Abstract
The article seeks to contribute to studies on the expanded field of sculpture in Brazil, little historicized among us, taking as its object a group of three-dimensional works made by women artists awarded in the Panoramas of Brazilian Art of the Museum of Modern Art of São Paulo and which were incorporated into the museum's collection. The focus on the three-dimensional production of artists Mary Viera, Valquíria Chiarion, Ada Yamaguishi and Lídia Sano, Eliane Prolik, Nazareth Pacheco, Vera Chaves Barcellos, Rosana Paulino and Marilá Dardot strengthens the growing interest in feminist studies that seek to make their work visible. The research on acquisitions of works exhibited in Panoramas highlights the importance of the MAM São Paulo program for the promotion and diffusion of national production, and was possible through the museum's Research Laboratory Award in 2022.
References
ANJOS, M. dos. Contraditório. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Panorama da Arte Brasileira 2007. São Paulo: MAM, 2007, p. 24-63.
AMARAL, A. Escultura brasileira. Arte e meio artístico: entre a feijoada e o x-burguer. São Paulo: Editora 34, 2013, p. 348-351.
BARDI, P. M. Em torno da escultura no Brasil. (Arte e Cultura XII). São Paulo: Banco Sudameris/Raízes Artes Gráficas, 1989.
BEVILACQUA, J. R. S. O vazio na obra de Rosana Paulino. In: PICCOLI, V.; NERY, P. (cur.). Rosana Paulino: a costura da memória. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2018, p. 150-161.
BIENAL DO MERCOSUL, 5. História da Arte e do Espaço. Da escultura à instalação / ed. Gaudêncio Fidelis e Paulo Sergio Duarte. Porto Alegre: Bienal do Mercosul, 2005.
BITTENCOURT, F. Arte-dinamite. Org. Fernanda Lopes e Aristóteles A. Predebon. Rio de Janeiro: Tamanduá_Arte, 2016.
CAMPOS, M. Escultura contemporânea no Brasil: reflexões em dez percursos. Rio de Janeiro: Caramurê, 2017.
CERCHIARO, M. M. Escultoras e Bienais: a construção do reconhecimento artístico no pós-guerra. Tese (Doutorado em Teoria e Crítica de Arte). Programa Interunidades em Estética e História da Arte do MAC-USP, São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-17062021-114037/pt-br.php. Acesso em 18 de abril de 2023.
CHIARELLI, T. Panorama 97: a experiência do artista como parâmetro. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Panorama de Arte Atual Brasileira 97. São Paulo: MAM, 1997a, p. 12-14.
CHIARELLI, T. Uma realidade dilacerante: a produção de Nazareth Pacheco. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Panorama da Arte Brasileira 97. São Paulo: MAM, 1997b, p. 116-117.
CHIARELLI, T. Panorama 99: o acervo como parâmetro. In: MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO. Panorama da Arte Brasileira 99. São Paulo: MAM, 1999, p. 24-43.
FERRAZ, T. O espaço delas: a participação de artistas mulheres nos panoramas tridimensionais do MAM-SP (1972-1991). ARS, São Paulo, n. 43, ano 19, p. 155-226, dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2021.188228. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/188228/179101. Acesso em 20 jun. 2023.
FRASER, N. Mapeando a imaginação feminista: da redistribuição ao reconhecimento e à representação. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 15, n. 2, p. 291-308, maio-ago. 2007.
GUIMARÃES, M. Panorama contemporâneo. Gazeta do Povo, 3 set.1995.
ITAÚ CULTURAL. Tridimensionalidade: arte brasileira no séc. XX. São Paulo: Instituto Cultural Itaú/Cosac Naify, 1999.
KRAUSS, R. Caminhos da escultura moderna. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
KRUSE, O. Escultura, da seriedade à provocação. O Estado de S. Paulo, 12 nov. 1985.
LOPES, A. da S. A escultura cinética de Mary Vieira e a conexão entre arte e tecnologia. Ouvirouver, Uberlândia, v. 10, n. 1, p. 78-94, jan.-jun. 2014.
MENDONÇA, Casimiro Xavier de. Safra de hoje. Com 50 artistas, um painel da escultura brasileira. Veja, 1985.
MORAES, Angélica de. Hiato no caos: duas escultoras salvam o Panorama paulista. Veja, 7 dez. 1988, p. 167.
POLLOCK, G. A modernidade e os espaços da feminilidade [1988]. In: PEDROSA, A.; CARNEIRO, A.; MESQUITA, A. (orgs.). História das mulheres, histórias feministas: antologia. São Paulo: MASP, 2019, p.121-150.
READ, H. Escultura moderna: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
SANTOS, P. A. V. Preservação e restauro das obras de Mary Vieira em espaços públicos no Brasil. Dissertação (Mestrado em História e Fundamentos da Arquitetura e Urbanismo). Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da FAU-USP, São Paulo, 2005. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16133/tde-09092015-105553/pt-br.php. Acesso em 18 setembro 2023.
SIGNORELLI, P. R. A. O Panorama da Arte Brasileira do MAM SP: da formação de acervo aos projetos curatoriais. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte). Programa de Pós-graduação Interunidades em Estética e História da Arte do MAC-USP, São Paulo, 2018. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-29062018-103759/pt-br.php. Acesso em 18 setembro 2023.
TUCKER, W. A linguagem da escultura. São Paulo: Cosac Naify, 1999.
ZANINI, W. Tendências da escultura moderna. São Paulo: Cultrix, 1971.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Tatiana Sampaio Ferraz