Among passages
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Trânsito. Viagens. Artistas. Mundos da Arte. Descentralização.

How to Cite

ALVES, Moema de Bacelar. Among passages: variations in artists’ transit in the nineteenth and early twentieth centuries. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 09–22, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i3.4299. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663188. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The displacement of artists and artworks is part of artistic practice. Journeys to other cities or even other countries planned to paint, study and exhibit artworks are common in trajectories of various painters. In this article, exploring various cases of transit issues we will see how this practice was developed throughout the nineteenth century in Brazil, a period when the art world underwent significant changes. The necessity to expand negotiation and exhibition art spaces led many Brazilian artists to travel around the country seeking recognition for their work and buyers for their paintings. Supported by examples of artists trips of that period we will present how that transit were occurred, also considering changes in the nation political regime from empire to republic. Since artists and artworks have been always in transit we must to follow them in order to contribute to another chapter of this story.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.4299
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, J. F. O acervo como protagonista do MARGS. In: HOLTZ, Raul. Museu de Arte do Rio Grande do Sul Ado Malagoli. Catálogo Geral. Porto Alegre: MARGS, 2013.

ALVES, M. de B. Quando os artistas saem em viagem: Trânsito de pintores e pinturas no Brasil na virada do século XIX para o XX. Tese (Doutorado em História), Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2019.

AMBRIZZI, M. L. O olhar distante e o próximo - a produção dos artistas-viajantes. 19&20, Rio de Janeiro, v. VI, n. 1, jan.-mar. 2011. Disponível em: ˂http://www.dezenovevinte.net/artistas/viajantes_mla2.htm˃. Acesso em: set. 2014.

BECKER, H. S. Mundos da Arte. Lisboa: Ed. Livros Horizonte, 2010.

BORGES, M. E. A pintura na “capital do café”. Franca: Unesp, 1999.

CAMPOFIORITO, Q. História da pintura brasileira no século XIX. Rio de Janeiro: Edições Pinakotheke, 1983.

CAVALCANTI, A. M. T. Os Prêmios de Viagem da Academia em pintura. In: PEREIRA, Sonia Gomes (Org.). 185 anos da Escola de Belas Artes. Rio de Janeiro: UFRJ, 2001/2002, p. 69-92.

DAMASCENO, A. Artes Plásticas no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Globo, 1971.

FOCHESATTO, C. M. de. Fragmentos da trajetória de um pintor na transição do século XIX para o XX: Pedro Weingärtner e suas redes sociais. Métis: história & cultura. v. 15, n. 30, jul.-dez. 2001, p. 150-171.

KOSSOY, B. Hercule Florence: a descoberta isolada da fotografia no Brasil. São Paulo: Edusp, 2006.

LEVY, C. R. M. Johann Georg Grimm e as Fazendas de Café. Separata da publicação: Inventário das Fazendas do Vale do Paraíba Fluminense. Tomo 10. Instituto Estadual do Patrimônio Cultura – INEPAC, Instituto Cultural Cidade Viva e Instituto Light. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: ˂http://www.artedata.com/johanngeorggrimm/textos/CRML-Johann%20Georg%20Grimm%20e%20as%20fazendas%20de%20cafe.pdf˃. Acesso em: 23 nov. 2018.

MELLO JÚNIOR, D. Pedro Américo de Figueiredo e Melo (1843-1905): algumas singularidades de sua vida e sua obra. Rio de Janeiro: Edições Pinakotheke, 1983.

OLIVEIRA, J. M. Cardoso de. Pedro Américo: sua vida e suas obras. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1943.

OLIVEIRA, V. M. de. A sobrevivência do pintor no século XIX: a pintura de retratos. In: MALTA, Marize; PEREIRA, Sonia Gomes; CAVALCANTI, Ana (orgs.). Ver para crer: visão, técnica e interpretação na Academia. Rio de Janeiro: EBA/UFRJ, 2013.

PARREIRAS, A. História de um pintor contada por ele mesmo (1881-1936). 3 ed. Niterói, RJ: Niterói Livros, 1999.

TARASANTCHI, R. S. Pintores paisagistas: São Paulo 1890 a 1920. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2002.

VALLE, A. Pensionistas da Escola Nacional de Belas Artes na Academia Julian (Paris) durante a 1ª República (1890-1930). 19&20, Rio de Janeiro, v. I, n. 3, nov. 2006. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/ensino_artistico/academia_julian.htm>. Acesso em: 04 maio 2017.

WARNKE, M. O artista da corte: os antecedentes dos artistas modernos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.