The resistances look of at the exhibition Agora somos todxs negrxs?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Negritude
Descolonização
Racismo.

How to Cite

SILVA, Anna Paula da. The resistances look of at the exhibition Agora somos todxs negrxs?. MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 3, p. 247–258, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i3.1139. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663228. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The exhibition Agora somos todxs negrxs? presented artworks of black women and black men from different generations and places. The purposes of curatorship were to set up reflections on blackness as a challenge to decolonization of discourse; to exhibit the confrontation against the institutionalised racism in Brazil; and to present resistance as an autobiographical and collective fight within the artist’s poetics. I shared reflections with other people during and after the visit to the exhibition which turned to a collective narratives on our experiences.

https://doi.org/10.24978/mod.v2i3.1139
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, Cauê. Sobre o tempo e o atemporal na arte. Fórum permanente, São Paulo, 2007. Disponível em: <http://www.forumpermanente.org/rede/numero/numero-nove/sobre-o-tempo-e-o-atemporal-na-arte-por-caue-alves>. Acesso em: 22 jan. 2018.

BANDEIRAS. Produção do grupo Frente 3 de fevereiro. São Paulo: Exposição Agora somos todxs negrxs?, 2017. 1 DVD (6 minutos), color.

CINE África. Produção de Paulo Nazareth. São Paulo: Prêmio MASP de Artes Visuais, 2013. 1 DVD (7 minutos), color.

CINE Brasil. Produção de Paulo Nazareth. São Paulo: Prêmio MASP de Artes Visuais, 2013. 1 DVD (15 minutos), color.

CONDURU, Roberto. Índices negros – entre o (in)visível e o futuro. In: Negros Indícios: performance, vídeo e fotografia. São Paulo: Caixa Cultural São Paulo, 2017, 144 p.

FARKAS, S. O. Apresentação – Agora somos todxs negrxs? Associação Cultural Videobrasil, São Paulo, 2017. Disponível em: <http://site.videobrasil.org.br/exposicoes/galpaovb/agorasomostodxsnegrxs/apresentacao>. Acesso em: 22 jan. 2017.

HAITI. Constitution Imperiale d’Haiti. Mai 20, 1805.

IPÊ-AMARELO. Produção de Paulo Nazareth. São Paulo: Prêmio MASP de Artes Visuais, 2013. 1 DVD (15 minutos), color.

L’ARBE d’oublier. Produção de Paulo Nazareth. São Paulo: Prêmio MASP de Artes Visuais, 2013. 1 DVD (27 minutos), color.

LAURIANO, J. Invasão, etnocídio, democracia racial e apropriação. 2017. 1 site-specific, color., 963 cm x 450 cm.

LIMA, D. Curadoria – Agora somos todx negrxs?. Associação Cultural Videobrasil, São Paulo, 2017. Disponível em: <http://site.videobrasil.org.br/exposicoes/galpaovb/agorasomostodxsnegrxs/>. Acesso em: 22 jan. 2017.

MERCI beaucoup, blanc! Produção de Musa Michelle Mattiuzi. São Paulo: Exposição Agora somos todxs negrxs?, 2017. 1 DVD (9 minutos), color.

O BATEDOR de bolsa. Produção de Dalton Paula. 2011. 1 DVD (1 minuto), color.

O SAMBA do crioulo doido. Produção de Luiz Abreu. São Paulo: Exposição Agora somos todxs negrxs?, 2017. 1 DVD (22 minutos), color.

PRATA, N. P. Interior do Galpão VB. 2017. 1 fotografia, color. Disponível em: <https://www.flickr.com/photos/videobrasil/36832163290/in/album-72157685943399861/>. Acesso em: 27 fev. 2017.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

TRANSMUTAÇÃO da carne. Produção de Ayrson Heráclito. São Paulo: Exposição Agora somos todxs negrxs?, 2017. 1 DVD (4 minutos), color.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.