Beyond order and reason
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Concrete art
Swiss delegation
Max Bill
First Bienal do Museu de Arte Moderna de São Paulo

How to Cite

ESPADA, Heloisa. Beyond order and reason: the swiss delegation to the First Bienal do Museu de Arte Moderna de São Paulo. MODOS, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 179–197, 2021. DOI: 10.20396/modos.v5i1.8664232. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8664232. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

This article reviews the Swiss attendance at the First Bienal do Museu de Arte Moderna de São Paulo through the analysis of critical texts published at the time and the correspondence among the exhibition’s organizers, the artist Max Bill and Swiss authorities, deposited in the Wanda Svevo Archive of the Biennial Foundation, in São Paulo, and in the Switzerland Federal Archive, in Bern. The identification of most of the artworks included at the Swiss delegation at the First São Paulo Bienal reveals that the country presented a varied panorama of modern art developed in its territory and that the examples of concrete art did not constitute a conceptual unit. Research shows that there was not a consensus among the Swiss delegation about the conception of concrete art and that the ideas of Max Bill about this subject, far from being unanimously shared among his peers, were not limited to a defense of rigid mathematical methods.

https://doi.org/10.20396/modos.v5i1.8664232
PDF (Português (Brasil))

References

ALAMBERT, F.; CANHÊTE, P. Bienais de São Paulo: da era dos museus à era dos curadores. São Paulo: Boitempo, 2004.

AMARAL, A. Duas linhas de contribuição: concretos em São Paulo/ neoconcretos no Rio. In: AMARAL, A. (Org.). Projeto Construtivo Brasileiro na Arte (1950-1962). Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro; São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 1977.

BILL, M. Sophie Taeuber-Arp. In: FONDATION ARP. Sophie Taeuber: rythmes plastiques, réalités architecturales. Clamart: Fondation Arp, 2007.

BÔAS, G. V. Concretismo. In: BARCINSKI, F. W. (O.rg.). Sobre Arte Brasileira: da pré-história aos anos 1960. São Paulo: Edições Sesc; WMF Martins Fontes, 2014, p. 285.

BURKHALTER, S. Kachinas and Kinesthesia: Dance in the art of Sophie Taeuber-Arp. In: SCHMUTZ, T. et al (Orgs.). Sophie Taeuber-Arp: Today is Tomorrow. Aarau: Aargauer Kusthaus; Bielefeld: Kunsthalle Bielefeld; Zurique: Scheidegger & Spiess, 2014, p. 226-232.

CINTRÃO, R.; NASCIMENTO, A. Grupo Ruptura: revisitando a exposição original. São Paulo: Cosac Naify; Centro Universitário Maria Antônia da Universidade de São Paulo, 2002.

COSTA, H. Entre o local e o global: a invenção da revista O Cruzeiro. In: COSTA, H.; BURGI, S. (Orgs.). As origens do fotojornalismo no Brasil: um olhar sobre O Cruzeiro. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2012, p. 8-31.

D’ORGEVAL, M. Sophie Taeuber-Arp. In: LEMOINE, S. (Org.). Art concret. Mouans-Sartoux: Espace de l’Art Concret, 2000 [Catálogo de exposição], p. 103-104.

ESPADA, H. (Org.). Arquivo Peter Scheier. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2020.

GAUTHEROT, F. Richard Paul Lohse. In: DOROUX, X.; GAUTHEROT, F.; LEMOINE, S. (Orgs.). Art concret suisse: mémoire et progrès. Dijon: Le coin du miroir, Fondation Pro Helvetia, Université de Dijon, 1982. [Catálogo de exposição].

GOUVEIA, S. M. M. O homem, o edifício e a cidade por Peter Scheier. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) – FAU/USP, 2008;

GULLAR, F. Arte Concreta no Brasil. In: Etapas da Arte Contemporânea: do Cubismo à Arte Neoconcreta. Rio de Janeiro: Revan, 1999.

KELLER, H. Suíça. I Bienal do Museu de Arte Moderna de São Paulo (1. edição). São Paulo: MAM SP, 1951.

MARI, M. Falsificações à venda? Sophie Taeuber-Arp e o caso da Terceira Bienal de São Paulo. MODOS. Revista de História da Arte. Campinas, v. 4, n. 2, p. 74-89, mai. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.24978/mod.v4i2.4532. Acesso em: setembro de 2021.

MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. I Bienal do Museu de Arte Moderna de São Paulo. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 1951.

PAIVA, Rodrigo Otávio da Silva. Max Bill no Brasil. Berlim: Verlag 13, 2011.

TSCHOPP, W. Walter Bodmer. Maler und Plastiker 1903-1973. Zwischen Surrealismus und Konstruktion. Biblioteca SIK-ISEA (Das Schweizerisches Institut für Kunstgeschäft), Zurique. Basel: Editions Galerie “zem Specht”, 1985.

VERGEZ, V. L’art concrete de sa fondation au début des années quarante”. In: LEMOINE, S. (Org.). Art concret. Mouans-Sartoux: Espace de l’Art Concret, 2000 [Catálogo de exposição].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Heloisa Espada

Downloads

Download data is not yet available.