Clashes of the Fundamentos Magazine with Abstraction
PDF (Português (Brasil))

Keywords

São Paulo Biennial, Abstraction, Fundamentos Magazine, Art Criticism, Colonialism.

How to Cite

LOPES, Almerinda Silva. Clashes of the Fundamentos Magazine with Abstraction: from intransigence to an attempt to understand. MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 291–310, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8664177. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664177. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This text reflects on the clashes waged by left-wing intellectuals, defenders of realism, against abstraction ​​and its awards at the 1st International Biennial of São Paulo (1951), based on the articles published in Fundamentos Magazine, founded in São Paulo (1948) by Monteiro Lobato. The criticisms were also directed at businessman Francisco Matarazzo Sobrinho (1898-1977), founder of Museu de Artes Moderna de São Paulo and the Bienal, and the North American Nelson Rockefeller (1908-1979), linked to the Museum of Modern Art in New York. The magazine's collaborators suspected that the foreign entrepreneur´s support for Brazilian cultural institutions cloaked other purposes: to get closer to the Brazilian government, aiming to expand its business and profits here; to antidemocratically subject the artistic and cultural area to the Cold War's expansionist and colonialist policy, inaugurating an unusual cycle of debates in Brazil.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8664177
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, A. Do MAM ao MAC: a história de uma coleção. In: AMARAL, A. Textos do Trópico de Capricórnio. Artigos e ensaios (1980-2005). São Paulo: Ed. 34, 2006, p. 238-279.

AMARAL, A. (org.). Mário Pedrosa: Mundo, Homem, Arte em Crise. São Paulo: Perspectiva, 1975.

AMARAL, A. Realismo versus abstracionismo e o confronto com a Bienal. In: Arte para quê? A preocupação social na arte brasileira 1930-1970. São Paulo: Nobel, 1984, p. 229-265.

AMARANTE, L. As Bienais de São Paulo: 1951-1987. São Paulo: Projeto, 1989.

ARTIGAS, J. B. Vilanova. A Bienal é contra os artistas brasileiros. Fundamentos, São Paulo, ano IV, n.23, p.10-12, dez. 1951.

BAYLEY, E. La era artística de la ficción representativa toca a su fin. In: Catálogo da 1ª. Exposición de la Associación Arte Concreta-invención, Buenos Aires, Salon Peuser, 18 de mar. a 03 de abril 1946. Tomás Maldonado. Documents of Latin American and Latino Art International Center for the Arts of the Americas at the Museum of Fine Arts, Houston, USA. Disponível em: https://icaa.mfah.org/s/en/itm/seach. Acesso em: 10 dez. 2020.

CARDOSO, P. R. Do Impressionismo ao abstracionismo. Fundamentos, São Paulo, n. 9-10, p.170-176, mar./abr. 1949.

COSTA, L. A Crise da Arte Contemporânea. In: Arte Contemporânea, (1): 2-3, ago./set. 1953.

CYPRIANO, F. Ímpeto destruidor. Folha de São Paulo, São Paulo, 20 maio 2001.

DANTO, A. L'Art Contemporain et la clôture de l´histoire. Paris: Éditons de Seuil, 2000.

DI CAVALCANTI, E. Realismo e Abstracionismo. Fundamentos, São Paulo, n. 3, p. 240-245, ago. 1948.

FALCÃO, F. Organizações Revolucionárias no Brasil: itinerários de integração à ordem. Tese (Doutorado em Serviço Social) – CFCH/UFRJ, Rio de Janeiro, 2010.

FERNANDES, J. E. Museu de Arte Moderna de São Paulo. Fundamentos, São Paulo, n. 9/10, p.194-197, mar./abr., 1949.

FERNANDES, J. E. Dois documentos, duas culturas, Fundamentos, São Paulo, n. 21, p.3-6, ago. 1951.

FORMIGA, T. Projetos afetivos e estéticos: os vínculos entre o crítico de arte Mário Pedrosa e o artista Alexander Calder. Sociologia e Antropologia, v. 9, n. 2, Rio de Janeiro, maio/ago. 2019. Disponível em: scielo.br/scielo.php?pid=S2238-38752019000200615&script=sci-abstract&ting=pt. Acesso em: dez. 2019.

GALEANO, E. As veias abertas da América Latina. Trad. Galeno de Freitas, 17ª. Edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983 (Estudos latino-americanos, v. 12).

GONÇALVES, L. Sérgio Milliet, crítico de arte. São Paulo: Edusp, 1992.

GUILBAUT, S. Respingos na parada modernista: a invasão fracassada da arte abstrata no Brasil, 1947-1848. Ars, São Paulo, ano 9, n. 18, p. 148-173, 2011.

GUILBAUT, S. Voir ne pas voir faut voir. Nîmes (France): Éditions Jacquelime Chambon, 1993.

“Independência Nacional e Cultura Brasileira” e “Congresso Paulista de Escritores” (Editorial), Fundamentos, São Paulo, n. 22, p.3-5, set. 1951.

MACHADO, L. G. Introdução. Catálogo da I Bienal, São Paulo: MAM, 1951, p.14-22.

MAGALHÃES, A. A disputa pela arte abstrata no Brasil: revisitando o acervo inicial do Museu de Arte Moderna de São Paulo, 1946-1952. Resgate: Revista Interdisciplinar de Cultura, Campinas (Unicamp), v. 25, n. 1, p.7-28, jan./jun. 2017. Disponível em: periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/864816. Acesso em: 25 ago. 2020.

MAGALHÃES, F. A Bienal de São Paulo e as Artes Plásticas no Brasil. In: Tradição e Ruptura. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1985.

MUKAROVSKY, J. Escritos de Estética y Semiótica de Arte. Barcelona: Ed. Gustavo Gili, 1977.

NEVES, A. O Homem Monteiro Lobato. Fundamentos, São Paulo, n. 4-5, p. 266-287, set./out. 1948.

NEVES, A. III Congresso Brasileiro de Escritores. Fundamentos, São Paulo, n. 14, p. 4-5, abr. 1950.

NONNEMBERG, G. Artes Plásticas: Congresso Internacional de Crítica de Arte; e Museu de Arte Moderna. Fundamentos, São Paulo, n. 4-5, p. 135-136, set./out. 1948.

OLIVEIRA, M. M. As Circunstâncias da criação da extensão rural no Brasil. Cadernos de Ciência & Tecnologia, Brasília, vol. 16, n. 2, , p. 97-134, maio/ago. 1999. Disponível em: http://jararaca.ufsm.br/websites/deaer/download/VIVIEN/Texto05/criacaoernobr.pdf. Acesso em 28 mar. 2020.

OLIVEIRA, R. C. A. A Bienal de São Paulo: forma histórica e produção cultural. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – PUC-SP, São Paulo, 2001. Disponível em: https://tedes2.pucsp.br/handele/handle/3280. Acesso em: 05 dez. 2020.

PEDREIRA, F. A Bienal – Impostura Cosmopolita. Fundamentos, São Paulo, n. 21, p.14-15, ago. 1951.

PEDREIRA, F. A Bienal e seus defensores. Fundamentos, São Paulo, n.22, p.12-13, 13 set. 1951.

PEDREIRA, F. A Crítica de Arte Moderna. Fundamentos, São Paulo, n. 24, p.13-15, jan. 1952.

PEDREIRA, F. Duas exposições em São Paulo. Fundamentos, São Paulo, n.19, p.30-31, jun. 1951.

PEDREIRA, F. Introdução à III Bienal. Fundamentos, São Paulo, n.37, p. 20-22, jul./ago. 1955.

PEDREIRA, F. O nó górdio das Artes Plásticas. Fundamentos, São Paulo, n.38, p.19-22, dez. 1955.

PEDROSA, Mário, Intróito à Bienal. Tribuna da Imprensa, Rio de Janeiro, 20-21 out. 1951.

SALLES, Walter Moreira. O acordo nuclear brasileiro. Disponível em: jornalppg.com.br/sites/default/files/2019/03/walther-moreira-salles-e-o-acordo-atômico-brasileiro-proposta-acordo.pdf. Acesso em: 28 mar. 2020.

SILVA, C. M. Nelson Rockefeller e a atuação da American International Association for Economic and Social Development: debates sobre missão e imperialismo no Brasil, 1946-1961. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, vol. 20, n. 4, Rio de Janeiro, out./dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-59702013000401695&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 26 mar. 2020.

SILVA, S. G. Jackson Pollock e a descoberta do inconsciente na arte americana do pós-guerra. Ars. Revista do programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Departamento de Artes Visuais da ECA/USP, São Paulo, vol. 12, n. 24 p.21-40, 2014.

TOLEDO, C. R. de. A doação Nelson Rockefeller de 1946 no Acervo do Museu de Arte Contemporânea da USP. Revista de História da Arte e Arqueologia, Campinas, n. 23, p.149-173, jan./jun.2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Almerinda Silva Lopes

Downloads

Download data is not yet available.