MoMA's 512 gallery
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Collection
MoMA
Archive Fever
Neoconcretism
Imaginary museum

How to Cite

GONÇALVES, Yacy-Ara Froner; GONTIJO, Bruno Henrique Fernandes. MoMA’s 512 gallery: Artistic displacements and the perpetuation of a narrative. MODOS, Campinas, SP, v. 7, n. 3, p. 709–737, 2023. DOI: 10.20396/modos.v7i3.8673200. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8673200. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article intends to discuss the construction of discourses and narratives carried out within the framework of museum expographic projects aimed at Latin American art movements. This analysis will be carried out in the light of what Jacques Derrida (1930-2004) called “archive fever” (1995), in dialogue with the concept of curatorial imagination, as thought by André Malraux (1901-1976) in Le Musée Imaginaire, 1947. The theoretical framework concerning the notions of collections and collecting is obtained from the text The Collector, by Walter Benjamin (2009, 1st ed. 1982). Through dialogue with these authors and through an authorial reflection, the text proposes an analysis of Gallery 512, currently on display at The Museum of Modern Art (MoMA), in New York, questioning and reviewing the reiterated narrative that connects Latin American concrete artists to Piet Mondrian (1872-1944), through the detachment of pre-conceived concepts.

https://doi.org/10.20396/modos.v7i3.8673200
PDF (Português (Brasil))

References

AMARAL, A. (org.). Projeto Construtivo brasileiro na arte: 1950-1962. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977.

ARTURO. REVISTA DE ARTES ABSTRACTAS. Edición facsimilar: ensayos y traducciones / Edgar Bayley ... [et al.]; coordinación general de María Amalia García. – 1a edición bilingue – Ciudad Autónoma de Buenas Aires: Fundación Espigas, 2018.

BENJAMIN, W. O Colecionador. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009, p. 237-246.

BENJAMIN, W. Der Sammler, Das Passagen-Werk. In: Gesammelte Schriften, v. 1, org. por Rolf Tiedemann. Frankfurt: Suhrkamp, 1982, p. 269-280.

BOIS, Y.-A. The Iconoclast. In: RUDENSTINE, A. et al. Piet Mondrian. Verona: Leonardo Arte in association with the National Gallery of Art and The Museum of Modern Art, 1994, p. 313-372.

BORJA-VILLEL, M. (org.). Lygia Clark. Barcelona: Fundació Antoni Tàpies, 1998.

CLARK, L. Carta a Mondrian. In: FERREIRA, G.; CONTRIM, C. (orgs.). Escritos de artistas: anos 60/70. Rio de Janeiro: Zahar, 2006, p. 46-49.

CORDEIRO, W. Néo-retórica. Jornal Correio da Manhã (impresso), São Paulo, 6 ago. 1960.

DERRIDA, J. Enxergo. Mal de arquivo. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001, p. 7-46.

FLÓ, J. Torres García en (y desde) Montevideo. Montevideo: Arca Editorial S.R.L., 1991.

FRONER, Y-A. Coleção e arquivo como prática coletiva: a narrativa, a retórica e o semiológico. Revista Pós, n. 9, 2015, p. 165-177.

GULLAR, F. Arte concreta. In: AMARAL, A. (org). Projeto Construtivo brasileiro na arte: 1950-1962. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977a, p. 105-107.

GULLAR, F. Concretos de São Paulo no MAM do Rio. In: AMARAL, A. (org). Projeto Construtivo brasileiro na arte: 1950-1962. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977b, p. 139-141.

GULLAR, F. Manifesto Neoconcreto. In: AMARAL, A. (org). Projeto Construtivo brasileiro na arte: 1950-1962. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977c, p. 80-84.

GULLAR, F. Resposta a Cordeiro. In: SILVA, R. R. da; MONTEIRO, B. M. (orgs.). Antologia Crítica: Suplemento Dominical do Jornal do Brasil / Ferreira Gullar. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2015, p. 251-254.

JIMÉNEZ, A. Desenhar no espaço: artistas abstratos do Brasil e da Venezuela na coleção Patricia Phelps de Cisneros. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2010. Catálogo de exposição.

MALRAUX, A. O Museu Imaginário. Lisboa: coleções 70, 2004.

MORAIS, F. A vocação construtiva da arte latino-americana. Continente Sul Sur, n. 6, nov. 1997, p. 25- 39.

PEDROSA, M. Da dissolução do objeto ao vanguardismo brasileiro, 1967. In: ARANTES, O. (org.) Acadêmicos e Modernos: Textos escolhidos III. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004, p. 361-366.

PEDROSA, M. Paradoxo da arte moderna brasileira, 1959. In: ARANTES, O. (org.) Acadêmicos e Modernos: Textos escolhidos III. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004, p. 317-319.

POGREBIN, R. Museum of Modern Art receives $100 million from David Geffen. New York Times, april 21, 2016.

PONTUAL, R. América Latina: geometria sensível. Rio de Janeiro: Jornal do Brasil GBM, 1978.

QUIN, A.; KOSICE, G. Manifesto Madí. In: AMARAL, A. (org). Projeto Construtivo brasileiro na arte: 1950-1962. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna; São Paulo: Pinacoteca do Estado, 1977, p. 62-64.

ROTHFUSS, R. El marco: un problema de plástica actual. Arturo. Revista de artes abstractas. Edición facsimilar: ensayos y traducciones / Edgar Bayley ... [et al.]; cordinación general de María Amalia García. – 1a edición bilingue – Ciudad Autónoma de Buenas Aires: Fundación Espigas, 2018.

SCHAPIRO, M. Mondrian: a dimensão humana da pintura abstrata. Tradução de Betina Bischot. São Paulo: Cosac & Naify Edições, 2001.

WIECZOREK, M. Mondrian´s Avant-Garde. Re-Inventing Piet. Mondrian and the consequences. Wolfsburg: Kunstmuseum Wolfsburg, 2023, p. 75-87.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Yacy-Ara Froner Gonçalves, Bruno Henrique Fernandes Gontijo

Downloads

Download data is not yet available.