“The conference of silence”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Eco 92
Nikolaus Nessler
Amazonian Art
Creation process
Art and ecology

How to Cite

VOESE, Jhon Erik. “The conference of silence”: the ecological discourse and the works of Nikolaus Nessler in the context of the Arte Amazonas exhibition (1992). MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 236–258, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i1.8670589. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8670589. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This article approaches the relationship between art and ecological debate through the analysis of three works by the artist Nikolaus Nessler, presented in the Arte Amazonas exhibition, held in 1992, simultaneously with the II United Nations Conference on Environment and Development. (ECO-92). “The Conference of Silence” refers to Nessler's text, published in the exhibition catalogue. The artist, poetically and ironically, proposes that a Conference should be held with all the characteristics of ECO-92, but that nothing should be said at the moment of the speeches. The text serves as a key for reading the artworks and as a document of the creation process, in terms of Cecília Salles (2006: 5). As they are installations composed of rustic objects appropriated during the experience in the Amazon, we will use the concept of “gambiarra” in contemporary art, as in Bertolossi (2015: 214) and Moacir do Anjos (2010: 3), to understand this kind of artwork. Through the analysis of works and sources, we seek to locate the artist's role as a mediator of the sharing of the sensitive, as in Rancière (2009: 15) and the work of art as the imagination of possible worlds.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i1.8670589
PDF (Português (Brasil))

References

ANJOS, M. dos. Panorama da Arte Brasileira: Contraditório. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2007.

BERTOLOSSI, L. C. Arte enquadrada e gambiarra: identidade, circuito e mercado de arte no Brasil (anos 80 e 90). Tese (Doutorado em Antropologia Social) –Universidade de São Paulo, 2015.

CARVALHO, F. K. Entrevista realizada em 29 jul. 2021.

DE OLIVEIRA, L. D. Da Eco-92 à Rio+ 20: uma breve avaliação de duas décadas. Boletim Campineiro de Geografia, v. 2, n. 3, p. 479-499, 2012.

FOREST, M. Trabalhar com luz é como brincar de Deus. Texto publicado no site da Frankfurter Neue Presse - FNP - em 16 fev. 2021. Disponível em: https://www.fnp.de/frankfurt/mit-licht-arbeiten-ist-wie-gott-spielen-90205719.html. Acesso em: 09 mai. 2022.

LONTRA, M.; MATTAR, D. Prefácio. In: HUG, A.; NESSLER, N. A. (Org.). Arte Amazonas. Instituto Goethe Brasília, 1992.

HUG, A.; NESSLER, N. A. (Org.). Arte Amazonas. Instituto Goethe Brasília, 1992.

KRENAK, A. O garimpeiro não sabe que esta montanha é sagrada. In: HUG, A.; NESSLER, N. A. (Org.). Arte Amazonas. Instituto Goethe Brasília, 1992.

LOPES, M. Da antropofagia Tupinambá à gambiarra: processos de incorporação. PARALAXE, v. 5, p. 209-217, 2018.

MARQUES, L. Capitalismo e colapso ambiental. Editora da Unicamp, 2018.

MAREPE. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2022. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa21289/marepe. Acesso em: 04 mai. 2022. Verbete da Enciclopédia.

MORAES, M. J. S. de. Residência Artística: ambientes de formação, criação e difusão. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo). Universidade de São Paulo. 2009.

NESSLER, N. A. A conferência do silêncio. In: HUG, A.; NESSLER, N. A. (Org.). Arte Amazonas. Instituto Goethe Brasília, 1992.

NOVAES, W. Eco-92: avanços e interrogações. Estudos avançados, v. 6, n. 15, p. 79-93, 1992.

RANCIÈRE, J. A partilha do Sensível: estética e política. Tradução: Mônica Costa Netto. 2ª edição, São Paulo; Editora 34, 2009.

RESTANY, P.; KRAJCBERG, F.; BAENDERECK, S. Manifesto do Rio Negro do Naturalismo Integral. Estado de Minas, Belo Horizonte, v. 17, 1978.

SALLES, C. Redes da criação: construção da obra de arte. São Paulo, Ed. Horizonte, 2016.

SOTOMAYOR, Y. T. Utopia e construção: melancolia e sobrevivência na arte contemporânea brasileira. Dissertação (Mestrado em Artes). Universidade de Brasília, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Jhon Erik Voese

Downloads

Download data is not yet available.