A critical controversy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Geometric abstraction
Concrete art
Alfredo Volpi
Mário Pedrosa
Museum of Modern Art of Rio de Janeiro

How to Cite

VARELA, Elizabeth Catoia. A critical controversy : a critical controversy . MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 216–229, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8664007. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664007. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

The Museum of Modern Art of Rio de Janeiro - MAM Rio - was an institution recently inaugurated in the Brazilian artistic scene of the decade of the 1950s. Aiming to be the stage for the most recent art, the Museum held exhibitions of geometric and informal abstract art, organized courses, and gathered the proponents of concrete and neo-concrete art. Two exhibitions in particular, the Grupo Frente second collective exhibition and the 1st Neoconcrete Exhibition, are mainstays of the scholarship on Brazilian concretism. However, it is important to research the Alfredo Volpi retrospective, organized by Mário Pedrosa in 1957. This exhibition was widely commented by the main critics of the time, with texts by Mário Pedrosa, Antônio Bento, Jayme Maurício, José Roberto Teixeira Leite, Manuel Bandeira and Ferreira Gullar. Studying individual exhibitions such as Volpi's, we aim to reveal previously unstudied connections about how geometric abstraction was experienced in Brazil. Considering that Volpi was already a prestigious painter, his participation in the concrete trend reaffirmed the value of the movement. This study will seek to reconstruct the critical debate that occurred, highlighting its main lines of tension.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8664007
PDF (Português (Brasil))

References

PERGUNTAS sobre Volpi: um debate sobre arte brasileira. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2009. Mediadora Vanda Klabin.

AMARAL, A. Volpi: construção e reducionismo sob a luz dos trópicos. In: Volpi: obras selecionadas, décadas de 40, 50, 60, 70, 80. São Paulo: Sylvio Nery da Fonseca Escritório de Arte, 1999, p. 2-5. Catálogo.

AMARAL, A. (Coord.). Alfredo Volpi: pintura (1914-1972). Rio de Janeiro: MAM Rio, 1972. Catálogo.

ARAÚJO, O. T. de. Apresentação. In: Volpi: projetos e estudos em retrospectiva 40-70. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 1993, p. V-XXVIII. Catálogo.

ARAÚJO, O. T. de. Com os olhos da história. In: Volpi: 90 anos. São Paulo: Museu de Arte Moderna, 1986, p. 3-12. Catálogo.

BANDEIRA, M. Volpi. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 5, 26 jun. 1957.

BARATA, M. Razões de ser e importância do museu de arte moderna. In: Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro. Rio de janeiro, 1952, p. 4-14. Catálogo.

BENTO, A. A retrospectiva Volpi: mestre da pintura popular. Diário Carioca, Rio de Janeiro, p. 6, 16 jun. 1957.

BENTO, A. O fim da festa concretista. Diário Carioca, Rio de Janeiro, p. 6, 22 fev. 1957.

BENTO, A. O mestre brasileiro de sua época. Diário Carioca, Rio de Janeiro, p. 3, 23 jun. 1957.

BRASIL JR., A. “Alfredo Volpi na Berlinda”: crítica de arte e projetos estéticos concorrentes. Teoria e Cultura, Juiz de Fora, v. 14, n.1, p. 14-30, jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/TeoriaeCultura/article/view/25998. Acesso em: 09 ago. 2020.

COUTO, M. de F. M. Por uma vanguarda nacional: a crítica brasileira em busca de uma identidade artística (1940-1960). Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2004.

CRÍTICOS e artistas discutem Volpi. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 14 jun. 1957. Primeiro caderno, p. 8.

GULLAR, F. Volpi. Mestre Brasileiro. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 16-17 jun. 1957. Suplemento Dominical do Jornal do Brasil, p. 9.

GULLAR, F. Volpi: pintor popular mas não muito... Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 30 jun. 1957. Suplemento Dominical do Jornal do Brasil, p. 9.

VOLPI: glosa 8. Saber pictórico. In: HERKENHOFF, P. Pincelada, pintura e método: projeções da década de 50. São Paulo: Instituto Tomie Ohtake, 2009, p. 156-175.

LEITE, J. R. T. Uma “enquete” incompreensível. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 28 jun. 1957. Segunda seção, p. 2. Coluna Vida das artes.

LEITE, J. R. T. Volpi no Museu de Arte Moderna. Diário de Notícias, Rio de Janeiro, 19 jun. 1957. Segunda seção, p. 2. Coluna Vida das Artes.

MAURÍCIO, J. Volpi: do impressionismo ao concretismo. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 7 jun. 1957. Primeiro caderno, p. 1, 14.

NAVES, R. A complexidade de Volpi: notas sobre o diálogo do artista com concretistas e neoconcretistas. Novos estudos: CEBRAP, São Paulo, n. 81, p. 139-155, jul. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S0101-33002008000200011&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 9 ago. 2020.

NAVES, Rodrigo. Anonimato e singularidade em Volpi. In: NAVES, Rodrigo. A forma difícil: ensaios sobre arte brasileira. São Paulo: Ática, 1996, p. 179-195.

NELSON, A. Tres vanguardias: continuidad y desunión en el concretismo brasileño. In: HERRERA, L.; KOCH, K.; SANTANA, R. Cruce de Miradas: visiones de América Latina; Colección Patricia Phelps de Cisneros. Cidade do México: Fundación Cisneros, 2006, p. 73-82.

PEDROSA, M. Apresentação. In: Volpi: 1924-1957. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna, 1957. p. [2-8]. Catálogo.

PEDROSA, M. Apresentação. In: Grupo Frente: segunda mostra coletiva. Rio de Janeiro, Museu de Arte Moderna, 1957, p. 1-5. Catálogo.

PEDROSA, M. A exposição de Volpi. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 12 jun. 1957. Primeiro caderno, p. 8.

PEDROSA, M. Introdução a Alfredo Volpi. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 2 jun. 1957. Suplemento Dominical Jornal do Brasil, p. 9.

PEDROSA, M. Itinerário de uma retrospectiva. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 13 jun. 1957. Primeiro caderno, p. 8.

PEDROSA, M. Não é nosso mas está no “Jornal do Brasil” para entregar ao dono um quadro de Volpi. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 21 fev. 1957. Primeiro caderno, p. 8.

PEDROSA, M. Paulistas e cariocas. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 19 fev. 1957. Primeiro caderno, p. 8.

PEDROSA, M. Volpi, uma lição de ética. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 08 jun. 1957. Primeiro caderno, p. 8.

PIGNATARI, D. Décio Pignatari depõe: a exposição de arte concreta e Volpi. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 13 jan. 1957. Suplemento Dominical Jornal do Brasil, p. 9.

PONTUAL, R. A floração abstracionista. In: PONTUAL, R. Entre dois séculos: arte brasileira do século XX na Coleção Gilberto Chateaubriand. Rio de Janeiro: JB, 1987, p. 191-258.

TROTA, T. Alfredo Volpi na berlinda. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 23 jun. 1957. Suplemento Dominical Jornal do Brasil, p. 7.

VOLPI: ensaísta. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 5 jul. 1957. Primeiro caderno, p. 8.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Elizabeth Catoia Varela

Downloads

Download data is not yet available.