Indigenous cultural production and Art History in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Artes indígenas. Exposições. Mário Pedrosa. Darcy Ribeiro. Alegria de Viver
Alegria de Criar.

How to Cite

REINALDIM, Ivair. Indigenous cultural production and Art History in Brazil: Exhibitions and their statements (part I - Alegria de Viver, Alegria de Criar). MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 135–151, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i3.4303. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663184. Acesso em: 5 jul. 2024.

Abstract

This text presents the first movement of a reflection that aims to articulate historiographical revision, documentary research and analysis of different conceptions about indigenous arts in Brazil, having as object of investigation Brazilian exhibitions dedicated to the theme. In order to address the proposed problem, it was decided at this moment (part I) to consider a case study in its uniqueness: the exhibition Alegria de Viver, Alegria de Criar [Joy of Living, Joy of Creating] (1977-1978), idealized by Mario Pedrosa, but not realized. We will call attention to the theoretical-methodological approaches related to the conception and planning of the exhibition, investigating how the conceptual universe of the show allows us to observe the direct relationship between curatorial and/or institutional thinking and the evidence of the persistence of a certain historical view about the cultural production of indigenous peoples in Brazil. This essay also aims to articulate the relationship between “objects” of (research in) art, theories of art and anthropology, based on curatorial studies.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.4303
PDF (Português (Brasil))

References

CARVALHO, E. O encontro. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 23 fev. 1997. Disponível em: ˂http://www.tupinambah.com.br/1977-o-encontro-entre-glauber-darcy-gullar-e-pedrosa/˃. Acesso em: maio de 2019.

CORRÊA, P. Arte indígena e arte brasileira: justaposições críticas com Mário Pedrosa. VIS, Revista do Programa de Pós-graduação em Arte da UnB, Brasília, vol. 15, n. 2, p. 319-338, jul.-dez. 2016.

GELL, A. A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas. Arte & Ensaios, Revista do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da EBA-UFRJ, Rio de Janeiro, ano VIII, n. 8, pp. 174-191, 2001.

PAPE, L. Catiti Catiti, na terra dos Brasis. Rio de Janeiro, 1980. Dissertação (Mestrado em Filosofia) – IFCS-UFRJ, Rio de Janeiro, 1980.

PAPE, L. Mário Pedrosa – fragmentos de uma conversa. In: PEDROSO, Franklin; VASQUEZ, Pedro. Mário Pedrosa: arte, revolução, reflexão. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 1991, p. 21-22.

PEDROSA, M. Mário Pedrosa: confissões de um livre pensador. Entrevista concedida a Cláudio Kahns, Sergio Gomes e João Marcos Pereira. Folha de S. Paulo, Ilustrada, São Paulo, 20 dez. 1977.

_____. Mário Pedrosa. A Arte não é fundamental. A profissão do intelectual é ser revolucionário... Pasquim, ano XIII, Rio de Janeiro, n. 646, p. 7-11, 12 a 18 nov. 1981. Republicado em: Arte & Ensaios, Revista do Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da EBA-UFRJ, Rio de Janeiro, n. 34, p. 206-213, dez 2017.

_____. Discurso aos Tupiniquins ou Nambás. In: FERREIRA, Glória (org.). Crítica de arte no Brasil: temáticas contemporâneas. Rio de Janeiro: Funarte, 2006, p. 467-471.

QUINTELLA, P. C. Mário Pedrosa entre os tupiniquins ou nambás: uma perspectiva primitivista para a arte pós-moderna. Rio de Janeiro, 2018. Dissertação (Mestrado em Artes) – Programa de Pós-graduação em Artes da UERJ, Rio de Janeiro, 2018.

REINALDIM, I. Produção cultural indígena e história da arte no Brasil: a problemática do deslocamento/descolamento. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO EM HISTÓRIA DA ARTE, 36. Anais... Campinas: CBHA, 2016, p. 530-539.

_____. Produção cultural indígena e história da arte no Brasil: entre arte e artefato, armadilhas como problema metodológico. MODOS, Revista de História da Arte, Campinas, v. 1, n. 1, p. 25-39, jan. 2017.

REINALDIM, I; SOMMER, M. F. Experimentar o experimental: onde a pureza é um mi(s)to. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE RELAÇÕES SISTÊMICAS DA ARTE, 1. Anais... Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018, p. 74-84.

RIBEIRO, D. Arte índia. In: ZANINI, Walter (org.). História geral da arte no Brasil. vol. 1. São Paulo: Instituto Moreira Salles: Fundação Djalma Guimarães, 1983, p. 46-87.

_____. Arte índia. In: RIBEIRO, Darcy et alii. Suma etnológica brasileira. vol. 3. Petrópolis: Vozes; Rio de Janeiro: Finep, 1986, p. 29-64. Disponível em: ˂www.etnolinguistica.org/suma˃. Acesso em: maio de 2019.

STREVA, Sonia. As vanguardas já nascem cansadas. GAM, Rio de Janeiro, set. 1977. Republicado em: OITICICA FILHO, César (org.). Mário Pedrosa. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013, p. 116-119.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.