Art versus Culture
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Antropologia. Arte. Museu. Coleção. Objeto.

How to Cite

MONTECHIARE, Renata. Art versus Culture: Exhibition of objects from Africa Room of Museum of World Cultures of Barcelona. MODOS, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 191–208, 2019. DOI: 10.24978/mod.v3i3.4223. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663193. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper considers the contemporary European museological scene as the starting point for the debate about how ethnographic collections have been reinterpreted and exhibited under new conditions. The Africa Room of the World Cultures Museum of Barcelona (MCM) is taken here as a case study that brings together contrasting perceptions about what museums with this kind of collection are supposed to be like, how they should deal with their collections, to whom they are addressed and how they can create bridges with other fields of research. Art, anthropology and museology compose the universe of disputes that involved the creation of the MCM in Catalonia in 2015.

https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.4223
PDF (Português (Brasil))

References

AMES, M. M. Cannibal tours and glass boxes: the anthropology of museums. Vancouver, Toronto: The University of British Columbia Press, 1992.

BECKER, H. Uma Teoria da Ação Coletiva. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.

BELTING, H. A exposição de culturas. Ymago, Projeto Imago, tradução A. Morão. Dezembro de 2011, p. 1-11. Disponível em: ˂http://cargocollective.com/ymago/Belting-Txt-4˃. Acesso em 25 nov. 2016.

BENNETT, T. The exhibitionary complex. In: GREEMBERG, Reesa et al. Thinking about exhibitions. London, New York: Routledge, Hoboken, 1996, p. 58-80.

_____. Civic Laboratories: Museums, Cultural Objecthood and the Governance of the Social. Cultural Studies, 19 (5), p. 521-547, 2005.

BORGES, L. C. Relações político-culturais entre Brasil e Europa: o manto tupinambá e a questão da repatriação. Revista das Americas, v. 15, p.1-14, 2013.

CLIFFORD, J. Itinerarios transculturales. Barcelona: Gedisa, 1991.

_____. Sobre a autoridade etnográfica. In: Idem. A experiência etnográfica: antropologia e literatura no século XX. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2008, p. 132-178.

DANTO, A. Artifact and Art. In: Art/Artefact. New York: The Center of African Art, 1989. p.18-32.

DUARTE, A. O museu como lugar de representação do outro. Antropológicas, Porto, n. 2, p. 121-140,1998.

DUARTE, A. Nova Museologia: os pontapés de saída de uma abordagem ainda inovadora. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio. PPGA-PMUS Unirio; MAST, v. 6, n. 1, 2013.

GALÁN, N. Fundamentos de la cultura Fang, su tradición y su estética. València, 2015. Dissertação (Mestrado em Producción Artística). Facultat de Belles Arts de Sant Carles, Universitat Politècnica de València, València, España, 2015.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC Editora, 1989.

GELL, A. Wrapping in Images: tattooing in Polinesia. Oxford: Clarendon Press, 1993.

______. Art and agency: an anthropological theory. Oxford: Oxford University Press, 1998.

______. A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas, Arte e Ensaios - Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Escola de Belas Artes, UFRJ, ano VIII, n. 8, p.174-191, 2001.

GONÇALVES, J. R. S. Ressonância, materialidade e subjetividade: as culturas como patrimônios, Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 23, p. 15-36, jan./jun. 2005.

______. Teorias antropológicas e objetos materiais. In: Idem. Antropologia dos objetos: coleções, museus e patrimônios. Brasília: Ministério da Cultura/Iphan, 2007, p. 13-42.

INGOLD, T. Aesthetics is a cross-cultural category. In: Idem (ed.). Key debates in anthropology. London: Routledge, 1996, p. 201-236.

LAGROU, E. Antropologia e Arte: uma relação de amor e ódio. Revista Ilha, Florianópolis, v.5, n. 2, p. 93-113, dez. 2003.

______. Arte ou artefato? Agência e significado nas artes indígenas. In: Idem. Arte Indígena no Brasil: agência, alteridade e relação. Belo Horizonte: C/Arte, 2009, p.11-38.

LATOUR, B. Ressembling the Social: an introduction to actor-network-theory. Oxford: Oxford University Press, 2005.

L’ESTOILE, B. de. Le goût des autres: de l’exposition coloniale aux arts premiers. Paris: Flammarion, 2007.

MARTINEZ, J. Ephemeral Fang reliquaries: a post-history. African Arts, primavera, v. 43, n. 1, p.28-43, 2010.

MCMASTER, G. R. Indigena: a native curator’s perspective. Art Journal, v. 51, n.3, p.66-73, 1992.

MONTECHIARE, R. Museus em transformação: antropologia e descolonização nos museus de Madrid e Barcelona. Rio de Janeiro, 2017. Tese (Doutorado em Antropologia Cultural) – Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

______. Colecionando arte e antropologia: controvérsias nos museus de Barcelona. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 25, n. 53, p. 107-132, jan.-abr. 2019.

MORPHY, H.; COOTE, J. For the motion. In: WEINER, J. Aesthetics is a cross-cultural category. Manchester: Group for Debates in Anthropological Theory, University of Manchester, 1994, p. 03-09; p. 16-21.

O’DOHERTY, B. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço da arte. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

OVERING, J.; GOW, P. Against the motion. In: WEINER, J. Aesthetics is a cross-cultural category. Manchester: Group for Debates in Anthropological Theory, University of Manchester, 1994, p. 09-16; p. 21-26.

PRICE, S. Objetos de arte e artefatos etnográficos. In: Arte Primitiva em Centros Civilizados. Rio de Janeiro, Editora UFRJ, 2000, p. 120-142.

SEVERI, C. Anthropologie de l’art. In: BONTE, Pierre; IZARD, Michel. (eds.). Dictionnaire de l’ethnologie et de l’anthropologie. Paris: Quadriege; Presses Universitaires de France, 1992, p. 81-85.

SPERBER, D. L’Interprétation en anthropologie. L’Homme, tome 21, n. 1, p. 69-92,1981.

VINCENT, N. Paris, Maori: o museu e seus outros - curadoria nativa no Quai Branly. Rio de Janeiro: Editora Garamond, 2015.

VOGEL, S. Introduction. In: Art/Artefact. New York: The Center of African Art, 1989, p. 11-17.

WAGNER, R. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

WEINER, J. (ed.). Asthetics is a cross-cultural category. Manchester: Group for Debates in Anthropological Theory, 1994.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.