Feminist fever
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art
Feminism
Curatorship
System of the arts
Political art

How to Cite

TRIZOLI, Talita. Feminist fever: women exhibitions and ethical paradoxes. MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 163–210, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i2.8672099. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8672099. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

It is possible to verify that for about five or six years in Brazil, there has been a media fever of feminism in its multiplicity of approaches and agendas. Specifically in the field of culture, or rather in the arts system, this period has provided a wave of exhibitions in visual arts, from small to large scale, both in large artistic centers and peripheral territories, which have continued since the fragmented contribution of the French exhibition Elles, from the Georges Pompidou Center collection, through the itinerancy of Radical Women at the São Paulo State Gallery, to the most recent undertaking by the São Paulo Museum of Art with Feminist Stories. Taking such manifestations, and the local and recent studies of art history, criticism and feminisms and gender in the arts, I seek here to establish some lines of forces of these curatorial narrative negotiations, and some apparently indissoluble paradoxes that such exhibitions raise.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i2.8672099
PDF (Português (Brasil))

References

ACAYABA, C. FIGUEIREDO, P. Artistas mulheres representam cerca de 20% dos acervos do Masp e Pinacoteca: 'difícil apagar exclusão do passado', diz especialista. Jornal O Globo, Rio de Janeiro, 31 mar. 2022.

ACHESON, K. Silence as Gesture. Communication Theory, Oxford: Oxford University Press, v.18, n.4, p.535-555, 2008.

ALVES, B. PITANGUY, J. Feminismo no Brasil. Memórias de quem fez acontecer. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022.

ALVES, S. Julgamento de Influencer Mariana Ferrer Termina com Tese Inédita de ‘Estupro Culposo’ e Advogado Humilhando a Jovem. Disponível em: https://theintercept.com/2020/11/03/influencer-mariana-ferrer-estupro-culposo/. Acesso em: 11 jul. 2022.

A MANHÃ, Rio de Janeiro, 21 julho 1944.

ARTISTAS AMERICANAS expõem obras no MAC-USP. Jornal do Grande ABC, Santo André, s/páginação, 26 out 1980.

AVRITZER, L. KERCHE, F. MARONA, M. Governo Bolsonaro: retrocesso democrático e degradação política. São Paulo: Editora Autêntica, 2020.

BIROLI, F. Gênero e desigualdades. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2018.

BRITO, P. C. de S. B. Primavera Feminista: a Internet e as Manifestações de Mulheres em 2015 no Rio de Janeiro. Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), Florianópolis, 2017. Disponível em: www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499450296_ARQUIVO_PrimaveraFeminista-ainterneteasmanifestacoesdemulheresem2015noRiodeJaneiro-FazendoGenero.pdf Acesso em: 23 jun 2021.

BRYAN-WILSON, J.; LEME, M.; RJEILLE, I.; SCHWARCZ, L. M. Histórias das mulheres, histórias feministas. São Paulo: MASP, 2019.

CAMPOFIORITO, Q. Arte Feminina. Diário da Noite, Rio de Janeiro, p.23, 31 jul. 1944.

CASTILHO. P. Exposição Manobras Radicais. Disponível em: https://rss.carros.uol.com.br/videos/index.amp.htm?id=metropolis-exposicao-manobras-radicais-0402983262E0A143A6. Acesso em: 9 dez. 2022.

CERCHIARO, M. M.; SIMIONI, A. P. C.; TRIZOLI, T. The exhibition "Contribuição da mulher às artes plásticas no país" and the silence of Brazilian art criticism. Artl@S Bulletin, Paris, v. 8, n. 1, p.201-224, 2019.

BECHELANY, Camila. “Mulheres radicais: a militância artística latino-americana na exposição da Pinacoteca de SP”, na revista ZUM, edição de 13 de novembro de 2018.

BRILHANTE, R. Os Perigos do Estatuto do Nascituro. Carta Maior, 11 jul. 2013. Disponível em: https://www.cartamaior.com.br/. Acesso em:10 ago. 2021.

DEBRAY, C.; LAVIGNE, E. ELLES: mulheres artistas na coleção do Centro Pompidou. Rio de Janeiro: CCBB, 2013.

DIAS, E.; SIMIONI, A. P. C. Mulheres artistas: as pioneiras (1880-1930). São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2015.

DUARTE, A. R. F. Betty Friedan: Morre a Feminista que Estremeceu a América. Estudos Feministas, Florianópolis, v.14, n. 1, p.287-293, 2006. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/24327665 Acesso em: 10 maio 2022.

FAJARDO-HILL, C.; GIUNTA, A. (Orgs.). Radical Women: Latin American Art 1960 — 1985. Los Angeles: Hammer Museum e DelMonico Books/Prestel, 2017.

FCY. Mostras vêem múltiplos discursos femininos e distintos modos de pintar. Folha de São Paulo, São Paulo, s/paginação, 07 ago. 2006.

FIALHO, A. L. O iminente colapso do setor cultural. seLecT, São Paulo, maio 2020. Disponível em: http://www.canalcontemporaneo.art.br/brasa/archives/ 009976.html. Acesso em: 10 jun. 2021.

FOUCAULT, M. Subjetividade e Verdade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2016.

GOBBI, N. ‘Mulheres radicais' leva a SP a criação revolucionária de 120 artistas latinas. Jornal O globo, Rio de Janeiro, s/paginação, 18 ago.2018.

GUIMARÃES, P. LARA, B. DIAS, T. “Suportaria ficar mais um pouquinho?” Disponível em: https://theintercept.com/2022/06/20/video-juiza-sc-menina-11-anos-estupro-aborto/. Acesso em: 11 jul. 2022.

GRUBER, L. Artistas brasileiras no cenário internacional: A exposição ‘Radical Women: Latin American Art, 1960 — 1985’ e alguns desdobramentos. Trabalho de conclusão de Curso. (Bacharelado em História da Arte) - Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.

HAMMER MUSEUM. Digital Archive Radical Women: Latin American Art, 1960–1985. Disponível em: https://hammer.ucla.edu/radical-women/research/press. Acesso em: 11 dez. 2022.

HERKENHOFF, P.; HOLLANDA, H. B. de. Manobras Radicais. São Paulo: Centro Cultural Banco do Brasil, 2006.

HILL-FAJARDO. C. Mundo das artes é sexista, diz curadora de exposição sobre mulheres. Folha de S. Paulo, São Paulo, s/paginação, 12 de ago. 2018.

HIRSZAMN, M. Superpoderosas. O Estado de São Paulo, São Paulo, s/paginação, 7 ago.2006.

LAVIGNE, N. Feminices. O Estado de São Paulo, São Paulo, s/paginação, 04 ago. 2006.

LEIRNER, S. Feminismo: uma nova escola? In: LEIRNER, S. Arte como medida: críticas selecionadas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1982, p.48-50.

LOPES, M. M. Proeminência na mídia, reputação em ciências: a construção de uma feminista paradigmática e cientista normal no Museu Nacional do Rio de Janeiro. In: História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v.15, supl., p.73-95, jun. 2008.

LUKE, C. Women in the Academy: the politics of speech and silence. British Journal of Sociology of Education, London: Taylor and Francis, v. 15, n. 2, p.211-230, 1994.

MALCHER, B. M. da G. #FEMINISMO: ciberativismo e os sentidos da visibilidade. In: Encontro Anual da ANPOCS, 40., 2016. Anais... Caxambu, MG: ANPOCS, 2016, p.1-31. Disponível em: https://www.anpocs.com/index.php/papers-40-encontro/st-10/st05-8/10165-feminismo-ciberativismo-e-os-sentidos-da-visibilidade/file. Acesso em: 07 maio 2022

MASP. Relatório Anual de Atividades MASP 2021. Disponível em: https://assets.masp.org.br/uploads/about-governance-items/zBgXxSHgrhHpoXAuDRG5uDT2FqPSdgDN.pdf Acesso em: 07 maio 2021.

MORAES, C. Pandemia tirou mais vagas das mulheres do que dos homens no setor cultural. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2022/06/pandemia-tirou-mais-vagas-das-mulheres-do-que-dos-homens-no-setor-cultural.shtml Acesso em: 30 jun. 2022.

MUNIZ, L. Cortes de funcionários de instituições culturais, sob a crise da Covid-19, evidenciam relações de trabalho que reiteram desigualdades sociais. Disponível em: Demissões em massa e mudanças de base - Revista Select Acesso em: 07 maio 2020.

O ESTADO DE SÃO PAULO, 26 out. 1980.

OLIVEIRA, J. T. de. Lobby das meninas: a mulher na constituinte de 1987/88. Arquivo Nacional. Que República é essa? Disponível em: http://querepublicaeessa.an.gov.br/temas/213-lobby-das-meninas.html. Acesso em: 10 maio 2022.

PARK, G. American Women Artists. São Paulo: MAC-USP, 1980.

POST, T.; COSTA. N. O Estatuto da Família: disputa pelo conceito de entidade familiar. In: Seminário Internacional de Ciência Política. 1., 2015. Porto Alegre: UFRGS, 2015, p.1-21. Disponível em: https://www.ufrgs.br/sicp/wp-content/uploads/2015/09/O-Estatuto-da-Fam%C3%ADlia-disputa-pelo-conceito-de-entidade-familiar-Modelo-SICP.pdf. Acesso em: 07 março 2022

PICCOLI, V. Termo de Encerramento do Projeto. Centro de Documentação da Pinacoteca do Estado de São Paulo, s/paginação, 2018.

PINTO, C. R. J. Uma História do Feminismo no Brasil. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2003.

REBOLLO, L. G. Mulheres artistas no acervo do MAC. São Paulo: MAC-USP, 1996.

REDAÇÃO FOLHA DE SÃO PAULO. Mostras vêem múltiplos discursos femininos e distintos modos de pintar. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq0708200618.htm Acesso em 16 fev. 2020.

REDAÇÃO SP-ARTE. Editorial, Disponível em: https://www.sp-arte.com/editorial/o-mercado-de-arte-brasileiro-e-dominado-por-galeristas-mulheres-saiba-por-que/ Acesso em 30 mar. 2019.

REDAÇÃO VOGUE. Pesquisas apontam a baixa representatividade em museus. Disponível em: https://vogue.globo.com/lifestyle/cultura/noticia/2019/02/pesquisas-apontam-baixa-representatividade-em-museus.html. Acesso em: 11 jul. 2022.

RODRIGUES, C. Erguer, acumular, quebrar, varrer, erguer… Disponível em: https://www.revistaserrote.com.br/2017/01/erguer-acumular-quebrar-varrer-erguer-por-carla-rodrigues/. Acesso em: 11 jul. 2022.

SIMIONI, A. P. C. A difícil arte de expor mulheres artistas. Cadernos Pagu, Campinas, n. 36, p. 357-388, jan./jun. 2011.

SCHENKEL, C. Em quarentena: apontamentos sobre educação em museus em tempos de pandemia. PortoArte, Revista de Artes Visuais, Porto Alegre, v.25 n.43, s/paginação, jan./jun. 2020.

SNEED, G. Brasil Cut-Up: Mary Dritschel’s Feminist Art in Brazil, 1978–1986. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL BIENAL 12. Contra o cânone Arte, feminismo(s) e ativismos séculos XVIII a XXI. 12., 2020. Anais... Porto Alegre: Fundação Bienal do Mercosul, 2020, p.67-74. Disponível em: https://www.bienalmercosul.art.br/_files/ugd/af02ce_25e71233bb4b4c42877ad2ac1b95b75b.pdf. Acesso em: 10 março 2022

TARASANTCHI, R. S. Mulheres pintoras. A casa e o mundo. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2004.

TRIZOLI, T. Atravessamentos feministas: um panorama de mulheres artistas no Brasil dos anos 60/70. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. doi:10.11606/T.48.2018.tde-03122018-121223.

TRIZOLI, T. Feminismo como Placebo? Revista Concinnitas, Rio de Janeiro, n.33, p.408-414, 2018b.

TOSCANO, M. GOLDEMBERG, M. A revolução das mulheres: um balanço do feminismo no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Revan, 1992.

VERENICZ, M. Justiça confirma a absolvição do acusado de estuprar Marina Ferrer. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/justica/justica-confirma-a-absolvicao-do-acusado-de-estuprar-mariana-ferrer/. Acesso em: 10 jan. 2022.

VIEIRA, M. B. Representing Silence in Politics. American Political Science Review, Cambridge: Cambridge University Press, v. 114, n.4, p. 976–988, 2020.

ZANINI, I. Artistas americanas mostram força no papel. Folha de São Paulo, São Paulo, s/paginação, 20 nov. 1980.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Talita Trizoli

Downloads

Download data is not yet available.