The common denominator of the avant-garde
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Leirner Prize for Contemporary Art
Folhas art gallery
Post-war art
Abstract art
Figurative art

How to Cite

BARROS, Regina Teixeira de. The common denominator of the avant-garde: the Leirner Prize of Contemporary Art . MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 199–214, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8664009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664009. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article examines the works that won the Prêmio Leirner de Arte Contemporânea (Leirner Prize for Contemporary Art), awarded annually between 1958 and 1962 by the Galeria de Arte das Folhas (Folhas Art Gallery), based in São Paulo, Brazil. Funded by industrialist Isaí Leirner, the acquisition awards covered the four traditional categories of art – painting, sculpture, drawing, and engraving. Many laureates were non-geometric abstract works, but figurative pieces of diverse trends also represented a significant number. Given the importance of the prize – one of the most competitive at the time – and the heterogeneity of the set of works, we must rethink canonical narratives about artistic production in Brazil between the late 1950s and early 1960s. To judge from the Leirner awards, lyrical abstraction unfolded in multiple facets and figurative artists continued to be recognized, while Concrete and Neoconcrete art were far from being the dominant modes.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8664009
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMO, L. Savério Castellano. In: Clara Heteny, Gisela Eichbaum, Savério Castellano. São Paulo: Galeria de Arte das Folhas, jun. 1958.

ALVAREZ, M. Calligraphic Abstraction and Postwar Brazilian Informalist Painting. In: ALVAREZ, M.; FRANCO, A. (Orgs.). New Geographies of Abstract Art in Postwar Latin America. New York: Routledge, 2019.

ALVAREZ, M. Minor Transnational Brazilian Art, Third Text, 30: 1-2, p. 76-89, 22 dec. 2016. Disponível em: https://www.academia.edu/30578369/Minor_Transnational_Brazilian_Art. Acesso em: 20 abr. 2020.

ATRIBUÍDOS ontem os Prêmios Leirner da temporada 61/62. Folha de São Paulo, 10 jun. 1962.

AVELAR, A. C. de. A raiz emocional: arte brasileira na crítica de Lourival Gomes Machado. São Paulo: Alameda, 2014.

BARROS, R. T. de. A Galeria de Arte das Folhas e o Prêmio Leirner de Arte Contemporânea: arte e meio artístico em São Paulo, 1958-1962. 2020. Tese. (Doutorado em Estética e História da Arte) – PPGEHA/USP, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-03122020-214613/.

BARROS, S. T. de; MESQUITA, I. Introdução. In: Expressionismo no Brasil: heranças e afinidades. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 1985.

BARCINSKI, F. W. (Org.). Sobre a arte brasileira: da Pré-história aos anos 1960. São Paulo: WMF Martins Fontes: Sesc, 2014.

BARDI, P. M. Fernando Odriozola. In: Fernando Odriozola, José Antonio da Silva, Lisa Ficker Hofmann, Moussia Pinto Alves, Raimundo de Oliveira, Yolanda Mohalyi. São Paulo: Galeria de Arte das Folhas, nov. 1958.

BERKOWTZ, M. Apresentação de Anna Letycia. In: Aluísio Carvão, Anna Letycia, Frank Schaeffer, Mario Toral, Rubem Ludolf, Sergio Camargo. São Paulo: Galeria de Arte das Folhas, out. 1958.

COUTO, M. de F. M. Por uma vanguarda nacional: a crítica brasileira em busca de uma identidade artística (1940-1960). Campinas: Unicamp, 2004.

D’AMBROSIO, O. A. F. Um mergulho no Brasil naïf: a Bienal Naïfs do Brasil do SESC Piracicaba 1992 a 2010. 2013. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2013. Disponível em: http://tede.mackenzie.br/jspui/bitstream/tede/2068/1/Oscar%20Alejandro%20Fabian%20DAmbrosio.pdf. Acesso em: 15 set. 2020.

FERRAZ, G. Apresentação de Marcelo Grassmann. In: Alberto Teixeira, Decio Ferreira, Marcelo Grassmann, Maria Leontina. São Paulo: Galeria de Arte das Folhas, ago. 1958.

FERRAZ, G. Apresentação de Alberto Teixeira. In: Alberto Teixeira, Aldo Bonadei, Darcy Penteado, Yolanda Mohalyi. São Paulo: Galeria de Arte das Folhas, abr. 1961.

GERMANO, M. Apresentação de Yolanda Mohalyi. In: Alberto Teixeira, Aldo Bonadei, Darcy Penteado, Yolanda Mohalyi. São Paulo: Galeria de Arte das Folhas, abr. 1961.

GERMANO, M. Rita Rosenmayer. In: Diogo Serra, Luigi Zanotto, Maria Antonieta de Sousa Barros, Paulo Becker, Rita Rosenmayer. São Paulo: Galeria de Arte das Folhas, nov. 1960.

MAGALHÃES, A. G. Um outro acervo do MAC USP: Prêmios-Aquisição da Bienal de São Paulo, 1951-1963. In: MAGALHÃES, A. G. (Org.). Um outro acervo do MAC USP. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 2019, p. 26. Disponível em: http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/354/310/1291-1. Acesso em: 2 dez. 2019.

MONTOUCHET, P. C. Mozart Pellá. In: Ernestina Karman, José Antônio da Silva, Mozart Pellá, Pietro Nerici, Thomaz Ianelli. São Paulo: Galeria de Arte das Folhas, ago. 1960.

MORAIS, F. Felícia Leirner: a arte como missão. Campos do Jordão: Museu Felícia Leirner, 1991.

OKANO, M. Manabu Mabe. São Paulo: Folha de São Paulo: Instituto Itaú Cultural, 2013.

PEDROSA, M. Arte, necessidade vital. In: ARANTES, Otília (Org.). Forma e percepção estética. São Paulo: Edusp, 1996, p. 39-57.

PONTUAL, R. América Latina: geometria sensível. Rio de Janeiro: Jornal do Brasil, 1978.

TAVORA, M. L. L. O campo artístico da gravura em São Paulo: ensino, produção e circulação. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE: história da arte em transe. 37., 2017, Salvador. Anais... Salvador: CBHA, 2018, p. 396-403. Disponível em: http://www.cbha.art.br/coloquios/2017/anais/pdfs/Maria%20Luisa%20Luz%20Tavora.pdf. Acesso em: 31 out. 2019.

VIEIRA, J. G. Mostra conjunta para os Prêmio Leirner. Folha de São Paulo, 4 jun. 1962.

ZANINI, W. (Org.). História geral da arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walther Moreira Salles, 1983. v. 2.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Regina Teixeira de Barros

Downloads

Download data is not yet available.