Expressive women painters and printmakers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Abstract expressionism
Informalism
Women artists
Feminist art theory

How to Cite

AVELAR, Ana. Expressive women painters and printmakers: a unique chapter. Informalism and abstract expressionism in Brazil. MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 160–177, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8664221. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664221. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article discusses Informalist and Abstract Expressionist art in Brazil, focused on the production of printmakers and painters who adhered to non-geometric abstractions or experimented in this direction, between 1950s and 1960s, many of whom also developed pedagogical activities in studios and museums. Names like Fayga Ostrower and Yolanda Mohalyi are better known, having been the subject of art criticism at the time and having solo shows over the years. In the field of printmaking, attention is drawn to Anna Bella Geiger and Edith Behring, student and teacher, respectively, at the important printmaking studio at the Museum of Modern Art in Rio de Janeiro - MAM RJ. However, the painter Sheila Brannigan is rarely remembered, although much discussed by the press of the time. Conceptually, on the one hand, I will discuss Brazilian criticism about these artists; on the other, in feminist-oriented studies particularly about Abstract Expressionism, I bring in new views about artists such as Elaine de Kooning, Hedda Sterne and Helen Frankenthaler. The corpus chosen for this research is based on the collection of the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo - MAC USP, which holds exemplary works of these artists.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8664221
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMO, L. Presentación. In: Yolanda Mohalyi – pintura abstracta. Assunção: Centro de Estudos Brasileiros, 1976.

ALMEIDA, C. Fayga Ostrower, uma vida aberta à sensibilidade e ao intelecto. Hist. Cienc. Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 13, supl. p. 269-289, out. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-59702006000500017&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 6 ago. 2020.

Arts District: Women of Abstract Expressionism. Rocky Mountain PBS. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=p7tlfBOjay0. Acesso em: 20 ago. 2020.

AVELAR, A. C. de. Antonio Bandeira, Caos Noturno. Quadro a Quadro. Instituto Moreira Salles. Disponível em: https://blogdoims.com.br/antonio-bandeira-cais-noturno-por-ana-candida-de-avelar/. Acesso em: 20 ago. 2020.

AYALA, W. A Pura Voz da Gravura. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, Caderno B, p. 2, 17 set. 1971.

AGUILAR, N. (Org.). Bienal Brasil Século XX. Nelson Aguilar. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1994.

BRITO, Ronaldo. Lições avançadas do mestre Pedrosa. In: Experiência crítica. São Paulo: Cosac & Naify, 1999.

COCCHIARALE, F.; GEIGER, A.B. Abstracionismo geométrico e informal. A vanguarda brasileira nos anos cinqüenta. Rio de Janeiro: Funarte, 1987.

DE KOONING, Elaine. The Spirit of Abstract Expressionism: Selected Writings. New York: George Braziller, 1994.

ECKHARDT, S. L. Consistent inconsistency: Hedda Sterne’s philosophy of flux. Champaign, Illinois, USA: Krannert Art Museum and Kinkead Pavilion, 2006.

ERBER, P. Políticas da abstração: pintura e crítica no Brasil e Japão, anos 1950. Revista Poiésis, Niterói, n. 14, p. 46-59, dez. de 2009.

ERBER, P. Breaching the Frame: The Rise of Contemporary Art in Brazil and Japan. Berkeley: University of California Press, 2014.

FARINHA, A. M. A. Coleção Yolanda Mohalyi - O Moderno e o Contemporâneo no acervo do MAC USP. 2006. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

GABRIEL, M. Ninth Street Women. Lee Krasner, Elaine de Kooning, Grace Hartigan, Joan Mitchell, and Helen Frankenthaler: Five Painters and the Movement That Changed Modern Art. New York: Little Brown and Company, 2018.

GIBSON, A. E. Abstract Expressionism: Other Politics, de Ann Eden Gibson. New Haven: Yale University, 1997.

GONÇALVES FILHO, A. Exposição reúne Volpi e sua aluna Lore Koch. Jornal O Estado de São Paulo, São Paulo, 20 fev. 2020. Disponível em: https://cultura.estadao.com.br/noticias/artes,exposicao-reune-o-mestre-volpi-e-a-aluna-lore-koch,70003203459. Acesso em: 3 ago. 2020.

HERKENHOFF, P. Maria Leontina. Rio de Janeiro: Papel e Tinta, 2010.

LINTEL, A. Von ROOS, B. Expanding Abstract Expressionism: Elaine de Kooning, Action Painting, and the American West. American Art, Smithsonian Institution, Summer 2018, 53, vol. 32, n. 2, 2018.

MACHADO, L. G. Fayga Ostrower – gravura. São Paulo: São Luiz, fev. 1962. Arquivo Histórico Wanda Svevo. Fundação Bienal.

MAURÍCIO, J. Dois críticos apresentam dois artistas. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, Primeiro Caderno, p. 14, 19 ago. 1956.

MAURÍCIO, J. Fayga Ostrower a partir de hoje na Bonino. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 14 set. 1971.

OSTROWER, F. Fayga Ostrower. Texto e curadoria Anna Bella Geiger. [S.l.]: Insight Comunicação, 2015.

OSTROWER, F. Criatividade e Processos de Criação. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1984.

OSTROWER, F. Universos da Arte. Rio de Janeiro: Editora Campus, 1983.

OSTROWER, F. Acasos e Criação Artística. Rio de Janeiro: Editora Campus, 1990.

OSTROWER, F. A Sensibilidade do Intelecto. Rio de Janeiro: Editora Campus, 1998.

NELSON, A. Sobre el género y la superficie en la abstracción temprana de Lygia Clark. In: Lygia Clark. La pintura como campo experimental, 1948-1958. Bilbao: Museo Guggenheim, 2020.

OHTAKE, T. Pinturas cegas. Texto e curadoria Paulo Herkenhoff. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012.

OHTAKE, T. Tomie Ohtake: gesto e razão geométrica. Texto e curadoria Paulo Herkenhoff. São Paulo: Instituto Tomie Ohtake, 2014.

PEDROSA, M. Dos muros de Portinari aos espaços de Brasília. Org. Aracy Amaral. São Paulo: Perspectiva, 1992.

PEDROSA, M. Yolanda Mohalyi. In: Yolanda Mohalyi Rio de Janeiro: Galeria Montmartre Jorge, 1964.

POLLOCK, G. The missing future: MoMA and modern women. In: Modern Women: Women Artists at the Museum of Modern Art. New York: Alexandra Schwartz, 2010.

RUBINO, I. M. Entrevista Anna Bella Geiger 2014/2015 acerca de sua fase visceral (1965-1969). DAPesquisa, Florianópolis, v. 11, n. 17, p. 101-112, dez. 2016.

SALVATORI, M. A gestualidade em Iberê Camargo: obra gráfica de 58 a 69. Revista Estúdio, Lisboa, vol. 3, n.5, p.13-17, verão 2012.

SCHUMACHER, B. The Woman Problem: Gender Displacement in the Art of Helen Frankenthaler. Woman's Art Journal, vol. 31, n. 2, Fall/Winter 2010. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/41331080. Acesso em: 20 ago. 2020.

TAVORA, M. L. O Ateliê livre de gravura do MAM-Rio – 1959/1969 projeto pedagógico de atualização da linguagem. Disponível em: https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae15_maria_luisa_tavora.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.

TAVORA, M. L. Fayga Ostrower e a Gravura Abstrata no Brasil. In: SEMINÁRIO VANGUARDA E MODERNIDADE NAS ARTES BRASILEIRAS, 2005. São Paulo. Anais eletrônicos..., p. 4. Disponível em: http://www.iar.unicamp.br/dap/vanguarda/artigos_pdf/maria_luiza.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.

TRIZOLI, T. Atravessamentos feministas: um panorama de mulheres artistas no Brasil dos anos 60/70. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ana Avelar

Downloads

Download data is not yet available.