Walking time of urban intervention
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Tempo
Fotografia
Cidade
Olhar
Intervenção Urbana.

How to Cite

VIDICA, Ana Rita. Walking time of urban intervention: Temporal relations in the artworks Imagens Posteriores, Giganto and Polaroides (in)visíveis. MODOS, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 111–131, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i1.900. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663354. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This paper derives from reflections on time in three urban interventions with photography, namely Patricia Gouvêa’s Imagens Posteriores (2000-2013), Raquel Brust’s Giganto (2009-2013) and Tom Lisboa’s Polaroides (in)visíveis (2005-2011). I place myself before the images and documents-sign of the artworks bearing in mind the propositions of the philosopher and historian Georges Didi-Huberman (1998, 2013, 2015), out of which emerges a temporal crossing of past, present and future. This crossing is due to the perception of timeline proposed by the philosopher Gilles Deleuze (1987): “time wasted”; “time lost”; “time regained” and “time rediscovered”. Furthermore, it is added the concept of “walking time”, set up by myself, concerning the temporal structure that results from the association of “time happening” with “plain space”. The perception of these times leads to the discussion of the temporal crossings in relation to other urbanity, photography and art images, anachronicaly seen within the works, directed towards the past. And towards the future, at the meeting with the looks in the city, it brings out relationship between work, artist, spectator, either in the virtual or in the urban space.

https://doi.org/10.24978/mod.v2i1.900
PDF (Português (Brasil))

References

CHIODETTO, Eder (org.). Geração 00: A nova fotografia brasileira. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2013.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Trad. Antônio Carlos Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1987.

__________. Platão e o Simulacro. In: Lógica do sentido. Trad. Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2009.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia (vol. 5). Trad. Peter Pélbart e Janice Caiafa. São Paulo: Ed. 34, 1997.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 1998.

__________. Imagens apesar de tudo. Trad. Vanessa Brito; João Pedro Cachopo. Lisboa: KKYM, 2012.

__________. Diante da imagem: questão colocada aos fins de uma história da arte. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Ed. 34, 2013.

__________. Diante do tempo: história da arte e anacronismo das imagens. Trad. Vera Casa Nova; Márcia Arbex. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

DOSSE, François. Renascimento do acontecimento: um desafio para o historiador: entre Esfinge e Fênix. Trad. Constância Morel. São Paulo: Editora Unesp, 2013.

FOUCAULT, Michel. Outros espaços (Conferência 1984). In: Estética: literatura e pintura, música e cinema. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Pequenas crises: experiência estética nos mundos cotidianos. Trad. George Otte. In: GUIMARÃES, César; LEAL, Bruno; MENDONÇA, Carlos Camargos (orgs.). Comunicação e experiência estética. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

LE GOFF, Jacques. Documento/Monumento. In: História e Memória. Trad. Bernardo Leitão. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003.

MONTEIRO, Charles. História, fotografia e cidade: reflexões teórico-metodológicas sobre o campo de pesquisa. In: Revista Métis – História & Cultura, vol. 5, nº 9, p. 11-23, 2006.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Netto. São Paulo: EXO experimental org.; Editora 34, 2009.

__________. O espectador emancipado. Trad. Ivone C. Benedetti. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

VEYNE, Paul. Como se escreve a história. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1971.

VISCONTI, Jacopo Crivelli. Novas derivas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 MODOS

Downloads

Download data is not yet available.