Closings and openings of national memory and identity from o Brasil, by Jaime Lauriano
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Contemporary art
Memory
Military dictatorship
National identity
Jaime Lauriano

How to Cite

ALBERTONI, Fernanda. Closings and openings of national memory and identity from o Brasil, by Jaime Lauriano . MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 3, p. 318–351, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i3.8668769. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8668769. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This paper examines how Jaime Lauriano’s video O Brasil (2014) uses archival material from the propaganda produced by the military government in Brazil from 1969 to 1976. The video critically investigates the construction of an official discourse on national identity that suggests a compulsory union and a unison multiethniticity. Examining how issues brought forward by the work relate to debates on the country’s structural amnesia, the dialectic between remembering and forgetting that is at stake on the construction of national narrative is exposed. This narrative crosses and shapes different moments of a historical part and future projections. The investigation points out how such artistic intervention tensions archives and opens memories in their interrupted multidirectional ways.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i3.8668769
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, S. Racismo estrutural. São Paulo: Jandaíra, 2019.

ANDERSON, B. Comunidades imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ASSMANN, A. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Editora da Unicamp, 2011.

CÉSAIRE, A. Discurso sobre o colonialismo. São Paulo: Veneta, 2020.

FANON, F. Pele negras máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes: o legado da "raça branca", v. 1. São Paulo: Globo, 2008.

GONZALEZ, L. Por um feminismo afro-latino-americano. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

HALL, S. Encoding/decoding. In: HALL, S. et al. (Orgs.) Culture, Media and Language. Londres: Routledge, 1980, pp. 117-127.

HALL, S. Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2013.

HOBSBAWN, E. A invenção das tradições. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2020.

HUYSSEN, A. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, Museu de Arte do Rio, 2014.

LAURIANO, J. O Brasil [vídeo, 18’56”], 2014. Disponível em: https://pt.jaimelauriano.com/o-brasil.

LAURIANO, J. Luiz Camillo Osorio conversa com Jaime Lauriano: Entrevista publicada em 23 ago. 2019. Prêmio Pipa 2019. Disponível em:: https://www.premiopipa.com/2019/08/luiz-camillo-osorio-conversa-com-jaime-lauriano/. Acesso em: 01 jun. 2020.

LAURIANO, J. Fala no XXII Encontro de Pesquisadores do PPGAV-EBA-UFRJ: Arte e memória em tempos de crise. Rio de Janeiro: Museu da República, 04 dez. 2019.

MATOS, H. Governo Médici: discurso oculto na comunicação institucional. In: II° Encontro Nacional da Rede Alfredo de Carvalho, FENAJ/UFSC, abr. 2004.

MBEMBE, A. Crítica da razão negra. São Paulo: n-1 edições, 2018.

MBEMBE, A. Sair da grande noite: ensaio sobre a África descolonizada. Petrópolis: Editora Vozes, 2019.

MELENDI, M. A. Una pátria obscura: o que resta da anistia, Revista Lindonéia # 4. Grupo de Estudos Estratégias da Arte numa Era de Catástrofes. Belo Horizonte: Escola de Belas Artes-UFMG, set. 2017.

MIGNOLO, W. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade, Revista Brasileira de Ciências Sociais, v,. 32 n. 94, pp. 1-18, jun. 2017.

PICCINO, E. “Pra Frente Brasil”, “Independência ou Morte” e o uso de música e cinema como propaganda oficial, Revista Novos Olhares, v. 1, n. 2, pp. 74-83, 2012.

RANCIÈRE, J. O inconsciente estético. São Paulo: editora 34, 2009.

RIBEIRO, D. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ROTHBERG, M. Multidirectional Memory: Remembering the Holocaust in the Age of Decolonization. Stanford: Stanford University Press, 2009.

SANTOS, B. de S. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

SCHNEIDER, N. Propaganda ditatorial e invasão do cotidiano: a ditadura militar em perspectiva comparada, Estudos Ibero-Americanos, vol. 43, n. 2, pp. 333-345, 2017. Dossiê: História, cotidiano e memória social – a vida comum sob as ditaduras no século XX.

SCHWARCZ, L. M. Nem preto nem branco, muito pelo contrário: cor e raça na sociabilidade brasileira. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

SCHWARCZ, L.; STARLING, H. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

SCHWARZ, R. Cultura e política, 1964-1969. In: _____. O pai de família e outros estudos. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SELIGMANN-SILVA, M. Imagens precárias: inscrições tênues de violência ditatorial no Brasil, Estudos de literatura brasileira contemporânea, n. 43, UnB, pp. 13-34, jan/jun 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Fernanda Albertoni

Downloads

Download data is not yet available.