamento da memória no campo das ciências sociais, Rev. Inst. Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 34, p. 9-23, 1992.

____________________. Do teatro da Memória ao laboratório da história: a exposição museológica e o conhecimento histórico, Anais do Museu Paulista. São Paulo. v.2, p.9-42, jan./dez. 1994. Disponível em: ˂http://www.scielo.br/pdf/anaismp/v2n1/a02v2n1.pdf˃. Acesso em: jul. 2019.

MUSEU AFRO BRASIL. Site Oficial. Disponível em: ˂http://www.museuafrobrasil.org.br/o-museu/hist%C3%B3ria˃. Acesso em: 30 jun. 2019.

MUSEU CASA DO PONTAL. Jacques Van de Beuque: da França ao Brasil. Site Oficial. Disponível em: ˂http://www.museucasadopontal.com.br/pt-br/jacques-van-de-beuque˃. Site Oficial. Acesso em: 30 jun. 2019.

MUSEU DE ARTE DE SÃO PAULO. A mão do povo brasileiro 1969/2016. Catálogo de exposição. São Paulo: MASP, 2016.

PARDAL, P. Carrancas do São Francisco. Rio de Janeiro: Serviço de Documentação Geral da Marinha, 1974.

PRICE, S. A arte dos povos sem história. Afro-Ásia, Salvador, UFBA, n.18, p. 205-224, 1996.

SAUDERS, B. From a colonized consciousness to autonomous identity: shifting relations between the kwakwaka´wakw and canadian nations. Dialectical Anthropolog, v. 22, n. 2, p. 137-158, 1997.

SILVA, D. de M. Arte afro-brasileira: origens e desdobramentos. 1989. Tese de Livre-docência. Universidade de São Paulo. São Paulo, 1989.

SOUZA, M. de S. A configuração da curadoria de arte afro-brasileira de Emanoel Araújo. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte) - Universidade de São Paulo. São Paulo, 2009.

VAN BEUQUE, J. Arte Popular Brasileira: peças da coleção casa do pontal. São Paulo: Câmara Brasileira do Livro, 1994.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.