A singular futurism
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Menotti Del Picchia
futurismo
Semana de Arte Moderna
crítica de arte
cinema.

How to Cite

FABRIS, Annateresa. A singular futurism: Menotti Del Picchia. MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 29–48, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i1.950. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663350. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The author presents different interpretations of Futurism by the writer Menotti Del Picchia, especially his extremely nationalist vision of modernism. After the most militant moment, the writer creates a narrative for the events of which he was protagonist, expurgating of them the dialogue that the Brazilian modernist group maintained with the new European artistic poetics. He establishes a false distinction between the two poles that would have acted in the Semana de Arte Moderna in Brazil. Del Picchia's versions can be considered opportunistic, since he was the main promoter of Futurism in Brazil and also of the ideas that could be associated with it between 1920 and 1922 and impacted the understanding of the Semana itself, of literature, visual arts and cinema in the 1920s.

https://doi.org/10.24978/mod.v2i1.950
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, M. O Homem e a Morte. Klaxon, São Paulo, nº 8-9, dez. 1922 – jan. 1923.

ANDRADE, M. Curemos Peri (Carta aberta a Menotti Del Picchia. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, nº 57, jul. 2000, p. 33-36.

ANTONINI, G.; OLIVA, G. Introduzione generale. In: D’ANNUNZIO, G. Prose scelte: Solus ad solam/Notturno/da Le faville del maglio/Il libro segreto. Roma: Newton Compton, 1995.

CARRÀ, M. Convergenze e difficoltà fra Milano e Firenze. In: Futurismo a Firenze: 1910-1920. Firenze: Sansoni, 1984.

CASTAGNOLA, R. Introduzione. In: D’ANNUNZIO, Gabriele. Forse che sì forse che no. Milano: Mondadori, 2005.

CASTRO, Ana Claudia Veiga de. A São Paulo de Menotti del Picchia: arquitetura, arte e cidade nas crônicas de um modernista. São Paulo: Alameda, 2008.

D’ANNUNZIO, G. Forse che sì forse che no. Milano: Mondadori, 2005.

DANTAS, V. Desmanchando o naturalismo. Capítulos obscuríssimos da crítica de Mário e Oswald. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, nº 57, jul. 2000.

DE MARIA, L. (org.). Introduzione. In: Per conoscere Marinetti e il futurismo. Milano: Mondadori, 1973.

DEL PICCHIA, M. (Helios). O pão de Moloch (Chronicas e phantasias). São Paulo: Typographia Piratininga, 1921.

DEL PICCHIA, M. O Homem e a Morte: tragédia cerebral. São Paulo: Monteiro Lobato e Cia., 1922.

DEL PICCHIA, M. (Helios). As nascentes do Nilo. In: O nariz de Cleopatra: phantasias e chronicas. São Paulo: Monteiro Lobato e Cia., 1923.

DEL PICCHIA, M. O despertar de São Paulo (Episódios do século XVI e do século XX na terra bandeirante). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1933.

DEL PICCHIA, M. A longa viagem: 2ª etapa. São Paulo: Martins/Conselho Estadual de Cultura, 1972.

DEL PICCHIA, M. A “Semana” revolucionária. Campinas: Pontes, 1992.

FABRIS, A. O futurismo paulista: hipóteses para o estudo da chegada da vanguarda ao Brasil. São Paulo: Perspectiva/Edusp, 1994.

FARIA, Daniel. O mito modernista. Uberlândia: Edufu, 2006.

GIACON, M.R. ‘Impones plagiario pudorem’. D’Annunzio romanziere e l’affair des plagiats. Archivio D’Annunzio, Venezia, v. 1, out. 2014.

GIOVANNETTI, P. Il ‘militante sogno’ dei primi voli. Aeroplani e letteratura 1905-1915. In: FERRARI, Paolo (org.). L’aeronautica italiana: una storia del Novecento. Milano: Franco Angeli, nº 11, 2005.

GULLACE, G. Gabriele D’Annunzio in France: a study in cultural relations. Syracuse: University of Syracuse Press, 1966.

HENRIQUES, A. B. A cultura rotineira e a lavoura racional: proposições na Revista Agrícola (São Paulo, 1895-1907). Assis: Faculdade de Ciências e Letras/Universidade Estadual Paulista, 2010.

LOBATO, Monteiro. Menotti Del Picchia – O Homem e a Morte. Revista do Brasil. São Paulo, nº 83, nov. 1922.

LUCA, T. São Paulo e a construção da identidade nacional. In: FERREIRA, Antonio Celso; LUCA, Tania Regina de; IOKOI, Zilda Grícoli (orgs.). Encontros com a história: percursos históricos e historiografia de São Paulo. São Paulo: Editora Unesp, 1999.

MORETTIN, E. O cinema e a Exposição Internacional do Centenário da Independência do Brasil. ArtCultura, Uberlândia, v. 15, nº 27, jul.-dez. 2013.

NIVA, L. Note. In: D’ANNUNZIO, Gabriele. Prose di romanzi. Milano: Mondadori, v. II., 2001.

PAPINI, Giovanni. Contro Firenze. Lacerba, Firenze, ano I, nº 24, 15 dez. 1913.

PAPINI, Giovanni. L’esperienza futurista: 1913-1914. Firenze: Vallecchi, 1981.

PIERI, Piero. La politica dei letterati: Mario Morasso e la crisi del modernismo europeo. Bologna: CLUEB, 1993.

RAIMONDI, E. Introduzione. In: D’ANNUNZIO, Gabriele. Prose di romanzi. Milano: Mondadori, v. II., 2001.

SANTOS, M. Da capital bandeirante às imagens do cinema institucional de São Paulo (1930-1940). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2011.

SOFFICI, A. Primi principi di una estetica futurista. Firenze: Vallecchi, 1920.

TISDALL, C; BOZZOLLA, A. Futurismo. Milano: Rusconi, 1988.

VERDONE, M. Il movimento futurista. Roma: Lucarini, 1986.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.