ESCALA Collection
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Collections
Public collections
Museology
Contemporary art
Latin American art

How to Cite

SIMÕES, Alessandra Paiva. ESCALA Collection: a British collection and its connections with the internationalization of Latin American art. MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 266–287, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673028. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673028. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article proposes an analysis of the ESCALA collection (Essex Collection of Art from Latin America), belonging to the University of Essex, in the United Kingdom, and its relationship with the insertion of Latin American art in the international circuit. From a look at the trajectory and conceptual aspects of the collection, this work seeks to understand its contribution, along with other institutions in the English context, to the construction of a more global and less stereotyped perspective of Latin American art. The research was based on an interdisciplinary bibliography, which served as theoretical and interpretative support for the analysis of the collection, after the author visited the collection in person, in 2022.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i3.8673028
PDF (Português (Brasil))

References

ADES, D. Arte na América Latina – A Era Moderna, 1820-1980. São Paulo: Cosac & Naify, 1997.

ASBURY, M. Beyond Brazil: Remembering Guy Brett through his own eyes / Além do Brasil: lembrando Guy Brett através de seus próprios olhos. Arte & Ensaios, 27 (41), p. 350-408, 2021.

BARRIO, A.; CAVALCANTI, L.; GUIMARÃES, D. Manifesto Mitos Vadios. In: JORDÃO, F. C. de L. I Bienal Latino-Americana de São Paulo – 40 anos depois. Rio de Janeiro: Edições Garupa, 2020.

BARSON, T.; CUNHA, J. L. A internacionalização da arte brasileira. Entrevista com Tanya Barson, curadora da Tate Modern, Londres. Revista Select, São Paulo, 29 out. 2013 Disponível: https://select.art.br/a-internacionalizacao-da-arte-brasileira/. Acesso em 22 mar. 2023.

BERNAL, M. C.; WHITELEGG, I. Transit. Colchester: University of Essex; Palladian Press, 2002.

BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BOURDIEU, P. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. São Paulo: Zouk, 2002.

FARIAS, E. Economia e cultura no circuito das festas populares brasileiras. Sociedade e Estado, Brasília, v. 20, n. 3, p. 647-688, set./dez. 2005. Disponível: https://www.scielo.br/j/se/a/CKfgpNM88ZHPTwv83rttXpS/abstract/?lang=pt. Acesso em 22 mar. 2023.

FIORAVANTE, C. Editor cria museu na Inglaterra. Folha de São Paulo/Ilustrada. 8 out 1997. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/ilustrad/fq081004.htm. Acesso em 22 mar. 2023.

FRASER, V. Arte Latinoamericano desde el Reino Unido: política, ética y estética. Arara, n. 11, 2013. Disponível: https://www1.essex.ac.uk/arthistory/research/pdfs/arara_issue_11/fraser.pdf. Acesso em 22 mar. 2023.

PEÑA, G. G. The Multicultural Paradigm: An Open Letter to the National Arts Community. In: MOSQUERA, Gerardo (org.). Beyond the fantastic: Contemporary Art Criticism from Latin America. The MIT Press, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, 1996.

GUERRERO, I. Deslocando o Cânone da História da Arte: o Papel da Arte Latino-Americana na Tate Modern. Entrevista (vídeo). Instituto de Estudos Avançados (IEA); Universidade de São Paulo, 2016. Disponível: http://www.iea.usp.br/midiateca/video/videos-2016/deslocando-o-canone-da-historia-da-arte-o-papel-da-arte-latino-americana-na-tate-modern. Acesso em 20 mar. 2023.

HARWOOD, J. ESCALA: an open invitation. In: Connecting through collecting: 20 years of art from Latin America at the University of Essex. University of Essex. 2014.

HUYSSEN, A. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

MARQUES, C. R. O colecionismo de arte latino-americana na América Latina: um estudo das coleções Cisneros e Costantini em âmbito transregional. Dissertação (Mestrado em Integração da América Latina) - Integração da América Latina, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022. doi:10.11606/D.84.2022.tde-16122022-171219.

MOSQUERA, G. (org.). Beyond the fantastic: Contemporary Art Criticism from Latin America. The MIT Press, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, 1996.

MOSQUERA, G. Good-bye identidade, welcome diferença: da arte latino-americana à arte da América Latina. São Paulo: Periódico Permanente, 2020. Disponível: http://www.forumpermanente.org/revista/periodico-permanente-9/textos-em-html/good-bye-identidade-welcome-diferenca-da-arte-latino-americana-a-arte-da-america-latina. Acesso em 22 mar. 2023.

ROSERO, A. D. M. ESCALA: an open invitation. In: Connecting through collecting: 20 years of art from Latin America at the University of Essex. University of Essex. 2014.

Contemporary Art Collections in Latin America and The Caribbean – Regional Survey 2021 | ICCROM, 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Alessandra Paiva Simões

Downloads

Download data is not yet available.