The texture of the backlands
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Photography
Poetry
Meta-image
Metalanguage
Bahian photography

How to Cite

RABELO, Elson de Assis. The texture of the backlands: metalanguage and meta-image in the work of Euvaldo Macedo Filho. MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 75–92, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8663917. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663917. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

In this text, we analyze a section of the written and photographic production of the artist Euvaldo Macedo Filho (1952-1982), which lived in Bahia, Brazil, aiming to problematize the recurrence of other texts and images, particularly in his photographs, which constitute a metalanguage and a meta-image. Through a methodological selection of writings and series of images, we inquire the artist's gaze, informed by his poetic and visual references, in an attempt to understand, in addition to his creative processes, certain social processes of the hinterlands of the Brazilian Northeast (the "Nordeste") in the end of the 1970’s and the early 1980’s. Showing the body-to-body between subjects, in their different social practices, and the texts and images that populated those spaces, the artist, who worked on the two creative fronts of poetry and photography, displaced the notion of art, which had been questioned, since the 1960s, by photography.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8663917
PDF (Português (Brasil))

References

ASSIS, A. C. C. de. Euvaldo Macêdo Filho: um olhar para além da fotografia. Juazeiro, Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Artes Visuais) – Universidade Federal do Vale do São Francisco, 2013.

BELTING, H. Meio, imagem, corpo. In: BELTING, H. Antropologia da imagem. Lisboa: KKYM; EAUM, 2014.

BOLLE, W. As siglas em cores no Trabalho das passagens, de W. Benjamin. Estudos Avançados. São Paulo, USP, 10 (27), 1996.

BÜRGER, P. Teoria da vanguarda. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

CAMPOS, A. Pontos-perifeira-poesia concreta. In: CAMPOS, A.; PIGNATARI, D.; CAMPOS, H. Teoria da poesia concreta. Cotia: Ateliê Editorial, 2006.

CASTELO BRANCO, E. de A. Todos os dias de Paupéria: Torquato Neto e a invenção da Tropicália. São Paulo: Annablume, 2005.

CONDURU, R. Fluxos da arte em marés da modernidade entre África, Brasil e além. In: KERN, Maria Lucia; MACEDO, J.R. (Orgs.). Triângulo Atlântico: fluxos, memória, práticas culturais e artísticas. Porto Alegre: Sulina, 2020.

COSTA, H. Da fotografia como arte à arte como fotografia: a experiência do Museu de Arte Contemporânea da USP na década de 1970. Anais do Museu Paulista, São Paulo. v. 16. n. 2. p. 131-173. jul.-dez. 2008.

DERRIDA, J. A farmácia de Platão. 3. ed. São Paulo: Iluminuras, 2005.

DUBOIS, P. Da imagem-traço à imagem-ficção: O movimento das teorias da fotografia de 1980 aos nossos dias. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 13, n. 22, p. 31-51, jan.-jul. 2017.

FONTCUBERTA, J. Indiferencias fotográficas y ética de la imagen fotoperiodística. Barcelona: Gustavo Gili, 2011.

FOSTER, S. C. La cognición cultural, el dadaísmo berlinés, la fotografía y la ideología del espacio. In: YATES, Steven. Poéticas del espacio: antología crítica sobre la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.

FREUND, G. La fotografía, expresión artística. In: FREUND, G. La fotografía como documento social. Barcelona: Gustavo Gili, 2011.

GOUVEA, I. Lambe-lambe: resistindo à extinção. Jornal FotoBahia, Salvador, Grupo de Fotógrafos da Bahia, n. 1, jul. 1981.

GROBET, L. Imágenes de miseria: folclor o denuncia. In: MARZO, Jorge Luis (Ed.). Fotografía y activismo. Textos y prácticas (1979-2000). Barcelona: Gustavo Gili, 2006.

HARA, T. R. As Flores Além do Bem e do Mal: correspondências entre Baudelaire e Nietzsche. In: SANTOS, Volnei Edson dos (Org.). O Trágico e seus Rastros. Londrina: UEL, 2002.

KRAUSS, R. Os espaços discursivos da fotografia. In: KRAUSS, R. O fotográfico. Barcelona: Gustavo Gili, 2010.

MACEDO FILHO, E. Escritos Autorais (EA). Juazeiro: [s.n., s.d.].

MACEDO FILHO, E. Boneca de Cauim de Curare (BCC). Juazeiro: [s.n., s.d.].

MACEDO FILHO, E. À flor da pele (AFP). Poemas. Juazeiro: [s.n., s.d.].

MACEDO FILHO, E. Caderno de Babilaques (CB). Juazeiro: [s.n., s.d.].

MAUAD, A. M. Entre tempos e olhares: sobre a noção de testemunho na prática artística de Rosângela Rennó. História Oral, v. 21, n. 2, p. 7-30, jul.-dez. 2018.

MAUAD, A. M. A UNE somos nós, nossa força e nossa voz... experiência fotográfica e os sentidos da história no século XX. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 6, n. 8, p.169-193, jan.-jun. 2010.

MAUAD, A. M. Poses e flagrantes. Ensaios sobre história e fotografias. Rio de Janeiro: EDUFF, 2008.

PROENÇA FILHO, D. Pós-modernismo e literatura. 2. ed. São Paulo: Ática, 1995.

RABELO, E. de A. O ativismo da imagem: a virada política nas memórias do Grupo de Fotógrafos da Bahia, Brasil. Cambios y permanências, Bogotá, v. 11, n. 1, p. 756-769, jan.-jun. 2020.

RABELO, E. de A. "Sangue para as almas": metamorfoses do olhar na visualização da Penitência do Vale do São Francisco In: PORTELA, C. S.; SILVA, J. S. da.; SANTOS, L. de A.; SANTOS, T. L. dos (Orgs.). Leituras sobre religião: cultura, política e identidade. São Luís: UFMA, 2015, v. 1, p. 159-178.

RANCIÉRE, J. A partilha do sensível. Estética e política. São Paulo, 34, 2005.

SALLES, C. A. A fotografia no contexto da experimentação contemporânea. Discursos fotográficos, Londrina, v. 11, n. 19, jul.-dez. 2015.

SANTIAGO JR., Francisco das Chagas Fernandes. A virada e a imagem: história teórica do pictorial/iconic/visual turn e suas implicações para as humanidades. Anais do Museu Paulista, São Paulo, Nova Série, vol. 27, 2019, p. 1-51.

TAGG, J. El retrato fotográfico y la producción de mercancías. In: TAGG, J. El peso de la representación. Barcelona: Gustavo Gili, 2005.

VISCONTI, J. C. Evidências ocultas/Hidden Evidence. In: MILHAZES, Beatriz; RENNÓ, Rosângela. Shattered dreams: Sonhos despedaçados. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2003, p. 42-54 (português), p. 26-38 (english).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Elson de Assis Rabelo

Downloads

Download data is not yet available.