History is not a witch
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Gilda de Mello e Souza
Dignity of the feminine
Brazilian art criticism
Feminist art history

How to Cite

VALLE, Rafael do. History is not a witch: Gilda de Mello e Souza and the dignity of the feminine in the arts. MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 526–561, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i2.8671317. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8671317. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

In this article, we will discuss, from the comparison of her essays and interviews, what the Brazilian philosopher Gilda de Mello e Souza called “female myopia”. This condition is the result of culture, which conditioned women to a certain artistic production and established a specific creative process. However, we see that the author does not want to abandon what history has done to women, since doing so would be like destroying everything they have built in the field of arts. Based on this, we will outline a rapprochement between the Brazilian philosopher's thought and the feminist critique of art history. In the end, we will present the context from which Gilda de Mello e Souza departs, discussing the condition of women in the academic system of her time, her participation in the Clima magazine and her professional performance as a professor of Aesthetics at the Philosophy Department of the University of São Paulo.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i2.8671317
PDF (Português (Brasil))

References

AGUILAR, N. A orientadora. In: MICELI, S; MATTOS, F. de (Orgs.). Gilda: a paixão pela forma. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul; São Paulo: FAPESP, 2007, p. 191-198.

ANDRADE. M. de. Cartas a Murilo Miranda. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.

ANDRADE. M. de. Correspondência Mário de Andrade & Tarsila do Amaral. Organização, introdução e notas de Aracy Amaral. São Paulo: Edusp; IEB/USP, 2001.

ARANTES, O. Notas sobre o método crítico de Gilda de Mello e Souza. Discurso, São Paulo, n. 35, p. 11-27, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.2005.62567. Acesso em: 20 abr. 2023.

ARMSTRONG, C. Preface. In: ARMSTRONG, C.; ZEGHER, C. de (Eds.). Women artists at the millennium. Cambridge, MA: MIT Press, 2006, p. IX-XIV.

BASTIDE, R. Arte e Sociedade. Tradução de Gilda de Mello e Souza. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1945.

BATISTA, M. R. Anita Malfatti no tempo e no espaço: biografia e estudo da obra. São Paulo: Ed. 34; Edusp, 2006.

BEAUVOIR, S. de. O segundo sexo. Volume 2. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1960.

BENJAMIN, W. Sobre o conceito da História. In: _____. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas. Volume 1. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996, p. 222-232.

BLAY, E. A.; LANG, A. B. da S. G. Mulheres na USP: horizontes que se abrem. São Pulo: Associação Editorial Humanitas, 2004.

BRITO, M. da S. História do Modernismo Brasileiro I: antecedentes de Semana de Arte Moderna. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1964.

CHAUI, M. A dignidade do feminino. In: MICELI, S.; MATTOS, F. de (Orgs.). Gilda: a paixão pela forma. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul; São Paulo: FAPESP, 2007, p.23-49.

CHAUI, M. Gilda e Clarice: a dignidade do feminino. Revista Ideação, Feira de Santana, n. 42, p. 11-21, jul./dez., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.13102/ideac.v1i42.5956. Acesso em: 20 abr. 2023.

COUTO, M. de F. M. Caminhos e descaminhos do modernismo brasileiro: o “confronto” entre Anita e Tarsila. Esboços: histórias em contextos globais, Florianópolis, v. 15, n. 19, p. 125-150, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7976.2008v15n19p125. Acesso em: 20 abr. 2023.

FABBRINI, R. Pintura e Nacionalidade segundo Gilda de Mello e Souza. Revista-Valise, Porto Alegre, v. 6, n. 12, ano 6, p. 107-128, dez., 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/RevistaValise/article/view/70186. Acesso em: 20 abr. 2023.

FERNANDES, F. A moda no século XIX. Revista Anhembi, São Paulo, n. 25, p. 139-40, dez., 1952.

GALERIA SUSANA SASSON. Exposição de Ester Grinspum. São Paulo: Galeria Susana Sasson, 1984. (Catálogo da exposição).

GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: _____. Mitos emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989, p. 143-179.

IONTA, M. As Cores da Amizade: Cartas de Anita Malfatti, Oneyda Alvarenga, Henriqueta Lisboa e Mario de Andrade. Tese (Doutorado em História) – Departamento de História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

KERN, D. P. M. A vocação historiográfica da história feminista da arte. Paralelo 31, Pelotas, n. 14, p. 48-63, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/paralelo/article/view/20497. Acesso em: 20 abr. 2023.

KORSMEYER, K. Gender and Aesthetics: an introduction. New York; London: Routledge: 2004.

LISPECTOR, C. A maçã no escuro. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 2020.

LOBATO, M. Paranoia ou mistificação? A propósito da Exposição Malfatti. In: _____. Ideias de Jeca Tatu. São Paulo: Globo, 2008, p. 52-53.

LOUREIRO, R. Boi Tema. Rio de Janeiro: Philobiblion; São Paulo: Edusp, 1987.

MICELI, S.; MATTOS, F. de (Orgs.). Gilda: a paixão pela forma. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul; São Paulo: FAPESP, 2007.

MUSEU DA INCONFIDÊNCIA. Cerâmica de Sara Carone. Ouro Preto: Museu da Inconfidência, jul.-ago., 1992. (Catálogo da exposição).

MUSEU LASAR SEGALL. O modernismo: pintura brasileira contemporânea de 1917 a 1930. São Paulo: Museu Lasar Segall, 1975. (Catálogo da exposição).

NOCHLIN, L. Why have there been no great women artists?. In: _____. Women, art, and power and other essays. New York; London: Routledge: 2018, p. 145-178.

NOCHLIN, L. “Why have there been no great women artists?” Thirty years after. In: ARMSTRONG, C.; ZEGHER, C. de (Eds.). Women artists at the millennium. Cambridge, MA: MIT Press, 2006, p. 21-32.

PEIXOTO, F. A. Diálogos brasileiros: uma análise da obra de Roger Bastide. São Paulo: Edusp, 2000.

POLLOCK, G. Differencing the canon: feminism and the writing of art’s histories. London; New York: Routledge, 2013.

POLLOCK, G.; PARKER, R. Old Mistresses: women, art and ideology. London; New York: I.B. Tauris, 2013.

PONTES, H. A paixão pelas formas. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, n. 74, p. 87-105, mar., 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-33002006000100006. Acesso em: 20 abr. 2023.

PONTES, H. Destinos Mistos: os críticos do grupo Clima em São Paulo (1940–1968). São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

PRADO JÚNIOR, B. Narciso e o colecionador ou o ponto cego do criador. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 43, p. 9-36, set., 2006. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i43p9-36. Acesso em: 20 abr. 2023.

QUEIROZ, M. I. P. de. Uma nova interpretação do Brasil: a contribuição de Roger Bastide à sociologia brasileira. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 20, p. 101-121, 1978. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i20p101-121. Acesso em: 20 abr. 2023.

RAMOS, S. Nunca houve uma mulher como Gilda de Mello e Souza. Revista Ideação, Feira de Santana, n. 42, p. 54-65, jul./dez., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.13102/ideac.v1i42.5768. Acesso em: 20 abr. 2023.

ROCHA, G. de M. Armando deu no macaco. Clima, São Paulo, n. 7, p. 89-95, dez., 1941a.

ROCHA, G. de M. Rosa pasmada. Clima, São Paulo, n. 12, p. 79-89, abr., 1943.

ROCHA, G. de M. “Week-end” com Teresinha. Clima, São Paulo, n. 1, p. 76-103, maio, 1941b.

SCHWARTZ, M. Personae: fotos e faces do Brasil. São Paulo: Funarte: Companhia das Letras, 1997.

SIMIONI, A. P. C. Mulheres modernistas: estratégias de consagração na arte brasileira. São Paulo: Edusp, 2022.

SIMIONI, A. P. C. Profissão artista: pintoras e escultoras acadêmicas brasileiras. São Paulo: Edusp; FAPESP, 2019.

SOUZA, G de M. e. A Estética rica e a Estética pobre dos professores franceses. In: _____. Exercícios de leitura. 2ª ed. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2009a, p. 9-41.

SOUZA, G. de M. e. As migalhas e as estrelas. In: _____. A ideia e o figurado. São Paulo: Duas Cidades, Ed. 34, 2005a, p. 91-94.

SOUZA, G. de M. e. Discurso de emérita. In: _____. A palavra afiada. Organização, introdução e notas de Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014a, p. 209-213.

SOUZA, G. de M. e. Entrevista a Augusto Massi. In: _____. A palavra afiada. Organização, introdução e notas de Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014b, p. 89-112.

SOUZA, G. de M. e. Entrevista a Eva Alterman Blay e Alice Beatriz da Silva Gordo Lang. In: _____. A palavra afiada. Organização, introdução e notas de Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014c, p. 63-73.

SOUZA, G. de M. e. Entrevista a Nelson Aguilar. In: _____. A palavra afiada. Organização, introdução e notas de Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014d, p. 75-84.

SOUZA, G. de M. e. Entrevista a Walnice Nogueira Galvão. In: _____. A palavra afiada. Organização, introdução e notas de Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014e, p. 37-61.

SOUZA, G. De M. e. Feminina, táctil, musical. In: _____. A ideia e o figurado. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2005b, p. 139-142.

SOUZA, G. de M. e. O espírito das roupas: a moda no século dezenove. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras; Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2019.

SOUZA, G. de M. e. OG, de Adalgisa Nery. In: _____. A palavra afiada. Organização, introdução e notas de Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014f, p. 153-155.

SOUZA, G. de M. e. O lustre. In: _____. A palavra afiada. Organização, introdução e notas de Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014g, p.157-163.

SOUZA, G. de M. e. Os passos da criação. In: _____. A palavra afiada. Organização, introdução e notas de Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014h, p. 187-188.

SOUZA, G. de M. e. O vertiginoso relance. In: _____. Exercícios de leitura. 2ª ed. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2009b, p. 97-112.

SOUZA, G. de M. e. Rita Loureiro reinventa a pintura. In: _____. A ideia e o figurado. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2005c, p. 125-137.

SOUZA, G. de M. e. Uma artista exemplar. In: _____. A ideia e o figurado. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2005d, p. 143-144.

SOUZA, G. de M. e. Vanguarda e nacionalismo na década de 20. In: _____. Exercícios de leitura. 2ª ed. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2009c, p. 305-344.

SOUZA, G. de M. e; CANDIDO, A. Entrevista à Equipe do IEB. In: SOUZA, G. de M. e. A palavra afiada. Organização, introdução e notas de Walnice Nogueira Galvão. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2014, p. 113-136.

TRIZOLI, T. O caso Lobato x Malfatti: contendas de gênero e estética na década de 1920 no Brasil. 19&20, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, n.p., jul./dez., 2014. Disponível em: http://www.dezenovevinte.net/criticas/amalfatti_lobato.htm. Acesso em: 20 abr. 2023.

TVARDOVSKAS, L. Teoria e crítica feminista nas artes visuais. In: FERREIRA, M. de M. (Org.). Anais do XXVI Simpósio Nacional de História. São Paulo: ANPUH, 2011, p. 1-16. Disponível em: http://www.snh2011.anpuh.org/resources/anais/14/1300400176_ARQUIVO_Teoriaecriticafeministanasartesvisuais.pdf. Acesso em: 20 abr. 2023.

WOOLF, V. A room of one’s own. Edited by David Bradshaw and Stuart N. Clarke. Malden, MA: John Wiley; Blackwell, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Rafael do Valle

Downloads

Download data is not yet available.