On contemporary reconfigurations of art system(s)
PDF (Português (Brasil))

Supplementary Files

PDF (Português (Brasil))

Keywords

Sistema da arte
Regras da arte
Fluxos
Redes
Ecossistema.

How to Cite

FETTER, Bruna Wulff. On contemporary reconfigurations of art system(s). MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 3, p. 102–119, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i3.1077. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663230. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

Seeking to complexify the concept of art system in the contemporaneity, this article presents some of its main features and operating mechanisms in the last decades. For this and starting from the three elementary spheres of legitimation, the production-distribution-consumption tripod, actors and situations were added to account for the current reality, such as the role of the curator or the art fair. In this sense, I point out how the notion of network and the understanding of the typical flows of the globalized scenario reconfigure the structure of the system and affect the existing power relations. Keeping in mind geopolitical issues and the specificities of the different landscapes, I present the idea of the plurality of art systems, reinforced by the analogy with the ecosystem concept, to compose an updated conceptual modeling of what the term art system encompasses today.

https://doi.org/10.24978/mod.v2i3.1077
PDF (Português (Brasil))

References

ARTPRICE. Relatório anual da Artprice de 2012. Disponível em: <http://web.artprice.com/AMI/AMI.aspx?id=MzIxNTExOTM3OTU1Nzk>. Acesso em: 10 jun. 2016.

BOURDIEU, P. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. São Paulo: Zouk, 2002.

_____. As regras da arte. São Paulo: Cia. das Letras, [1995] 2010.

BUENO, M. L. Artes plásticas no século XX: modernidade e globalização. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1999.

BULHÕES, M. A. Lacunas como ponto de partida. In: _____. Artes plásticas no Rio Grande do Sul: pesquisas recentes. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 1995.

CAUQUELIN, A. Arte contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CANCLINI, N. G. A sociedade sem relato: antropologia e estética da iminência. São Paulo: EDUSP, 2012.

DI MAGGIO, P. J.; POWELL W. W. The Iron Cage Revisited: Institucional isomorphism and collective rationality in organizational fields. In: American Sociological Reviews, Vol. 48, N. 2 (Apr, 1983), pp. 147-160.

FETTER, B. W. Narrativas Conflitantes e Convergentes: as feiras e os ecossistemas contemporâneos da arte. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UFRGS. Porto Alegre: 2016.

GRAW, I. High Price: Art Between the Market and Celebrity Culture. Berlin: Sternberg Press, 2009.

_____. The Gallerist’s Hat. In: Texte Zur Kunst. 24/12/2014. Jahrgang, Heft 96, p. 82-97.

LATOUR, B. Reagregando o social/ Bruno Latour. Salvador: Edufba, 2012; Bauru, São Paulo: Edusc, 2012.

LIPOVETSKY, G; SEROY, J. A estetização do mundo: Viver na era do capitalismo. São Paulo: Cia. das Letras, 2015.

MOULIN, R. O mercado da arte: mundialização e novas tecnologias. Porto Alegre: Zouk, 2007.

QUEMIN, A.; FIALHO, A. L. O valor da obra de arte. São Paulo: Metalivros, 2014.

RICKLEFS, R. E. A economia da natureza. 6a edição, Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2010.

SIMON, J. Neomaterialism. Berlin: Sternberg Press, 2013.

SHINER, Larry. La invención del arte - una historia cultural. Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós Estética 36, 2010.

VELTHUIS, O. The contemporary art market between stasis and flux. In: LIND, M.; VELTHIUS, O. (orgs.). Contemporary art and its commercial markets: A report on current conditions and future scenarios. Berlin: Sternberg Press, Tensta Konsthall, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.