“When I was a girl, I fell in love with objects”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Abstraction
Figuration
Sensitive geometry
Modern painting
Maria Leontina

How to Cite

SACCHETTIN, Priscila. “When I was a girl, I fell in love with objects”: oictorial work by Maria Leontina and sensitive geometry. MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 250–268, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8663995. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8663995. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

Starting from the term “sensitive geometry”, I analyze the pictorial work by Maria Leontina Franco da Costa, choosing the period between the end of the 1940s and the beginning of the 1960s as a time frame. I intend to examine the formal and poetic implications of the permanence of figurative allusions in the artist's work, which nevertheless unfolds in the field of abstraction. For this, I survey paintings from the period mentioned, and I also consider the artist's testimonies regarding her artistic practice. I thus demonstrate how Leontina's aesthetic position points to a problematization of abstraction, insofar as it works with the conciliation - and not the rupture - between abstract and figurative.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8663995
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, A. Morandi: os artistas e a crítica do Brasil. In: MASSI, A. Morandi no Brasil. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012.

ANÔNIMO. Encontro com Maria Leontina. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, p.16-17 ago.1952, p. 9.

ANÔNIMO. Fala Maria Leontina, consagrada pintora paulista. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, p.7. 13 mar. 1955.

AYALA, W. Em torno de Maria Leontina. Jornal do Commercio, Rio de Janeiro, 11 fev. 1979. Reproduzido em VENANCIO FILHO, P. et al. Maria Leontina: pintura sussurro. São Paulo: Arauco Editora, 2008.

CABAÑAS, K. M. Learning from madness: Mário Pedrosa and the physiognomic Gestalt. October 153, p. 42–64, verão 2015.

CARVALHO, R. de. A formação do pensamento estético de Osório César: estudo dos textos sobre arte e cultura escritos no período de 1920 a 1960. 2016. Tese (Doutorado em História) – IFCH/UNICAMP, Campinas, 2016.

COCCHIARALE, F.; GEIGER, A. B. (Orgs.). Abstracionismo, geométrico e informal: a vanguarda brasileira nos anos cinqüenta. Rio de Janeiro: FUNARTE, Instituto Nacional de Artes Plásticas, 1987.

FERRAZ, G. Retrospectiva Waldemar da Costa: exposição homenagem ao mestre. São Paulo: MAM, 1972.

HERKENHOFF, P. Maria Leontina. Rio de Janeiro: Papel e Tinta, 2010.

MACIEL, A. Waldemar da Costa: alguns aspectos da sua pintura. Curitiba: MAC, 1981.

MAMMÌ, L. Volpi. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

MARIA LEONTINA. Depoimento no X Salão de Arte Contemporânea de Campinas. 1975. In: VENANCIO FILHO, P. et al. Maria Leontina: pintura sussurro. São Paulo: Arauco Editora, 2008.

MASSI, A. O tempo interior de Giorgio Morandi. In: MASSI, A. Morandi no Brasil. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012. Disponível em: http://iberecamargo.org.br/wp-content/uploads/2018/10/catalogo_giorgio-morandi-no-brasil.pdf. Acesso em 18. dez. 2020.

MENDES, M. Morandi: um abstrato em campo figurativo. In: MASSI, A. Morandi no Brasil. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012.

MORAIS, F. A pintura como silêncio. In: MORAIS, F. (Cur.). Milton Dacosta e Maria Leontina: um diálogo. Rio de Janeiro: CCBB, 1999.

PEDROSA, M. Maria Leontina no Tenreiro. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 6, 01 fev. 1958

PEDROSA, M. Da natureza afetiva da forma na obra de arte. In: Arte, forma e personalidade: 3 estudos. São Paulo: Kairós, 1979, p. 12-82. (Publicado originalmente em 1949).

PEDROSA, M. Arte, necessidade vital. In: MAMMÌ, L. (Org.). Mário Pedrosa: arte: ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2015a, p. 48-67 (texto publicado originalmente em 1947).

PEDROSA, M. Forma e personalidade. In: MAMMÌ, L. (Org.). Mário Pedrosa: arte: ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2015b, p. 129-177 (texto publicado originalmente em 1951).

PÉREZ-BARREIRO, G.; SOMMER, M. (Orgs.). Mário Pedrosa: de la naturaleza afectiva de la forma. Madri: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2017. Disponível em: https://issuu.com/museoreinasofia/docs/mario_pedros_baja. Acesso em: 18 dez. 2020.

PONTUAL, R. Do mundo, a América Latina. Entre as geometrias, a sensível. In: _____. América Latina: Geometria Sensível. Rio de Janeiro: Edições Jornal do Brasil, 1978a.

PONTUAL, R. Brasil: as possíveis geometrias. In: PONTUAL, R. América Latina: Geometria Sensível. Rio de Janeiro: Edições Jornal do Brasil, 1978b.

TORRES GARCÍA, J. Recuperación del Objeto, 1949. In: PONTUAL, R. América Latina: Geometria Sensível. Rio de Janeiro: Edições Jornal do Brasil, 1978.

VENANCIO FILHO, P. Maria Leontina: pintura sussurro. In: VENANCIO FILHO, P. Maria Leontina: pintura sussurro. São Paulo: Arauco Editora, 2008.

ZAGO, R. Os Salões de Arte Contemporânea de Campinas: 1965-77. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO EM HISTÓRIA DA ARTE, 23., 2008, Rio de Janeiro (RJ). Anais... Rio de Janeiro: CBHA, 2009, p.212-219. Disponível em: https://hosting.iar.unicamp.br/vanguardasemcampinas/downloads/comuc_renatazago.pdf. Acesso em: 27 set. 2020.

ZANINI, W. (Org.). História geral da arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles, 1983. 2 v.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Priscila Sacchettin

Downloads

Download data is not yet available.