A modern addendum
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Modernismo
Arte e política
Iugoslávia
Bienais de São Paulo
MAC USP.

How to Cite

PUH, Milan; PITOL, André. A modern addendum: The Yugoslavian representation at the São Paulo Biennials (1953-1961). MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 3, p. 27–48, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i3.1303. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663227. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article examines the relations between art and politics in the exhibitions of the Yugoslavian representation at the International Art Biennials of São Paulo in the 1950s and 1960s and focuses on the group of paintings and engravings presented between the second and the sixth edition of the show which were obtained through the acquisition prizes for the MAM São Paulo and for Ciccilo Matarazzo-Yolanda Penteado, both donated in 1963 to USP as part of the collection that originated the Museum of Contemporary Art. The set of 16 artworks by eight artists from six countries of the then federative socialist republic are indicative of an important episode of modernism in the visual arts, covering relevant debates about figuration, abstraction, fantastic art, naïf art and folk references. This is also an opportunity to better understand institutional arrangements between Brazil and Yugoslavia and the ways in which Yugoslavian cultural politics were present in Brazil after the Second World War, a period from which derives the narrative of polarization between the powers of the Cold War that continues today.

https://doi.org/10.24978/mod.v2i3.1303
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMO, Rhada. Nasceu num campo de futebol a escola modernista iugoslava. O Mundo. Rio de Janeiro, 04 set. 1955.

ALAMBERT, Francisco; CANHÊTE, Polyana. Bienais de São Paulo: da era dos museus à era dos curadores. São Paulo: Boitempo, 2004.

AMARAL, Aracy. Para Galerija Graba Zagreb. São Paulo, 30 mai. 1985. SDC/MAC USP. Carta.

______. A história de uma coleção. In: ______ (org.) Perfil de um acervo. São Paulo: MAC-USP: Technit, 1988.

AMARANTE, Leonor. As Bienais de São Paulo: 1951 a 1987. São Paulo: Projeto, 1989.

BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. O Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo. São Paulo: Banco Safra, 1990.

BERIĆ, Gojko. Zbogom dvadeseto stoljeće. Sjećanja Ive Vejvode. Zagreb: Profil International, 2008.

BERKOWITZ, Marc. Iugoslávia. Revista Leitura. Rio de Janeiro, set. 1959.

CAMPOFIORITO, Quirino. Nota. O Jornal. Rio de Janeiro, 12 nov. 1953.

CELEBOVIĆ, Aleksa. Sala geral. VI Bienal do Museu de Arte Moderna de São Paulo. Catálogo Geral. São Paulo: MAM, 1961, p. 271-273.

CIGLENEČKI, Marjeta. “…new content will require an appropriate form …” The Slovene Painter and Graphic Artist France Mihelič (1907 – 1998). MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 1, n.3, set. 2017, p.26-46.

CORREIO DA MANHÃ. Nota. Rio de Janeiro, 26 set.953.

______. Rio de Janeiro, 16 jan.1955.

______. Nota. Rio de Janeiro, 13 jul.1961.

CORREIO PAULISTANO. Nota. São Paulo, 17set.1959.

______. Nota. São Paulo, 23 abr.1961.

COUTO, Ruy Ribeiro. Para Secretaria do Estado dos Negócios Estrangeiros. Belgrado, 09 mar. 1953. Arquivo Wanda Svevo/SP. Carta.

O DIA. Nota. Rio de Janeiro, 15 nov. de 1953.

DIÁRIO CARIOCA. Nota. Rio de Janeiro, 11 Nov. 1953.

DOKNIĆ, Branka. Kulturna politika Jugoslavije 1946–1963, Službeni glasnik, Beograd, 2013, 335 str.

O ESTADO DE SÃO PAULO. Nota. São Paulo, 07 out. 1953.

______. Nota. São Paulo, 28 jul.1959.

______. Nota. São Paulo, 01 nov.1959.

______. Nota. São Paulo, 08 set.1961.

______. Os iugoslavos figurativos na Bienal. São Paulo, 19 dez.1961.

FOLHA DA MANHÃ. Nota. São Paulo, 11 set. 1955.

FOLHA DA NOITE. Serão expostas telas de Vidović. São Paulo, 14 fev. 1953.

PROFILI, Artur. Para Exmo. Sr. Embaixador Ivan Vejvoda. São Paulo, 05 mar.1954.

______. Para Embaixada da Iugoslávia. São Paulo, 11 out. 1955.

______. Para Prof. Krsto Hegedušić. São Paulo, 18 out. 1955.

A GAZETA. Nota. São Paulo, 20 jan.1959.

O GLOBO. Nota. Rio de Janeiro, 11 out.1953.

______. Nota. Rio de Janeiro, 24 jul.1955.

______. Nota. Rio de Janeiro, 19 jan.1959.

HEGEDUŠIĆ, Krsto. Para Artur Profili. Belgrado, 01 jan. 1955.

HUYSSEN. Andreas. Geografias do modernismo em um mundo globalizante. In: Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. São Paulo: Contraponto, 2014.

JAKOVINA, Tvrtko. Historical success of schizophrenic state: modernisation in Yugoslavia 1945-1974. In: Socialism and modernity: art, culture and politics 1950-1974. Zagreb, 2012, p. 7-43.

JORNAL DO BRASIL. Nota. Rio de Janeiro, 01 jul.1959.

JORNAL DO COMERCIO. Nota. Rio de Janeiro, 13 jun.1961.

______. Nota. Rio de Janeiro, 07 set.1961.

KOLEŠNIK, Ljiljiana. Confliting visions of modernity and the post-war modern art. In: Socialism and modernity: art, culture and politics 1950 -1974. Zagreb, 2012, p. 107-179.

MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Arte e crítica de arte entre o Brasil e a Itália: pintura italiana do entreguerras nas Coleções Matarazzo e as origens do acervo do antigo MAM. Tese de livre-docência – MAC-USP. 2014.

MAJSTOROVIĆ, Stevan. Cultural Policy in Yugoslavia. Paris: UNESCO, 1972.

MARTINS, Vera. Roteiro da Bienal. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, 29 set.1961.

MAURÍCIO, Jayme. Correio da manhã. Rio de Janeiro, 24 jun. 1955.

MATARAZZO SOBRINHO, Francisco. 17 set.1952. Arquivo Wanda Svevo/SP. Carta.

______. Para Dr. Ruy Ribeiro Couto. São Paulo, 10 mar. 1953. Arquivo Wanda Svevo/SP. Carta.

TRIBUNA DA IMPRENSA. Nota. Rio de Janeiro, 20 ago.1957.

TRIBUNA DE SANTOS. Nota. Santos, 23 ago.1959.

ZANINI, Walter. A Iugoslávia no Brasil. O Tempo. São Paulo, 13 dez.1953.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.