Lygia pape, professor
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Lygia Pape
Brazilian art
Feminisms
Pedagogical practices
Artistical practices

How to Cite

SOMMER, Michelle Farias. Lygia pape, professor: pedagogical practices as artistic practices. MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 468–489, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i2.8671367. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8671367. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This essay encompasses notes on the teaching of Lygia Pape (1927-2004), which took place at the Museu de Arte Moderna in Rio de Janeiro - MAM-RJ (1969-1971), the Department of Architecture at the Universidade Santa Úrsula (1972-1985), the Escola de Artes Visuais Parque Lage - EAV (1976-1977), and the Escola de Belas Artes at the Universidade Federal do Rio de Janeiro - EBA / UFRJ (1981-1999). Defining herself as "intrinsically an anarchist", her pedagogical practices “anti-classes” followed the same direction: they vindicated unrestricted freedom for creation and were based on a deconditioning of teaching towards entering states of invention. In this context, the TEIA project, developed with students in the forest of the Escola de Artes Visuais Parque Lage in the late 1970s, contributes to the debate, by exploring experiments on nonlinear forms of participation, collaboration, and collective action. Based on 'TEIAR' [to web or weave] and 'the new principle of moving upward or downward, to and from: without the harm of a single point of view,' there is a starting point for the modes of co-creation in the radical experimental convergence between the artistic and pedagogical practice of Lygia Pape. The text explores, in the light of contemporary upheavals, the hypothesis of a feminist bias present in the artist's educational guidelines that contributes to the reconfiguration of the sources and concepts of what we debate today as Latin American feminist perspectives.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i2.8671367
PDF (Português (Brasil))

References

BENTES, I. Caos-construção: o formal e o sensorial no cinema de Lygia Pape. In: Lygia Pape: Espaço Imantado. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2012, p. 333-368 (Catálogo de exposição). Curadoria de Manuel J. Borjas-Villel e Teresa Velázquez; textos de Paulo Herkenhof [et al.].

CARNEIRO, L. Lygia Pape / Entrevista a Lúcia Carneiro e Ileana Pradilla. Rio de Janeiro: Lacerda Editores e Centro de Arte Hélio Oiticica, 1998.

CAVALCANTI, L. Lygia Pape: em busca do Poema, Revista Concinnitas, ano 17, vol. 01, n. 28, set. 2016, p. 9-17. Dossiê Lygia Pape: arte não se ensina. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/25858 Acesso em 23 fev. 2023.

DE LAURENTIIS, G. Espacializações de Anna Bella Geiger: a imaginação é um ato de liberdade. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo). Universidade de São Paulo, 2022.

Dossiê Lygia Pape: arte não se ensina, Revista Concinnitas, ano 17, vol. 01, n. 28, set. 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/25857. Acesso em 23 fev. 2023. Organização: Fernanda Pequeno, Inês de Araújo, Marisa Flórido.

DUARTE, R. Quem me ensinou a usar o estômago. Entrevista com Ronald Duarte. Revista Concinnitas, ano 17, vol. 01, n. 28, set. 2016, p. 49-54. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/25865/18436 . Acesso em 23 fev. 2023.

FÉLIX, N. Despertar fagulhas como gatilhos poéticos. Entrevista com Nélson Félix. In: Dossiê Lygia Pape: arte não se ensina, Revista Concinnitas, ano 17, vol. 01, n. 28, set. 2016, p. 44-48. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/25863. Acesso em 23 fev. 2023.

FIGUEIREDO, L. Hélio Oiticica: a pintura depois do quadro. Rio de Janeiro: UBS Pactual, 2008.

GOGAN, J.; MORAIS, F. Domingos da criação: uma coleta poética do experimental em arte e educação. Rio de Janeiro: Instituto MESA, 2017.

Lygia Pape: A multitude of Forms. Nova York: The Metropolitan Museum of Art, 2017 (Catálogo de exposição). Candela, Iria, com ensaios de Glória Ferreira, Sérgio B. Martins,e John Rajchman.

Lygia Pape: Espaço Imantado. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2012 (Catálogo de exposição). Curadoria de Manuel J. Borjas-Villel e Teresa Velázquez; textos de Paulo Herkenhof [et al.]

Lygia Pape: the skin of all. Düsseldorf: Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, 2022 (Catálogo de exposição). Organização: Susanne Gaensheimer e Isabelle Malz com textos de (Pauline Bachmann, Briony Fer, Paulo Herkenhoff, Cécile Huber, Paula Pape, Luiza Proenca, Tania Rivera, Michelle Sommer e Felipo Scovino.

MARTINS, M. O outro como protagonista, Revista Concinnitas, ano 17, vol. 01, n. 28, set. 2016, p. 18-26. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/25859 Acesso em 23 fev. 2023.

MELENDI, M. A. Para construir novas casas e descontruir velhas metáforas de fundação. In: Mulheres radicais: arte latino-americana, 1965-1980. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018, p. 229-238 (Catálogo de exposição).

MORAES, A. Outside the frame of the screen, Lygia Pape interviewed by Angélica de Moraes. In: Lygia Pape: A multitude of Forms. Nova York: The Metropolitan Museum of Art, 2017, p. 43-44 (Catálogo de exposição).

Mulheres radicais: arte latino-americana, 1965-1980. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018 (Catálogo de exposição). Organização: Cecilia Fajardo Hill, Andrea Giunta.

OITICICA FILHO, C. Encontros: Mário Pedrosa. O corpo é a obra, Mário Pedrosa em conversa com Antonio Manuel, Hugo Denizart e Alex Varela e transcrição e Lygia Pape. Rio de Janeiro: Azougue, 2013.

OITICICA, H. Brasil Diarréia, 1970. Disponível em: http://legacy.icnetworks.org/extranet/enciclopedia/ho/index.cfm?fuseaction=documentos&cod=170&tipo=2 Acesso em 23 fev. 2023.

OITICICA, H. Aspiro ao Grande Labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1986.

PAPE, Cristina. “Tudo que eu faço em arte, eu faço na vida”. Entrevista com Cristina Pape, Revista Concinnitas, ano 17, vol. 01, n. 28, set. 2016, p.55-57. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/concinnitas/article/view/25865/18436 . Acesso em 23 fev. 2023.

PAPE, L. Entrevista a Lúcia Carneiro e Ileana Pradilla. Rio de Janeiro: Lacerda Editores e Centro de Arte Hélio Oiticica, 1998, p. 74-75.

RICHARD, N. Experiência e representação: o feminino, o latino-americano. In: _____. Intervenções críticas: arte, cultura, gênero e política. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002, p. 142-155.

SEGAWA, H. Arquitetura no Brasil 1900-1999. São Paulo: Edusp, 1998.

SILVA, F. P. Lygia Pape e Hélio Oiticica: conversações e fricções poéticas. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2007.

SOMMER, M. F. Nós, os bugres das baixas altitudes e adjacências. In: Desterros, terreiros: pós cadernos 2. Rio de Janeiro: PPGAV–UFRJ e Editora Circuito, 2017, p. 103- 128.

SWANN, C. Um caminho para descobrir a arte. Liberdade total no curso do MAM, O Globo, Rio de Janeiro, 20 jan. 1971.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Michelle Farias Sommer

Downloads

Download data is not yet available.