Every institution is a political event
PDF (Português (Brasil))

How to Cite

OLIVEIRA, Emerson Dionisio Gomes de; COUTO, Maria de Fátima Morethy; MALTA, Marize. Every institution is a political event. MODOS, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 1–19, 2022. DOI: 10.20396/modos.v6i2.8669372. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8669372. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The present edition of Journal MODOS: Revista de História da Arte has nineteen unpublished texts in Portuguese, English and Spanish. The Journal MODOS insists on the debate on the relationships that shape the way we think, narrate, see artistic production and the institutions that cross this production, from the inside. Our journal seeks to discuss new and old forms of institutionality, as proposed in the dossier of this issue, organized by the researchers Bruna Fetter and Mônica Hoff Gonçalves. The questions, given the new forms of institutionality and grouping, remain pressing: how to critically constitute oneself in the institutional environment that circumscribes poetic production in recent decades? How to escape the neutralization, indoctrination and standardization of most institutions? The dossier “New, Old, Other Institutions” offers us a set of articles that try, if not answer, to face the contours of these and other questions, as important for artists and curators as for art historians who work today.

https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8669372
PDF (Português (Brasil))

References

ALBUQUERQUE, F. C. de. O que pode a arte contemporânea no museu: uma reflexão sobre contemplação suspensa, de Rubens Mano. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 4, n. 3, p. 53-67, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.24978/mod.v4i3.4651. Acesso em abr. 2022. Acesso em: abr. 2022.

BELTING, H. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. Tradução de Rodnei Nascimento. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

BISCHOP, C. Antagonism and Relational Aesthetics. October, n. 110, p. 51-79, autumn 2004.

BRAGA, F. P. MAM Rio em chamas: reconstruções sob novas bases. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 350–378, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8667423. Acesso em: abr. 2022.

BRITO, R. Casa da titia. In: LIMA, S. (Org.). Experiência crítica – textos selecionados: Ronaldo Brito. São Paulo: Cosac Naify, 2005 [1977].

BUSKIRK, M. The Museum as Producer. In: BISMARCK B. von; MUNDER, H.; SCHNEEMANN, P. (Eds.). An Antology on the Museum of Contemporary Art. Zurich: Migros Museum für Gegenwartskunst; JPR Ringier, 2016, p.107-115.

CADOR, A. B. A difícil arte de dar nome aos bois: a atribuição de títulos nas obras de artes visuais. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 59-91, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8667337. Acesso em: maio de 2022.

CARDOSO, R. G. As exposições de Arte Latino-americana no Riverside Museum de Nova York em 1939 e 1940: Trâmites da organização da seção brasileira. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 3, n. 1, p. 09-24, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24978/mod.v3i1.4114. Acesso em: abr.2022.

COLOMINA, B. The Museum after Art. In: BISMARCK B. von; MUNDER, H.; SCHNEEMANN, P. (Eds.). An Antology on the Museum of Contemporary Art. Zurich: Migros Museum für Gegenwartskunst; JPR Ringier, 2016, p.118-130.

COUTO, M. F. M.; OLIVEIRA, E.D. (Orgs.). Apresentação. In: ____. Instituições da Arte. Porto Alegre: Zouk, 2012, p.1-7.

DANTO, A.C. A transfiguração do lugar-comum: uma filosofia da arte. Trad. de Vera Perreira. São Paulo: CosacNaify, 2005.

DIMITROV, Eduardo. Regional como opção, regional como prisão: trajetórias artísticas no modernismo pernambucano. Tese (Doutorado em Antropologia Social)-Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

DOUGLAS, M. Como as instituições pensam. São Paulo: Edusp, 2007.

FABRIS, Y.; CORRÊA, R. de O. A mesma exposição, acionamentos conceituais distintos: reflexões sobre a reencenação d’A Mão do Povo Brasileiro. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 20-57, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8668469. Acesso em: abr. 2022.

FLÓREZ, F.C. Contra el bienalismo. Crónicas fragmentarias del extraño mapa artístico actual. Madrid: Ediciones Akal, 2012.

FONSECA, L. Modos de Habitar: uma práxis do desenho na arte contemporânea. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 2, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8669361. Acesso em: abr. 2022.

GALARD, J. As obras visuais e os textos que as acompanham. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 10-24, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.24978/mod.v1i1.741. Acesso em: abr. 2022.

GLICESTEIN, J. L’art contemporain entre les signes. Textes et sous-textes de médiation. Paris: Presses Universitaires de France, 2013.

GRIMALDI FIGUEREDO, H. Tempo de performance, tempo da performance: impressões sobre Natures Mortes, Carte Blanche à Anne Imhof. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 2, p. 608–629, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8667493. Acesso em: abr. 2022.

GUELLER, V. A imagem-experiência na intersecção de esferas da arte e da vida cotidiana. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 6, n. 2, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8667376. Acesso em: abr. 2022.

KANGASLAHTI, K. The (French) Origins and Development of International Independent Art at the Musée du Jeu de Paume in 1937. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 2, n. 2, p. 09-31, 2018. DOI: 10.24978/mod.v2i2.1067. Disponível em: https://doi.org/10.24978/mod.v2i2.1067. Acesso em: abr. 2022.

MARZIALE, N. P. Instituições experimentais de arte na Europa nos anos noventa e dois mil: contextualização, conflitos e inspiração. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 24–43, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.3879. Acesso em: abr. 2022.

MOHAMMADZADEH KIVE, S. From Nature to Culture; the “other” at two New York Museums. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 116–133, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.4234. Acesso em: abr. 2022.

MONTECHIARE, R. Arte versus Cultura: A exibição dos objetos da Sala de África do Museo de Culturas del Mundo de Barcelona. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 3, n. 3, p. 191-208, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.24978/mod.v3i3.4223. Acesso em: abr. 2022.

MURRIETA FLORES, D. A. J. International Movement vs. Organization: The Situationist Times and the Situationist International (1962-1967). MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 152–165, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.24978/mod.v4i1.4535. Acesso em: abr. 2022.

PEQUENO, F. Curadoria & experiências. Concinnitas, Rio de Janeiro, vol.. 2, n. 1, p. 16-36, dez. 2012.

OLIVA, F. Salto no vazio. Revista Bravo, São Paulo, n. 98, nov. 2005, p.101-107.

OLIVEIRA, E. D. Museu-obra: o museu como problema da arte contemporânea. Revista Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 5, p. 157-167, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.26512/museologia.v5i10.17733. Acesso em: abr. 2022.

SOMMER, M. F. Mover-se em direção a um (possível) estado da arte das exposições contemporâneas lá e cá. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 2, n. 1, p. 133-150, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.24978/mod.v2i1.810. Acesso em: abr. 2022.

TAVARES, M. Arte sob ataque: os usos e abusos da arte pelas redes reacionárias durante a censura da exposição Queermuseu. MODOS: Revista de História da Arte, Campinas SP, v. 6, n. 1, p. 18–49, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.20396/modos.v6i1.8667547. Acesso em: abr. 2022.

VALÉRY, P. O Problema dos museus . ARS, São Paulo, v. 6, n.12, p. 31-34, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-53202008000200003. Acesso em: abr. 2022.

VIRGOLINO, W. Bula para ganhar nos salões. In: DINIZ, C.; HEITOR, G.K.; SOARES, P. (Orgs.). Crítica de arte em Pernambuco. Escritos do século XX. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2012, p. 199-201.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Emerson Dionisio Gomes de Oliveira Oliveira, Maria de Fátima Morethy Couto, Marize Malta

Downloads

Download data is not yet available.