Avant-garde Anticlass
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Lygia Pape
Concrete and neo-concrete movement
Woodcut
Neoconcrete books
Ballets

How to Cite

MARTINS, Sérgio B. Avant-garde Anticlass: overcoming plan, page and stage in Lygia Pape’s poetics. MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 148–158, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8664220. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664220. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article takes drawing exercises Lygia Pape gave to her design students as the point of departure for a review of her trajectory in the 1950s and 1960s that focuses on three different categories her work increasingly questioned as she expanded her media repertoire: plane (in her Concrete woodcuts), page (in her Neoconcrete books) and stage (in her ballets). By comprehending her questioning of the conventional stability of those three categories as facets of the same critical movement, I argue that the sense of cohesion of her work cannot be reduced to notions such as style or artistic language. Moreover, I elaborate on how this same critical movement relates to the environmental expansion of her work from the mid-1960s onwards.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8664220
PDF (Português (Brasil))

References

ANAGNOST, A. Lygia Pape in Transit: Performing Site in 1960s-1970s Rio de Janeiro, ASAP/Journal, v. 2, n. 3, p. 521-549, set. 2017.

BARROS, R. Elogio ao toque: ou, Como falar de arte feminista à brasileira. Rio de Janeiro: Relacionarte, 2016.

BRITO, R. Neoconcretismo: vértice e ruptura do projeto construtivo brasileiro. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1985.

CABAÑAS, K. M. Learning from Madness: Mário Pedrosa and the Physiognomic Gestalt. October, n. 153, p. 42-64, verão de 2015.

CLARK, L. Lygia Clark. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1980.

DANILOWITZ, B. The Prints of Josef Albers: A Catalogue Raisonné, 1915-1976. Manchester: Hudson Hills Press, 2010.

GULLAR, F. Albers e as bicicletas. Suplemento Dominical do Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 9, 3 nov. 1957a.

GULLAR, F. A natureza e a arte de Josef Albers. Suplemento Dominical do Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 9, 17 nov. 1957b.

GULLAR, F. Ballet concreto: arte nova. In: Lygia Pape: espaço imantado. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2012, p. 166-167. Catálogo de exposição.

JARDIM, R. Duas formas no tempo. Suplemento Dominical do Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 6, 22 mar. 1959.

JARDIM, R. Ballet concreto. In: Lygia Pape: espaço imantado. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2012, p.164-165. Catálogo de exposição.

KRAUSS, R. Perpetual Inventory. October, n. 88, p. 86-116, outono de 2012.

LANGER, S. K. Feeling and Form: a Theory of Art. Nova Iorgue: Charles Scribner’s Sons, 1953.

MARCUSE, H. Eros e Civilização: uma interpretação filosófica do pensamento de Freud. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

MARTINS, S. B. Constructing an Avant-Garde: Art in Brazil, 1949-1979. Cambridge, MA: MIT Press, 2013.

MARTINS, S. B. Hendrix Unbound: Hélio Oiticica’s Tragic Take on Rock. In: Hélio Oiticica: to Organize Delirium. Pittsburgh: Carnegie Musum of Art; Munique: DelMonico Books/Prestel, 2016, p. 211-222. Catálogo de exposição.

MARTINS, S. B. An anticlass in avant-gardism. In: CANDELA, I. (Org.). Lygia Pape: A Multitude of forms. Nova Iorque: The Metropolitan Museum of Art, 2017.

NELSON, A. Sensitive and Nondiscursive Things: Lygia Pape and the Reconception of Printmaking. Art Journal, v. 71, n. 3, p. 26-45, outono de 2012.

OITICICA, H. Aspiro ao grande labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

OITICICA, H. Pape: Ovo. In: PAPE, L. Lygia Pape: Gávea de Tocaia. São Paulo: Cosac Naify, 2000, p. 300-303.

OSÓRIO, L. C. Olhar à Margem: caminhos da arte brasileira. São Paulo: SESI-SP e Cosac Naify, 2016.

PAPE, L. Debate sobre a gravura: Afirma Lygia Pape, ‘Os jovens devem abrir seu próprio caminho’. Suplemento Dominical do Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 3, 15 dez. 1957.

PAPE, L. Novos depoimentos sobre a gravura. Suplemento Dominical do Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p. 2, 2 fev. 1958.

PAPE, L. Lygia Pape / Entrevista a Lúcia Carneiro e Ileana Pradilla. Rio de Janeiro: Lacerda Editores e Centro de Arte Hélio Oiticica, 1998.

PAPE, L. Lygia por Lygia. In: MATTAR, D. Lygia Pape: Intrinsecamente anarquista. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2003, p. 57-110.

PAPE, L. Gravura: depoimento de Lygia Pape. In: Lygia Pape: espaço imantado. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2012a, p. 85-87. Catálogo de exposição.

PAPE, L. 40 gravuras neoconcretas. In: Lygia Pape: espaço imantado. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2012b, p. 88-90. Catálogo de exposição.

PAPE, L. Ballet: experiência visual. In: Lygia Pape: espaço imantado. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2012c, p. 162-163. Catálogo de exposição.

PAPE, L. Da loucura e da cultura. In: Lygia Pape: espaço imantado. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2012d, p. 241. Catálogo de exposição.

PAPE, L. Favela da Maré ou o milagre das palafitas. In: Lygia Pape: espaço imantado. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2012e, p. 287-289. Catálogo de exposição.

RAMOS, N. Ensaio Geral: Projetos, roteiros, ensaios, memória. São Paulo: Globo, 2007.

WISNIK, G. Espaço público em fuga: arte e arquitetura brasileiras na virada dos anos 1960s. Revista Poiésis, Niterói, n. 20, p. 17-32, dez. 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Sérgio B. Martins

Downloads

Download data is not yet available.