Between the line and the criticism
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Giorgio Morandi
Engravings
MAC USP Collection
Bienal de São Paulo
Italian art

How to Cite

MURARI, Victor Tuon. Between the line and the criticism: reflections on the engraving Natura Morta con Oggetti Bianchi su Fondo Scuro by Giorgio Morandi in the MAC USP collection. MODOS, Campinas, SP, v. 8, n. 1, p. 87–104, 2024. DOI: 10.20396/modos.v8i1.8674406. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/mod/article/view/8674406. Acesso em: 12 may. 2024.

Abstract

Through a reflection on the critical discourse, the circulation of works in national territory, and the analysis of known documentation, the article contextualizes the engraving Natura Morta con Oggetti Bianchi su Fondo Scuro by Giorgio Morandi, taking into account the historical aspects that contributed to its incorporation into the collection of the Museum of Contemporary Art of the University of São Paulo (MAC USP). For this purpose, we will discuss the artist’s training as an engraver; some of the possible relationships within the local artistic environment; and, finally, his participation in the II Bienal de São Paulo, where he won the engraving prize.

https://doi.org/10.20396/modos.v8i1.8674406
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMOWICZ, J. Giorgio Morandi: the art of the silence. Yale: Yale University Press, 2004.

AGUIRRE, M. Giorgio Morandi and the return to order. From Pittura Metafisica to Regionalism, 1917-1928. Anais do Instituto de Investigaciones Estéticas, Guadalajara: Laboratório Sensorial, vol.XXXV, n. 102, p. 93-124, 2012.

ALAMBERT, F. ; CANHÊTE, P. Bienais de São Paulo. Da era do museu à era dos curadores. São Paulo: Boitempo, 2004.

AMARAL, A. Morandi: os artistas e a crítica do Brasil. In: MASSI, A.; SELLERI, L. (org.). Morandi no Brasil (Catálogo de exposição). Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012, p. 117-124.

BARDI, P. M. Senhor Vogue # 4, jul. 1978, p. 58-69.

BARR, A. H.; SOBY, J. T. Twentieth-Century Italian Art. Nova York: MoMA, 1949. BRANDI, Cesare. Cammino di Morandi. Roma: Rivista L’Arte, Roma, p.246, mar. 1939.

BARR, A. H.; SOBY, J. T. Morandi. Rio de Janeiro: Revista Gávea. n. 14, p. 573-574. S.d.

CARNEIRO, J. H. S. A recepção de Morandi no Brasil, sua influência nas obras de Dacosta e Iberê e as relações com as vanguardas concretas. Disponível em: http://www.ppgartes.uerj.br/seminario/2sp_artigos/jorge_sayao.pdf . Acesso em: 20 mar. 2020.

FERRAZ, J. C. de F. A incrível, fundamental e transformadora Fundação Bienal de São Paulo. O Estado de S. Paulo, 4 fev. 2017. Acesso em: https://alias.estadao.com.br/noticias/geral,a-incrivel-fundamental-e-transformadora-fundacao-bienal-de-sao-paulo,70001651039. Acesso em: 12 de fev. 2020.

Inaugura-se hoje a IV Bienal de São Paulo. O Estado de S. Paulo, 22 set. 1957. Geral, p. 99.

MAGALHÃES, A. G. Uma nova luz sobre o acervo modernista do MAC USP: estudos em torno das coleções Matarazzo. Revista USP, n. 90, p. 200-216, jun-ago. 2011.

MASSI, A.; SELLERI, L. (org.). Morandi no Brasil. Porto Alegre: Fundação Iberê Camargo, 2012. (Catálogo de exposição)

MUNDY, J. The Etchings of Giorgio Morandi: A Renewal of Tradition. Londres: Tate Publishing, 1991.

O ESTADO DE S. PAULO. A II Bienal de São Paulo – Os Estrangeiros. O Estado de S. Paulo, 13 dez. 1953. Anexo.

PEDROSA, M. Giorgio Morandi. Correio da Manhã, 23 mai. 1947.

SILVA, M. L. Maria Leontina, Tarsila do Amaral, Prunella Clough e Germaine Richier: mulheres artistas e prêmios de aquisição na Primeira Bienal de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte), Universidade de São Paulo, 2020.

SIMIONI, A. P. C. Modernismo brasileiro: entre a consagração e a contestação. Perspective, Paris, n. 2, p. 1-17, 2013. Disponível em: https://journals.openedition.org/perspective/5539 . Acesso em: 10 mai. 2022.

VITALI, L. L’Incisione Italiana del Novecento. I selvaggi: Giorgio Morandi. Domus, n. 36, p. 64-67, dez., 1930. Disponível em: http://www.memofonte.it/home/files/pdf/DICEMBRE_1930.pdf . Acesso em: 15 nov. 2019.

VITALI, L. Giorgio Morandi: Opera Grafica. Turim: Giulio Einaudi, 1957.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Victor Tuon Murari

Downloads

Download data is not yet available.